Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Rašto grožis priklauso ir nuo rašiklio kokybės: profesorė ragina tėvus atsakingai rinkti kanceliarines priemones

Artėja metas, kai sugūžėję į mokyklas mokiniai pripildys klases rašiklių plunksnų skrebenimu. Pasak Vytauto Didžiojo universiteto Švietimo akademijos profesorės dr. Daivos Jakavonytės-Staškuvienės, rašymas – sudėtingas ir kompleksiškas procesas, todėl svarbu, ypač bepradedantiems pažintį su raštu, ne tik lavinti smulkiąją motoriką, bet ir turėti profesionalias kanceliarines priemones.
Moksleivė rašo
Moksleivė rašo / Shutterstock nuotr.

Kokią rašymo priemonę rinktis?

Mokantis rašyti raides, pasak profesorės, pastangų reikia kiekvienam mokiniui: „Tam, kad ši veikla būtų mėgstama, labai svarbu sudaryti sąlygas vaikams plėtoti smulkiosios motorikos ar netgi viso kūno veiklas iki mokyklos, pavyzdžiui, lipdant, konstruojant, statant ar piešiant. Rašyti galima pradėti netgi be rašiklio, o, pavyzdžiui, pirštu. Svarbu, kad būtų atliekami įvairūs sukamieji judesiai, lazdelių piešimas ir pan. Jeigu sistemingai tokių veiklų vaikai patirs nuolatos, jiems rašymas ranka nekels didelių problemų“.

Prof. dr. D. Jakavonytė-Staškuvienė teigia, kad rašto kokybė priklauso nuo pačios rašymo priemonės kokybės: „Šiuo metu galima įsigyti labai patogius tribriaunius paprastus ar spalvotus pieštukus, tribriaunius ergonomiškus rašiklius su kapsulėmis, kurie prisitaiko prie vaiko rankos – juos patogu suimti ir taisyklingai laikyti rašymo priemonę. Be to, yra ir kairiarankiams pritaikytų rašiklių, kurie taip pat prisitaiko prie vaiko rankos.“

Asmeninio arch. nuotr./Vytauto Didžiojo universiteto Švietimo akademijos profesorė dr. Daiva Jakavonytė-Staškuvienė
Asmeninio arch. nuotr./Vytauto Didžiojo universiteto Švietimo akademijos profesorė dr. Daiva Jakavonytė-Staškuvienė

Tvarkingos rašysenos svarba

VDU Švietimo akademijos specialistė rekomenduoja vaikams taikyti sistemingumo principą: „Reikėtų rašyti kiekvieną dieną, šiai veiklai skiriant po 10–15 minučių. Mokantis rašyti ranka reikia daug pastangų: įsidėmėti kiekvienos raidės kryptį. Vėliau svarbu įsiminti, kaip tam tikrą raidę jungti su kitomis raidėmis. Tad vertėtų vaikus skatinti rašyti iš lėto, neskubant. Be to, nėra reikalavimo rašyti dailyraščiu, tačiau vaikai turi rašyti aiškiai, įskaitomai, todėl būtina atkreipti dėmesį į rašto kokybę, nes, priešingu atveju, dažnai patys mokiniai negeba perskaityti to, ką parašo. Tačiau tokiu metu, kai raštas jau neįskaitomas, dėti pastangas dėl rašto kultūros jau yra gerokai per vėlu.“

Pertraukų tarp rašymo metu pedagogė siūlo užsiimti įvairiais pirštukiniais žaidimais, kuriuos galima žaisti imituojant tam tikrus veiksmus pirštais, rankomis ar visu kūnu, mokantis ir deklamuojant įvairius ketureilius. „Vaikams tokios veiklos labai patinka, tokių pertraukėlių labai laukia, nes jų metu pajudama, atsipalaiduojama. Išties pirštukiniai žaidimai ne tik atpalaiduoja vaikus, sudaro sąlygas jiems pailsėti, bet ir turtina žodyną, padeda pažinti aplinką, įvardyti įvairius objektus“, – pasakoja prof. dr. D. Jakavonytė-Staškuvienė.

Kaip lavinti rašymą namuose?

Anot profesorės, lavinti smulkiosios motorikos gebėjimus vaikams svarbu ir namuose: „Tai daryti reikėtų sudarant sąlygas vaikams aktyviai veikti: piešti, karpyti, lankstyti, lipdyti, spalvinti, statyti, konstruoti ir pan. Kuo dažniau vaikai atliks įvairių veiklų rankomis arba visu kūnu, tuo labiau ugdys smulkiosios motorikos ir koordinacinius gebėjimus. Svarbu namuose kiekvieną dieną kartu su vaikais skaityti knygas bent 15–20 minučių nuo pat vaikų gimimo, kad būtų kuriama jauki, maloni, žingeidumą ir pažinimą skatinanti aplinka. Knygos skaitymo metu vaikai turėtų vartyti puslapius, aptarti iliustracijas, diskutuoti ir analizuoti knygos turinį.“

Raidžių rašyti namų aplinkoje nerekomenduojama, nes svarbu, kad pedagogas parodytų ir paaiškintų raidės rašymo kryptį, eigą. „Pakanka, jeigu vaikas namuose pieš arba kopijuos spausdintines raides. Raides galima ne tik piešti, bet ir klijuoti, puošti, dėlioti iš įvairios gamtinės medžiagos ar antrinių žaliavų“, – teigia prof. dr. D. Jakavonytė-Staškuvienė.

Rašto kokybė susijusi su rašymo priemone

VDU Švietimo akademijos specialistė atkreipia dėmesį, kad rašalinė priemonė vaikui padeda lengviau rašyti, nes jos nereikia spausti: „Svarbu paties parkerio kokybė: jei rašalas laisvai teka, nereikia spausti parkerio, t. y. dėti daug pastangų, kad būtų parašyta raidė arba žodis. Kuo patogesnė priemonė, tuo gražesnė ir kokybiškesnė rašysena.“

Pasak ekspertės, šiuo metu kuriami rašikliai dažnais atvejais būna išbandomi ir pritaikomi pagal tam tikras žmonių savybes. Tuo tikslu parenkamos ir atitinkamos medžiagos, priemonės yra ergonomiškos, elastingos, prisitaikančios prie vaiko rankos, pirštų.

„Manau, kad atsižvelgus į šias sąlygas ir verta rinktis kokybiškas priemones. Labai nesudėtinga palyginti ir išmėginti keletą priemonių, kad vaikas pats pamatytų, su kokiu rašikliu jam patogiausia rašyti. Tad prieš pasirenkant priemonę vertinga parduotuvėje išmėginti kelias ir išsirinkti tinkamiausią“, – patarimais dalijasi prof. dr. D. Jakavonytė-Staškuvienė.

Kokį popierių rinktis?

Mokslų daktarė priduria, kad renkantis sąsiuvinį svarbu atkreipti dėmesį į popieriaus kokybę: „Ypač mokantis rašyti, svarbu, kad popierius būtų ne per plonas, taip pat lygiu, o ne šiurkščiu paviršiumi. Jeigu popierius bus nekokybiškas, rašyti vaikui bus sunkiau, nes raidės liesis, o rašalas įsigers net keliuose lapuose. Tad pasirenkant sąsiuvinius atkreipkite dėmesį į lapų storį, spalvą ir paviršių.“

„Be to, pirmos klasės mokiniams reikalingi specialūs sąsiuviniai tam tikromis linijomis. Antros klasės sąsiuviniai taip pat yra specialūs, kurių linijos siauresnės nei pirmos, bet platesnės nei trečios klasės. O vienos linijos sąsiuviniuose yra rašoma nuo trečios klasės. Skiriasi ir matematikos sąsiuvinių langelių dydžiai, todėl būtinai paskaitykite sąsiuvinio aprašymą, kad išsirinktumėte tinkamą. Vaikams svarbios ir kitos detalės, pavyzdžiui, sąsiuvinio viršelis, veikėjas, spalvos ar lipdukai, todėl naudinga priemones rinktis kartu su vaiku, kad atžalos galėtų pasirinkti tuos, kurie jiems gražiausi“, – pažymi prof. dr. D. Jakavonytė-Staškuvienė.

Kur ieškoti tinkamų kanceliarinių priemonių?

Prekybos tinklo „Rimi“ komercijos operacijų vadovė Olga Suchočeva dalijasi patarimais, kaip išsirinkti rašymo priemonę ne tik mažiesiems, bet ir vyresniems mokiniams ar studentams: „Ieškokite rašiklio, kurį būtų patogu laikyti rankoje, jis neturėtų lengvai išslysti ar nepatogiai spausti pirštų. Tikėtina, kad rašymo priemonę naudosite ilgesnį laiką, todėl patogus jūsų pirštų sukibimas su rašiklio paviršiumi sumažins rankos nuovargį. Be to, dar verta pažymėti, kad geliniai rašikliai ir įprasti tušinukai užtikrina sklandų rašymą, o plunksnakočiai pasižymi klasikiniu ir elegantišku stiliumi. Pasirinkite tokį, kuris geriausiai atitinka jūsų rašymo pomėgius. Be to, nuo rašymo taško priklauso rašiklio linijos plotis. Smulkūs rašymo taškai (0,5 mm ar mažiau) tinka tiksliam rašymui ir detaliam darbui, o vidutiniai rašymo taškai (0,7 mm) užtikrina pusiausvyrą tarp tikslumo ir sklandumo. Platūs taškai (1,0 mm ar daugiau) užtikrina ryškias linijas, tinkamas parašams ar dideliems tekstams rašyti.“

O. Suchočeva kviečia prieš prasidedant mokslo metams peržvelgti ir „Atgal į mokyklą“ katalogą: „Šiais metais turime labai platų asortimentą, kuriame surasite ne tik kuprinių, bet ir stilingų kanceliarinių priemonių, pavyzdžiui, tapybos rinkinį medinėje dėžutėje, kurioje sudėtos visos piešimui reikalingos priemonės. Be to, mažieji ras penalų, sąsiuvinių bei kitų mokyklai reikalingų daiktų su savo mėgstamų animacinių filmukų atributika, pavyzdžiui „Paw Patrol“ ar „Hot Wheels“. Verta pažymėti, kad nuolaidos jau prasidėjo ir bus siūlomos iki pat rugsėjo pradžios“, – priduria „Rimi“ komercijos operacijų vadovė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos