Skibidi, sigma, lore ir kiti alfa kartos vaikų žodžiai: ką jie reiškia?

Kalba – tai ne tik bendravimo priemonė, bet ir būdas, kuriuo žmogus suvokia pasaulį, tad vaikų ir jaunimo vartojamos frazės bei terminai – tai ne tik žodžiai, bet ir raktai, leidžiantys tėvams bei kitiems vaikus supantiems suaugusiesiems geriau suprasti, kokiame pasaulyje gyvena po 2010 metų gimusi alfa karta, kaip ji mato save ir aplinką.
Paauglystė
Paauglystė / Shutterstock nuotr.

Kokie populiariausi alfa kartos žodžiai ir ką jie reiškia, aiškinamės su prekių ženklų „Kakė Makė“ ir „Nelly Jelly“ vystymo komandos vadove Simona Krasauskiene ir vaikų psichologe Asta Blande, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Nauji šaunumo apibūdinimai

Jeigu reikėtų išskirti alfa kartos išpopuliarintus žodžius, tarp jų, be abejo, būtų „sigma“. Šis žodis apibūdina savimi pasitikintį, kietą žmogų, kuris neturi įrodinėti savo pranašumo ir to, kad yra geriausias. „Ar tu sigma?“ – ko gero, viena iš populiariausių alfa kartos frazių. Įdomu, kad pirmą kartą terminas „sigma“ internete pasirodė dar 2010-aisiais, tačiau alfa kartos žodyne jis įgavo naujų prasmių.

Auros taškai (angl. Aura Points) – tai alfa kartos „TikTok“ socialiniame tinkle nukaldintas terminas. Jis reiškia būdą matuoti žmogaus kietumą, populiarumą ar, kitaip tariant, socialinę padėtį. Auros taškus galima pelnyti už gerus pasiekimus ir poelgius, pavyzdžiui, puikų pažymį ar naują madingą šukuoseną, ir prarasti už gėdingas situacijas. Šis konceptas – žaismingas būdas įvardyti socialinę dinamiką bei vertinimą tarp bendraamžių.

Skirmanto Lisausko nuotr. / Paaugliai
Skirmanto Lisausko nuotr. / Paaugliai

„Alfa karta auga technologijų ir dinamiškų socialinių tinklų apsuptyje, tačiau amžini savo vietos grupėje paieškos klausimai jiems tikrai ne svetimi. Jų žodynas, skirtas apibūdinti socialinę padėtį, – tai unikali pasaulinės kultūros, interneto tendencijų ir asmeninės kūrybos sintezė. Tokie terminai kaip „sigma“ ar „Auros taškai“ ne tik atspindi vienadienes realijas, bet ir atskleidžia norą save apibrėžti, įvertinti ir būti įvertintiems“, – pastebi prekių ženklų „Kakė Makė“ ir „Nelly Jelly“ komandos vystymo vadovė Simona Krasauskienė.

Gyvenimo ir poilsio internete padiktuoti naujadarai

Nepaisant to, kad tūkstantmečio karta – daugelio dabartinių alfa kartos vaikų tėvai – laikomi ypač atsakingais, alfa kartą nuo gimimo lydi internetas. Drauge su juo juos seka ir interneto platybių memų kultūra bei absurdo estetika.

Štai kodėl alfa kartos atstovai dažnai vartoja žodį „skibidi“. Šis žodis pirmą kartą nuskambėjo populiariame „YouTube“ seriale „Skibidi Toilet“, pasakojančiame apie žmones su kamerų galvomis, kovojančius prieš žmones su unitazų galvomis. Įdomu, kad šis terminas evoliucionavo nuo beprasmio žodžio iki frazės, apibūdinančios tiek tai, kas yra šaunu, tiek tai, kas yra kvaila.

Kartu su nuolatiniu keisto bei pramoginio turinio vartojimu gimė ir terminas, skirtas apibūdinti būseną, kurią sukelia toks turinys. Tai – leidyklos „Oxford University Press“ 2024 metų žodžiu išrinkta frazė „Brain Rot“ (liet. smegenų puvimas).

Ji apibūdina tariamą intelektinės būklės pablogėjimą, susijusį su per dideliu skaitmeninio turinio naudojimu. Tiesa, alfa karta šį terminą dažniau supranta ir vartoja norėdama apibūdinti savo poilsį internete, kai „TikTok“, „YouTube“ ar „Roblox“ kanaluose žiūrimas lengvas turinys, kuris padeda sureguliuoti emocijas.

„Svarbu pastebėti, kad alfa karta ypač didelį dėmesį skiria psichologinei sveikatai. Viena priežasčių – COVID-19 pandemija, užklupusi jų vaikystę ar ankstyvą paauglystę ir palikusi gilų pėdsaką kasdienybėje.

Socialinis atsiskyrimas, ilgos karantino dienos ir mokymasis nuotoliniu būdu paskatino šios kartos atstovus aktyviau domėtis emocinės savijautos palaikymu. Dėl to alfa karta neretai siekia subalansuoti poilsį ir įtemptą kasdienybę, naudodama lengvą internetinį turinį kaip priemonę nusiraminti ir atsipalaiduoti. Kartu jie išreiškia didesnį sąmoningumą kalbėdami apie emocinę sveikatą, apie kurią dažnai diskutuojama jų mėgstamose socialinių tinklų platformose“, – pastebi S.Krasauskienė.

Aurelijos Jašinskienės/15min.lt nuotr./Mokykla
Aurelijos Jašinskienės/15min.lt nuotr./Mokykla

Vaikų psichologė A.Blandė pastebi, kad alfa karta išties stebina dėmesiu savęs puoselėjimui ir gebėjimu kelti globalius klausimus apie toleranciją, tvarumą bei emocinį raštingumą, tačiau šiems vaikams neretai trūksta prasmingo bendravimo patirčių.

„Gana dažnai pagalvoju, kad prabangūs prekių ženklai, laikas prie ekranų ir žiūrėjimas per atstumą vieniems į kitus, psichikos sutrikimų analizė internete ir savidiagnozavimas neretai juos daro vienišais ir ne itin laimingais žmonėmis. Daugiau pusiausvyros šiai kartai galėtų suteikti paprastai nepaprasti dalykai – pagalba kitam, bendra veikla su bendraamžiais, pastangų reikalaujantys iššūkiai. Visa tai didina asmeninę vertę ir pripildo gyvenimo prasmės“, – sako ekspertė.

Ne tik mergaitės akylai seka grožio tendencijas

Jau prieš porą metų tapo aišku, kad alfa kartos vaikai, švelniai tariant, neabejingi madai. Dabar matome, kad jie yra apsėsti tendencijų ir saviraiškos per madą bei grožio produktus.

Pavyzdžiui, pernai socialinius tinklus ir prekybos centrus užvaldė „Sephora Tweens“ – jaunos odos priežiūros entuziastės, turinčios sudėtingas odos priežiūros rutinas. Šios mergaitės domisi makiažo ir odos priežiūros pamokomis internete ir kruopščiai renkasi kokybiškas kosmetikos prekes.

Shutterstock nuotr./Paauglės dažosi
Shutterstock nuotr./Paauglės dažosi

Panaši tendencija paplito ir tarp berniukų – tai „Smellmaxxing“ (ne pažodžiui verčiama kaip „kvapų didinimas“). Tai reiškinys, kai paaugliai berniukai masiškai perka vardinius kvepalus. Populiariausi pasirinkimai stebina savo brandumu – tai „Dior“, „Valentino“ ar „Chanel“. Skaičiuojama, kad 2024-aisiais alfa kartos berniukai išleido 26 proc. daugiau pinigų kvepalams nei ankstesniais metais, o ši tendencija tęsiasi ir 2025 metais. Galiausiai, dar viena pozityvumu ir kūno priėmimu išsiskirianti tendencija – „Starface“ spuogų pleistrai. Alfa kartos vaikai nebijo atkreipti dėmesio į savo spuogus, dėvėdami ryškius „Starface“ spuogų pleistrus. Tai tapo tarsi garbės ženklu, o ne gėdinga problema. Panašu, kad ši tendencija išliks, nes ji skatina pozityvų požiūrį į natūralius kūno pokyčius.

„Įdomu, kad prekių ženklams sunku tikslingai padaryti save populiariais tarp alfa kartos atstovų. Tu arba jiems patinki, prilimpi, arba – ne. Tą pastebėjome ir iš savo patirties – Kakės Makės personažai gyvena bendrinėje Y kartos tėvų ir jų vaikų kalboje.

Populiariausiu personažu šia prasme, be abejo, galima vadinti Netvarkos nykštuką, nes jis tapo netvarkos simboliu, aiškiai suvokiamu ne tik šeimoje, bet ir už jos ribų. Dirbtinai sukurti tokių reiškinių ir įtikti alfa kartai gana sudėtinga, tačiau galima pastebėti, kokie prekių ženklai ir istorijos užkariauja alfa kartos dėmesį, ir pabandyti paieškoti atsakymo – kodėl jie tokie patrauklūs“, – sako Simona Krasauskienė prekių ženklų „Kakė Makė“ ir „Nelly Jelly“ vystymo vadovė.

Žvilgsnis į ateitį: beta karta

Šių metų pradžia žymi sąlyginę kartų kaitą – nuo 2025 metų gimsta beta karta. Manoma, kad ši karta gyvens dar labiau technologizuotame pasaulyje, kuriame dirbtinis intelektas ir skaitmeninės technologijos bus dar labiau integruotos į kasdienį gyvenimą. Tad galima spėti, jog beta kartos leksika bus dar labiau susijusi su technologijų plėtra ir jų įtaka kasdienybei.

123RF.com nuotr./Jauni žmonės su telefonais
123RF.com nuotr./Jauni žmonės su telefonais

Ką reiškia populiarūs alfa kartos žodžiai?

Bruh – šiuolaikinė „bičas“ versija.

Skibidi – kalbos užpildas, kurio reikšmę apsprendžia kontekstas. Pavyzdžiui, tai gali reikšti, kad kažkas yra „kietas“, arba priešingai – nelabai.

Brain Rot („smegenų puvimas“) – laikas, praleistas socialiniuose tinkluose.

Mewing reiškia liežuvio spaudimą prie gomurio, kuris, kaip manoma, formuoja gražią žandikaulio liniją. Tačiau alfa karta tai dažnai naudoja kaip ženklą „tylėti“.

Sigma reiškia žmogų arba vyrą, kuris yra šaunus ir pasitiki savimi, bet to nesiekia įrodinėti.

GOAT terminas kilęs iš krepšinio ir reiškia „Greatest of All Time“ (liet. visų laikų geriausias). Taip pat galite pamatyti ožio jaustuką, kuris reiškia tą patį. Dažnai naudojamas apibūdinti talentingiems žmonėms, pavyzdžiui, sportininkams arba muzikantams.

Lore – istorijos apie televizijos laidų arba žaidimo pasaulio kūrimą ir istorijas, „tai, kas buvo iki tol“. Vis dažniau vartojamas kalbant apie žmones ir daiktus, gali būti vartojamas ir turint omeny paslaptis, kurių turi žmogus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
„Lidl Lietuva“ septintus metus iš eilės pripažinta geriausiu darbdaviu Lietuvoje ir Europoje
Reklama
Tyrimas atskleidė: „Lidl“ dažno vartojimo prekių krepšelis – pigiausias
Reklama
Įspūdingi baldai šiuolaikinei svetainei: TOP 5 pasirinkimai