Vaida pasirinko neįprastą savanorystę – socialiai jautriems vaikams padeda siekti jų svajonių moksluose

Vaida yra viena iš organizacijos „Ne imti, bet duoti“ savanorių. Prieš 15 metų entuziastų būrelyje gimusi idėja šiandien įgauna vis didesnį mastą. Savanoriai korepetitoriai padeda socialinių sunkumų turintiems vaikams moksluose, tokiu būdu jiems įduodami priemones, įgalinančias išsiveržti iš savo aplinkos ir siekti kitokio gyvenimo.
Mokymas
Mokymas / 123RF.com nuotr.

Turi jau antrą mokinį

Vaida šioje organizacijoje savanoriauja jau trečius metus. Kaip pati sako, ją atrado ieškodama savanoriškos veiklos, kuri įprasmintų jos laiką. Organizacija „Ne imti, bet duoti“ yra viena iš visuomeninių organizacijų, kurias 2021 metais globoja portalas 15min.

„Esu neseniai baigusi universitetą. Karjeros prasme mano sritis nėra susijusi su mokymu, dirbu duomenų analitikos srityje, bet mokymo ir mokymosi sritis mane labai domina, todėl džiaugiuosi galėdama tai daryti. Manęs dažnai klausia žmonės, ką man pačiai duoda ši veikla. Tiesiog jaučiau, kad noriu daryti kažką prasminga“, – pasakojo pašnekovė.

Prieš trejus metus ji pradėjo mokyti vienuoliktokę ir lydėjo ją iki pat abitūros egzaminų. Šiuo metu jos mokinė toliau mokosi kolegijoje, o ji pati moko dešimtoką.

„Mokinių mes, savanoriai, nesirenkame. Jis parenkamas mums pagal mūsų kompetencijas ir poreikius. Vaikai, su kuriais dirbame, gyvena vaikų globos namuose, lanko dienos centrus arba yra iš rizikos šeimų. Su jais susitinkame 1–2 kartus per savaitę – padedame paruošti pamokas, paaiškiname mokomąją medžiagą ir pan. Aš pati mokau matematikos, taip pat savo mergaitei padėjau ruoštis lietuvių kalbos abitūros egzaminui.

Kaip sekasi užmegzti ryšį su vaikais? Kiekvienas atvejis yra labai individualus. Pirmą kartą buvo visai lengva, nes mergaitė pati labai norėjo pagalbos.

Kai pradėjau dirbti su berniuku, netrukus mokymosi procesas persikėlė į internetinę erdvę, o nuotoliniu būdu užmegzti gerą kontaktą yra sudėtinga. Toks bendravimas neatstoja gyvo.

Nors vaikas visada sąžiningai prisijungia, negaliu matyti jo kūno kalbos, kaip jis reaguoja į tai, ką aiškinu. Labai retai vaikai prisipažįsta, kad nesupranta, tai galima pastebėti tik iš neverbalinių dalykų. Todėl labai laukiu, kada vėl bus leidžiama susitikti gyvai“, – dėstė Vaida.

Šiems vaikams labiausiai reikia palaikymo

Nors savanoriai stengiasi su savo mokiniais išlaikyti tam tikrą atstumą, netapti per daug artimais draugais, kad vėliau šiems nebūtų dar vieno skaudaus atsisveikinimo mokslams pasibaigus, vis dėlto dažnai jie tampa tikrais ramsčiais skaudžių patirčių turintiems vaikams.

VIDEO: Savanorių-korepetitorių programa | „Ne imti, bet duoti“

„Mes paprastai nežinome, kokia yra vaiko gyvenimo situacija, ir jo neklausinėjame: kiek pats vaikas nori, tiek jis pasipasakoja apie save. Todėl kartais būna sudėtinga, nes tu nežinai, kokie buvo to vaiko išgyvenimai, kas jį atlydėjo iki šio susitikimo su tavimi.

Tačiau pastebėjau, kad šiems vaikams didžiausia savanorio pagalba yra ne tiek moksluose, kiek jį palaikant emociškai. Pirmiausiai labai svarbu parodyti vaikui, kad čia yra saugi aplinka, kad čia jis gali klysti ir niekas ant jo dėl to nerėks, nes šalia – jo pagalbininkas, o ne vertintojas. Dar svarbiau yra pakelti jo savivertę.

Mergaitė, kurią mokiau, gyveno globos namuose ir tikrai norėjo kažko pasiekti gyvenime, susikurti sau saugesnę ateitį, todėl jai labai reikėdavo emocinio pastiprinimo, patvirtinimo, jog yra gerai, kad ji nori siekti kažko daugiau. Mat ji nuolat girdėdavo, kad nieko tu nepasieksi ir net nebandyk, geriau eikime linksmai praleisti laiko. Jai reikėjo žmogaus, kuris jai pasakytų – „tu gali“. Taigi korepetitorius tokiam vaikui – tarsi žmogus iš kito pasaulio, iš kitų galimybių lauko“, – atviravo pašnekovė.

Vaida be galo džiaugiasi, kad jos mokinei pavyko įgyvendinti savo svajonę – sėkmingai pabaigti mokyklą ir įstoti mokytis toliau. Tačiau būsimus korepetitorius ji įspėja: nereikėtų tikėkitės greitų rezultatų – jie neatsiras nei per mėnesį, nei per du ar tris. Kita vertus, pats smagiausias rezultatas yra ne rezultato išraiška pažymiais, o paties vaiko džiaugsmas, kad jis kažką suprato, išmoko, padarė.

„Todėl abejojantiems norėčiau pasakyti – nebijokite įsitraukti į šią veiklą! Man teko ne kartą girdėti, kaip žmogus sakė, kad nesugebės mokyti, kad pats gerai neišmano tam tikrų dalykų. Organizacija dirba su labai įvairaus amžiaus vaikais, be to, kartais viskas, ko reikia, tai pabūti šalia ir padėti jiems atlikti namų darbus, sukurti jiems pozityvią mokymosi aplinką. Taigi nenuvertinkite savo kompetencijų ir žinių. Pagaliau pradėję mokyti ir patys labai daug ko išmoksite“, – tikino pašnekovė.

Kaip gimė idėja

Organizacija „Ne imti, bet duoti“ pradėjo veikti daugiau nei prieš penkiolika metų susibūrus jaunų studentų draugų kompanijai. Pirminis organizacijos tikslas buvo supažindinti vaikus, gyvenančius vaikų globos namuose, su gamtos mokslais. Vėliau jaunimo entuziazmas augo, be to, buvo pastebėta, kad vaikams reikalinga pagalba atliekant įvairias namų darbų užduotis.

Taip „Ne imti, bet duoti“ bendruomenė augo, vieną studentų savanorių kartą keitė kita. Kiekvienas naujas savanoris į organizacijos gyvenimą atnešdavo naujų idėjų. Galiausiai ji taip išaugo ir išsiplėtė, kad tapo savarankiška viešąja įstaiga.

Vis dėlto, nors keitėsi organizacijos struktūra ir veiklos kryptys, pagrindinė organizacijos mintis visada išliko ta pati: padėti vaikams ir jaunuoliams domėtis mokslu, kultūra, padėti užpildyti mokymosi spragas, gilinti žinias, išmokyti efektyvesnio savarankiško mokymosi, atsakomybės, padėti suprasti išsilavinimo vertę, suteikti žinių apie aukštojo mokslo galimybes, profesinę orientaciją, padėti ruoštis brandos egzaminams.

Kaip skelbia pati organizacija, šios veiklos esmę galima apibūdinti taip – tapti korepetitoriumi ir draugu, padėti mokytis ir augti, įkvėpti vilties ir užmegzti ryšį. Šia programa siekiama mažinti jaunimo socialinę atskirtį visuomenėje, skatinti jo pasitikėjimą savimi ir padėti integruotis į švietimo sistemą, darbo rinką bei gyvenamąją aplinką.

Šiuo metu organizacijoje korepetitoriaus paslaugas teikia 28 savanoriai. Tai jauni žmonės – vieni dar patys studijuoja, kiti jau baigę studijas, tačiau vis dar norintys dalintis savo žiniomis. Savanoriams organizacijoje yra teikiama metodinė pagalba, vyksta mokymai, konsultacijos, taigi jie taip pat turi galimybę tobulėti. Taip pat organizacija rengia nemokamas paskaitas visuomenei edukacijos temomis bei skatina ir kitokias savanorystės formas.

Kaip užpildyti savanorio anketą ir apie atrankos kriterijus daugiau sužinoti galima čia.

Informaciją norintiems paremti organizaciją 1,2 proc. GPM galima rasti čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis