Penkių vunderkindų mama Foreli Blinstrubaitė-Kramarik: kaip atskleisti unikalius vaiko talentus?

Foreli Blinstrubaitė-Kramarik – ypatinga moteris. Lietuvių kilmės autorė, lektorė, ugdymo specialistė bei kompozitorė jaunystėje išvyko į JAV, ten sukūrė šeimą ir kartu su vyru susilaukė penkių vaikų. Visi penki Foreli vaikai pasižymi ypač puikiai išreikštais talentais įvairiose meno, mokslo ir kultūros srityse.
Auga genijus?
Auga genijus? / Shutterstock nuotr.

Čikagoje gyvenanti Foreli Kramarik – šį sekmadienį, gegužės 6 dieną, įvyksiančios konferencijos „Sveika ir laiminga mama“ pranešėja. Visų į konferenciją atvykusių Lietuvos mamų laukia puikios žinios: video pranešimu moteris dalinsis visiškai unikalia savo patirtimi bei ypatingomis ugdymo metodikomis, padėjusiomis darniai atskleisti visų atžalų talentus, leisti jiems visapusiškai realizuotis, o šeimai užauginti penkis vunderkindus!

Konferencijai „Sveika ir laiminga mama“ nenumaldomai artėjant, F.Kramarik dalinasi aktualiomis įžvalgomis darnaus ir sėkmingo ugdymo klausimais.

Asmeninio archyvo nuotr./Foreli Kramarik
Asmeninio archyvo nuotr./Foreli Kramarik

– Esate penkių ypač talentingų vaikų mama. Papasakokite, kokiais pagrindiniais principais rėmėtės augindama ir auklėdama savo vaikus.

– Manau, jog pagrindinis principas, kuriuo rėmiausi, – neskubėti. Taip pat labai svarbu yra išklausyti vaikus, duoti jiems laisvės, pasitikėti vaikais, kad jie tuo pačiu galėtų pasitikėti jumis, kaip mama, ir sudaryti sąlygas vaikui pasireikšti, atsiskleisti.

Naudinga sukurti vaikams kuo daugiau įdomesnių sąlygų, kurios nebūtinai turi būti lengvos – priešingai, kai kuriose sudėtingesnėse sąlygose progų pasireikšti randa tokios vaiko savybės kaip drąsa, imlumas, protas.

– Ar tiesa, jog augindama savo vaikus sukūrėte ir savo pačios unikalią edukacinę sistemą?

– Savo pačios edukacine sistema pavadinčiau jau minėtų sąlygų vaikams sukūrimą. Svarbu suvokti šią sąlygų sąvoką teisingai: tai ne dėžutė, į kurią įdedame vaiką ir tikimės, kad jis atitiks kažkokį mūsų įsivaizdavimą, bet galimybės, tarsi lipnus molis, iš kurio galima nulipdyti bet ką, lyg vanduo, kuris nuolat keičiasi, vis atsinaujina.

Manau, kad vaikui svarbiausia įsisąmoninti, jog jis pats yra savo gyvenimo režisierius.

Taip ir mano sistema nėra statiška, nekintanti, bet judri, jautri ir nuolat reikalaujanti naujų kūrybinių sprendimų.

– Foreli, esate vaikų ugdymo namuose šalininkė. Kuo ugdymas namuose skiriasi nuo valstybinėmis švietimo sistemomis paremto ugdymo?

– Pagrindinis skirtumas toks, kad mokant vaikus namuose jie labai daug dalykų išmoksta ir perima iš tėvų. Natūralu, jog besimokydami valstybinėse mokyklose vaikai daugiau dalykų išmoksta ir perima iš mokytojų, savo bendraamžių. Gerai tai ar blogai – spręsti jums.

Namų mokymas naudingas tėvams, norintiems pilnai perteikti vaikams savo sukauptą patirtį, žinias, išmintį. Daugiau šia tema kalbėsiu konferencijos „Sveika ir laiminga mama“ metu Vilniuje.

– Kaip manote, kokių žinių vaikui įgyti yra svarbiausia?

– Manau, kad vaikui svarbiausia įsisąmoninti, jog jis pats yra savo gyvenimo režisierius. Vaikas turi ne tik apie tai išgirsti, bet ir patirti praktiškai, priimdamas asmeninius sprendimus, jausdamas jų pasekmes, o ne darydamas tai, kas jam kažkieno primesta iš išorės.

Mums reikia daugiau kuriančių žmonių! O mano anksčiau minėta sistema yra ypač naudinga kūrėjams ir norintiems jais tapti. Juk kūrėjas tai ir rašytojas, ir verslininkas, ir dailininkas, ir netgi gydytojas.

– Koks yra tėvų vaidmuo vaiko ugdyme ir jo talentų atskleidime?

– Tėvų misija – pastebėti vaiko talentus, nuolat stebėti, kur jis yra linkęs, ir sudaryti sąlygas tiems talentams atsiskleisti. Ne tik leisti vaikui daryti tai, ką jis nori, bet kartais ir paraginti, padrąsinti vaiką eiti norima linkme, jei jis sustoja.

Nereikia vaiko talento paversti stabu, dėl kurio imtų kentėti pats vaikas, nes tokiu atveju jis niekada nebus laimingas realizuodamas savo talentą.

Ne visuomet vaikų sustojimas yra teisingas – juk vaikai dėl vienų ar kitų priežasčių sustoja dažnai. Tai gali būti ir nenoras, ir nepasitikėjimas savimi, ir dar daugybė įvairių priežasčių.

Bet jei būtent ta veikla ir yra stebuklas, kurį vaikas nešioja savo širdyje? Jei tėvai tai jaučia, jų pareiga padėti šiam stebuklui atsiskleisti, sužydėti ir rasti savo vietą po saule.

123RF.com nuotr./Vaikas
123RF.com nuotr./Vaikas

– O ką daryti, jei vaikas sustoja?

– Reikalingas subtilus tėvų suvokimas, kaip kalbėti su vaiku, kad pavyktų jį švelniai paraginti, vėl sužadinti norą imtis mėgstamos veiklos. Svarbu grąžinti vaikui įkvėpimą tikėti savo paties norais ir savo jėgomis juos įgyvendinti.

– Ką patartumėte tėvams, norintiems išvengti auklėjimo klaidų, kurias kartais sukuria tradicinės pedagoginės sistemos?

– Pirmiausia, nepulti į kraštutinumus. Pavyzdžiui, gali įsivyrauti klaidinga nuomonė, jog jei per didelis spaudimas labai neigiamai veikia vaiką, tuomet jam reikia suteikti visišką laisvę. Tai netiesa!

Svarbu grąžinti vaikui įkvėpimą tikėti savo paties norais ir savo jėgomis juos įgyvendinti.

Vienas svarbiausių dalykų – harmonija, balansas tarp laisvės ir pareigų. O šeima turi veikti kaip komanda, kurios nariai nuolat padeda vieni kitiems ne tik džiaugtis laisve, bet ir darniai vykdyti savo pareigas. Vaiką svarbu išmokyti draugiškumo ir sklandaus bendradarbiavimo įgūdžių. O tai yra ir sėkmingiausių šiandienos bei ateities profesijų atstovų savybės!

– Kaip manote, ar žmogus jau gimsta genialus, ar tokiu tampa, jei laiku pastebimi jo talentai?

– Tikru genijumi tampama – visada ir be išimties. Netgi susiklosčius pačioms nuostabiausioms aplinkybėms, neužtenka tik gimti talentingu – įvairių prigimtinių talentų turi absoliučiai visi žmonės. Tačiau ne visus mus galima pavadinti genijais. Kodėl?

Todėl, kad prigimtinių vaiko talentų užgniaužimą matau beveik kiekvienoje šeimoje, ir tai yra liūdna tiesa. Kitas šalutinis efektas – pernelyg išaukštintas pastebėtas vaiko talentas. Tokiu atveju, žmogaus dvasinės vertybės nesutampa su jo talentu, atsiranda išpuikimas, tinginystė ir panašios ydos, o talentas negali toliau sėkmingai skleistis.

– Ką patartumėte visoms Lietuvos mamoms, norinčioms visapusiškai ir darniai atskleisti vaiko talentus?

– Svarbiausia yra neskubinti vaiko toje srityje, kurioje vystosi jo talentas. Yra puiki pamokanti pasaka apie žąsį, dedančią auksinius kiaušinius. Visi nori tokios žąsies tik sau ir kad ji dėtų kuo daugiau auksinių kiaušinių. Tai štai, nereikia vaiko talento paversti stabu, dėl kurio imtų kentėti pats vaikas, nes tokiu atveju jis niekada nebus laimingas realizuodamas savo talentą.

O bendras patarimas visiems tėvams būtų gyventi ir bendrauti su savo vaikais taip, tarsi tai būtų paskutinė diena. Kaip elgtumėtės tokiu atveju? Pradėkite jau dabar.


Konferencija „Sveika ir laiminga mama“ įvyks 2018 metų gegužės 6 dieną, Vilniaus „Compensa“ koncertų salėje. Daugiau informacijos apie renginį galite rasti čia: https://www.mamosdiena.lt/.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis