Elektroninės patyčios skaudina
„Vaikų linijos“ interneto svetainėje esančiame forume vaikai dažnai tarpusavyje dalijasi nemaloniomis patirtimis internete ir ieško pagalbos. „Man pastoviai į Ask.fm‘ą rašinėja kažkoks anonimas ir nemaloniausia tai, kad tos žinutės būna labai pasityčiojančios“, – prisipažįsta viena mergina. „Ir mokykloje, ir facebook‘e vis sulaukiu bjaurių komentarų dėl to, jog turiu strazdanų...“, – pasakoja kitas berniukas. „Susipykau su „drauge“... Ir ji sugalvojo man atkeršyti per „Facebook“... Ji dalinasi mano foto ir po jomis rašo bjaurius komentarus“, – rašo dar viena paauglė.
Nedrįsdami kreiptis pagalbos į suaugusius arba bijodami, kad dėl patirtų patyčių internete tėvai iš viso uždraus naudotis internetu, vaikai bando patys susitvarkyti su agresyviu bendraamžių elgesiu virtualioje erdvėje.
Taip pat skaitykite: Kaip tėvams laiku pastebėti ženklus, kad jų vaikas patiria patyčias mokykloje?
Ne bausti, o padėti
„Kartais suaugusiems atrodo, kad jie negali padėti savo vaikams, susidūrusiems su sunkumais internete, nes vaikai yra geresni virtualios erdvės ekspertai. Visgi vaikų skambučiai ir laiškai į „Vaikų liniją“ atskleidžia, kad vaikams, susidūrusiems su patyčiomis internete, labai reikalinga suaugusiųjų pagalba, – pastebi „Vaikų linijos“ psichologė Jurgita Smiltė Jasiulionė. – Tikrai nėra būtina, kad suaugęs būtų visažinis, galintis iškart pasakyti sprendimą, ką daryti sulaukus nemalonaus komentaro po nuotrauka ar kaip pašalinti netikrą socialinio tinklo paskyrą.
Svarbiausia, kad vaikai jaustų ir žinotų, jog gali kreiptis į tėvus ar kitą jiems artimą suaugusį ir kad nebus nubausti už „bevertį sėdėjimą internete, per kurį – vienos bėdos“, kaip kartais sako suaugusieji.“
Jei vaikas susidūrė su patyčiomis socialiniame tinkle ir prašo jūsų pagalbos:
- Pirmiausia svarbu kuo aiškiau suprasti, kas vyksta: iš ko vaikas patiria patyčias, iš pažįstamo ar nepažįstamo žmogaus, kokius komentarus ar kitokio pobūdžio agresyvų elgesį patiria, kiek laiko tai trunka.
- Išsaugoti įrodymus – kartu su vaiku prisėdus prie socialinio tinklo paskyros padaryti ekrano nuotraukas („print screen“), kuriose matytųsi įžeidūs komentarai, nuotraukos ar kitos patyčių apraiškos.
- Kreiptis į socialinio tinklo administraciją – paprastai kiekviename socialiniame tinkle yra galimybė apie netinkamą kitų vartotojų elgesį pranešti puslapio administracijai.
- Pasigilinti į konkretaus socialinio tinklo saugumo ir privatumo nustatymus bei drauge su vaiku pasirūpinti didesniu jo paskyros saugumu.
- Jei elektronines patyčias vaikas patiria iš pažįstamo bendraamžio, pavyzdžiui, bendraklasio, verta apie šį atvejį paminėti mokyklos darbuotojams, prieš tai su vaiku sutarus dėl kreipimosi į juos.
Taip pat skaitykite: 10 Janušo Korčako priesakų tėvams
Emocinės paramos tarnyba „Vaikų linija“ vykdo kampaniją „Patyčių muziejus“. Kviečiame visus suaugusiuosius padėti išklausyti vaikus. Šiuo metu „Vaikų linija“ gali atsiliepti į 1 iš 7 vaikų ar paauglių skambučių. Apsilankykite interneto svetainėje www.patyciumuziejus.lt ir paaukokite „Vaikų linijai“, kad kuo daugiau vaikų būtų išklausyti, sulauktų pagalbos ir patyčios virstų istorija.