Vaikų stovyklų organizatoriai vieningi: vaikams tikrai ne vien ekranai įdomūs. Ypač vasarą, kai daugiau laiko leidžiame gamtoje, pasitelkus fantaziją ir išmonę galima susigalvoti užsiėmimų, kurie įtrauks ir mažus, ir vyresnius.
Štai 7 paprastos idėjos, kurias pasiūlė 15min kalbinti vaikų vasaros stovyklų organizatoriai.
7 idėjos, ką nuveikti gamtoje
-
Pakviesti vaiką į žygį, o jo pabaigoje surengti pikniką. Galima sugalvoti ir žygio temą, pavyzdžiui, įsivaizduoti, kad einama Žiedų valdovo takais.
-
Pakvietus į kiemą vaiko draugus, suorganizuoti sporto varžybas, atsižvelgiant į vaikų amžių. Rungtys gali būti bėgimas, šokinėjimas, kankorėžių mėtymas į taikinius ir pan.
-
Eiti tyrinėti gamtos. Priklausomai nuo metų laiko, gamtoje vyksta vis kiti vyksmai. Galima eiti ieškoti buožgalvių ar varlių kiaušinių. Parke stebėti žiogus ar skruzdėlyną – miške.
-
Atlikti eksperimentą. Itin paprastų ir nepavojingų eksperimentų tikrai daug. Vaikų dėmesį prikausto net paprastas mėtinės pastilės metimas į „Coca cola“ butelį ar pripūsto baliono patrynimas į druską su pipirais lėkštėje, o paskui stebėjimas, kaip balioną pakėlus virš galvos įsielektrina plaukai.
-
Prisiminus savo vaikystės veiklas, vaikams galima pasiūlyti, pvz., sukurti „sekretą“. Su suaugusiojo priežiūra kasant duobutes ir po stikliuku kuriant įvairias kompozicijas ne tik atsiskleidžia kūrybinės idėjos, bet ir patenkinamas dažnas vaikų noras – palikti savo žymę.
-
Lobio paieškos visada intriguoja, o atrasti paslėptą lobį – didelis džiaugsmas. Tereikia prieš pradedant žaidimą paslėpti kokį nors daiktą ir nupiešti vaikui žemėlapį, kuriuo sekdamas jis galiausiai ras ką nors įdomaus.
-
Smagu kurti iš to, ką galima rasti gamtoje. Iš akmenukų sudėlioti mozaiką, iš medžio šakelių – pastatyti pilį, iš lapų sukurti puokštę ar paveikslą.
Skirtingiems vaikams – skirtingos veiklos
Kaip pabrėžė Vaikų stovyklų organizatoriai, siūlant naują veiklą, svarbu atsižvelgti į kiekvieno vaiko pomėgius bei asmenines savybes.
Fantastinių filmų ar knygų mėgėjams galima pasiūlyti nuveikti ką nors, kuo užsiima mėgstami herojai. Itin aktyviems vaikams – išsilakstyti slepiantis ar įvykdyti kokią nors užduotį kuo greičiau. Smalsuolius tikrai galima sudominti eksperimentais ar magiškais triukais. Gamtos mylėtojus pakanka nusivesti į artimiausią parką, mišką ar pievą ir pasiūlyti patyrinėti žolę, upę ir pan.
Įdomiausi – neįprasti užsiėmimai
Norint žaisti be žaislų ypač svarbi aplinka, kurioje esame, – pabrėžia edukacinės erdvės vaikams ir jaunimui „Gervių lizdas“ įkūrėja Birutė Jakučionytė.
Įvairių edukacinių ir pramoginių veiklų organizatorė yra išbandžiusi daugybę įvairių terapinių, komandos formavimo žaidimų, kuriuos vaikai mielai žaidžia stovyklose: „Sukuriam vaikams sąlygas pasireikšti jų fantazijai, pavyzdžiui, iš to, ką randa, kuriant asmenines erdves. Vaikai sukuria ir masažo kabinetus, ir arbatos ceremonijas, turime ir labai didelę biblioteką. Visų mūsų stovyklų programos intensyvios bei kryptingos, naudojame daug įvairių terapijų: meno, garso, teatro, todėl vaikams net nekyla poreikio įprastiems žaislams.“
Stovyklų „Svajonių planeta“ koordinatorė Karolina Brazauskaitė pastebi, kad vaikams ypač įdomios veiklos, kuriomis jie įprastai neužsiima.
„Pavyzdžiui, vienoje pamainoje tema buvo sportas ir šokiai, tad prašėme vaikų pasirinkti muziką ir sukurti šokio performansą. Šiam darbui vaikai turėjo 5 dienas, o paskutinės vakare parodė galutinį rezultatą. Kitose pamainose kūrybiškumas bei atradimo džiaugsmas gimsta atliekant įvairius eksperimentus, kurių namuose nepadarysi, tačiau kai pilna stovykla vaikų ir juos prižiūrinčių vadovų – kodėl gi ne! – pasakojo pašnekovė.
Raktas – kūrybiškumas
Tam, kad vaikai išmoktų žaisti gamtoje be žaislų ar patys susigalvotų smagios veiklos, pirmiausia reikėtų paskatinti juos pažvelgti į aplinką kitu žvilgsniu, kūrybiškai.
„Svajonių planetos“ koordinatorė sako, kad didžiausią laiko dalį užima vaikų įtraukimas į įvairias veiklas bei žaidimus, kur reikia ieškoti kūrybinių sprendimų, nueiti, paieškoti, paslėpti ar panaudoti turimas, po ranka randamas, medžiagas. Pavyzdžiui, medžių šakas, akmenukus ar stovyklos patalpose esančias priemones – popierių, audinius ir pan.
„Gervių lizdo“ įkūrėjai B.Jakučionytei vaikų kūrybiškumas itin svarbus, tad jų mokymosi bei ugdymo procese ji naudoja visą sukauptą priemonių arsenalą bei veikloms skirtų erdvių bazę. „Mūsų pamainos – skirtingos, tad ir kūrybiškumas ugdomas skirtingomis kryptimis: rankdarbių kūryba, namų statymas, kino filmų filmavimas, poezijos, kūno ir rūbų puošimo menas – visos mūsų veiklos nukreiptos į kūrybą. Šiemet „Draugų“ pamainoje kursime poeziją ir organizuosime poezijos bei muzikos vakarą, o „Ąžuolų“ pamainoje kibsim į tradicinius menus: margučių dažymą, juostų pynimą ir statybas – kursime įvairias sūpynes“ – idėjomis dalijosi B. Jakučionytė.
Tik padėję telefonus visa širdimi įsitraukia į vyksmą
Edukacinės erdvės įkūrėja pastebi, kad vardydami labiausiai patikusius dalykus vaikai akcentuoja žygius: „Mūsų žygiai yra ilgi, per sengirę, prie ežerų – esam įsikūrę Trakų rajone, todėl turime tikrai palankias sąlygas parodyti nuostabią gamtą, istorines vietas. Taip pat vaikams labai patinka garso terapija – kiekvienoje stovykloje vyksta Gongų maudynės. Vaikams labai svarbi ir stovyklos atmosfera, palaikymas, nauji draugai, santykiai. Jų jausenai ir emocinei būsenai mes skiriame ypač daug dėmesio. O tai jiems patinka.“
Atitraukti vaikus nuo telefonų sunku, tad stovyklose jų naudojimas ribojamas. „Stebuklas yra tai, kad kai vaikai palieka telefonus saugomoje vietoje, jie visa širdimi įsitraukia į veiklas ir tuo džiaugiasi. Žinoma, maudynės visada bus pirmoje vietoje. Vaikai ir patys susigalvoja užsiėmimų lauke: gaudynes, slėpynes arba tiesiog plepa apie įvairius dalykus“, – pasakoja K. Brazauskaitė.
Ir šakalių namą statė ir mokė užtvenkti upelį
Pašnekovė pataria tėvams prisiminti žaidimus, kuriuos jie žaidė savo vaikystėje: tuku tuku, gaudynes, Ali-Baba, slėpynes, šokinėjimą per gumytę arba „klases“, ėjimą per lavą neįkrentant. Anot „Svajonių planetos“ koordinatorės, svarbu vaikui sužadinti vaizduotę naudojant įvairius paprastus daiktus, kurių pilna konkrečioje aplinkoje. Taip tik atrodo, kad vaikui bus neįdomu, tereikia kantrybės ir pavyzdžio.
Paklausta, kaip tėvams sudominti vaikus žaisti lauke, B.Jakučionytė siūlė iš pradžių žaisti drauge, užvesti vaikus ant kelio: „Esu patyrusi, kad vos nuėjus su savo vaikais į mišką, jie nežinojo, kaip ten žaisti ir ką veikti, todėl ir šakalių namą stačiau drauge, ir mokiau užtvenkti upelį. Šiuolaikiniai vaikai nemoka žaisti gamtoje, tad juos reikia to mokyti.“