„Apvalaus kvadrato mokyklos“ direktorė Laura Tekorė sako: „Dirbdama su vaikais pastebiu, kad tikrai mergaičių ir berniukų poreikiai skiriasi, mūsų mokykloje praktikuojamas tam tikrų dalykų mokymasis atskirai. Individualus ugdymas yra pagrįstas tuo, kad kiekvienas žmogus vystosi savo tempu, tačiau mokslo pagrįsta, kad mergaičių protas vystosi apie pusantrų metų anksčiau, greičiau, taigi joms mokytis vienoje erdvėje būtų tiesiog efektyviau“.
JK prestižinės mokyklos – vienalytės
Neuromokslų daktarė Gabija Toleikytė pastebi, kad Jungtinėje Karalystėje (JK) visos prestižinės mokyklos atskiria daly pamokų berniukus ir mergaites, tiesiog vienas iš mokyklos lygio kriterijų yra toks: jeigu mergaitės ir berniukai mokosi atskirai, tai bus gero lygio mokykla.
Tai yra dalį dienos mokymosi laiko berniukai ir mergaitės mokosi atskirai, o dalį – kartu. Tokiu būdu kiekviena lytis turi laisvę išreikšti save tarp tokių pačių, kaip jis, ir galimybę socializuotis su kita lytimi ir išmokti priimti kitos lyties skirtumus. Kita vertus, JK yra ir visai atskirų mokyklų mergaitėms ir berniukams.
Vyrai turi kitokią smegenų struktūrą
Anot G.Toleikytės, vienas pagrindinių skirtumų yra dėmesys. Vyrai turi tokią smegenų struktūrą, kuri sudaro sąlygas būti vadinamajam tuneliniam matymui. Kai jie sutelkia dėmesį į vieną dalyką, jie nieko daugiau negirdi, nemato, nejaučia, nesuvokia. Jų smegenys blokuoja visus trikdžius. Moterų smegenų struktūra – priešingai – ima, girdi, fiksuoja visus aplinkos trikdžius, garsus. Todėl mergaitėms, atliekant gilaus susikaupimo reikalaujančius darbus, ypatingai svarbu būti tylioje aplinkoje. Berniukams tokie trikdžiai nesvarbūs.
Todėl moterys mokytojos natūraliai rūpinasi tyla klasėje, kai reikia atlikti svarbias užduotis. O mokytojai vyrai natūraliai nekreipia dėmesio į nedidelį aplinkoje esantį triukšmą, nes, jų nuomone, jis niekam netrukdo.
Skirtumai žaidžiant ir bendraujant
Kitas esminis skirtumas yra žaidimai ir bendravimas. JK jau kurį laiką garsiai diskutuojama, kad berniukai yra feminizuojami, nes ugdymo aplinkoje dažniausiai susiduria su moterimis, kurios natūraliai iš jų reikalauja moterims natūraliais atrodančių dalykų.
Mergaičių žaidimai – socialiniai. Berniukų – kontaktiniai. Atskirai besimokydami berniukai turi laisvę, galimybę išsistumdyti, išreikšti tiesioginę agresiją. Bendrose klasėse berniukų prigimtiniai poreikiai yra slopinami ir labai daug smegenų resursų yra sunaudojama suprasti, dekoduoti kitos lyties elgesiui. Mergaitėms sunkiau suprasti berniukiškus stumdymosi žaidimus, berniukams – mergaitišką plepėjimą.
Skirtingai priima mokymosi informaciją
Matematikos ir geometrijos klausimus kiekviena lytis sprendžia skirtingai. Skiriasi sprendimo būdai ir metodai. Berniukai susitapatina su ta geometrine figūra, mergaitės ją vizualizuoja. Informacijos pasisavinimo greitis mokant moteriai mokytojai mergaites, o vyrui mokytojui berniukus būtų greitesnis.
„Pavyzdžiui, socialiniai mokslai. Tai, kas yra akivaizdu mergaitėms, nėra akivaizdu berniukams. Atskirai mokantis, kuriama saugesnė aplinka, išvengiama konkurencijos tarp lyčių. Mūsų mokykloje atskirai berniukai ir mergaitės mokosi lietuvių, anglų, kinų, ispanų, rusų kalbų, matematikos. Visus kitus dalykus – kartu. Mokytoja moteris – mergaičių klasės pagrindinė, mokytojas vyras – berniukų klasės. Bendrus dalykus dėsto abu pasikeisdami, taigi vaikai patiria abiejų skirtingus darbo metodus, kuriuos sąlygoja skirtinga smegenų struktūra“, – pasakojo L.Tekorė.
Iki kokio amžiaus verta mokytis atskirai
G.Toleikytės manymu, visas 12 klasių. Ypatingai svarbu mokytis atskirai paauglystėje, kai labai svarbu turėti saugią aplinką būti savimi, o ne niveliuojančią, gniuždančią hormonų įtakojamą lytiškumo pasireiškimą. Juolab kad vaikams, kurie mokėsi atskirose klasėse, adaptuotis bendroje, standartinėje mokykloje gali būti sunkiau, kadangi informacijos priėmimo greitis gali būti lėtesnis, nes jie bus įpratę girdėti mokytojus, kalbančius jų kalba.
Skirtingoms lytims aktualios skirtingos istorijos, todėl kūrinių analizei, mąstymo, logikos vystymosi lavinimui labai svarbu naudoti kiekvienai lyčiai individualiai aktualias istorijas.
Santykiai – mergaičių aktualija. Natūraliai kiekvienam geriau sekasi išmokti tai, kas yra prigimtyje. Taigi mergaitėms naudinga daugiau komandinio darbo, kuriam reikia panaudoti socialinius sugebėjimus. Berniukams reikia daugiau individualaus darbo laiko ir tik paskui dirbti komandoje. Bendroje, mišrioje grupėje berniukui atsiskleisti yra žymiai sunkiau, tai ne jo „arkliukas“.
O kaip elgiasi skandinavai?
Danijoje darytas tyrimas vaikų darželyje, kai visiems vaikams buvo duota žaisti sunkvežimiais. Kelios mergaitės labai greitai sunkvežimius susuko į pledukus ir pradėjo sūpuoti kaip kūdikėlius. Specialisčių manymu, Skandinavijoje vykstantis bandymas niveliuoti lytis duoda priešingą rezultatą.
Vis didėja prieštaravimai tarp lyčių. Vyrai nebemato prasmės gyventi „vyriško“ gyvenimo, nes niekam nebereikia „mamuto“. Moterys nebemato prasmės dirbti „moteriškų“ darbų. Konfrontacija tarp lyčių tik didėja, o psichologams daugėja darbo. Visur kalbama apie statistinį vidurkį, būdingą vienai ar kitai lyčiai, tačiau kiekvienai lyčiai yra būdingi individualūs „nukrypimai“ nuo vidurkio, į kuriuos privaloma atsižvelgti realiai dirbant su konkrečiais vaikais.