Savo mintimis apie tai dalijasi „Mažųjų ekspertų mokyklos“ ambasadorė vaikų psichiatrė, docentė dr. Sigita Lesinskienė.
Pasak pediatrės, pirmiausia tėvai turi įžvelgti ikimokyklinio ugdymo įstaigos naudą vaikui. Vaikų darželis – ne vien neišvengiama būtinybė, kuri padeda tėvams kurti patogesnį gyvenimą, bet ir ypač naudingos vaiko patirties vieta.
Anot dr. S. Lesinskienės, vaikų darželis – viena pirmųjų ikimokyklinio amžiaus vaikų socializacijos vietų. Tėvai turėtų įvertinti šią puikią galimybę savo vaikui. Juk jis ikimokyklinio ugdymo įstaigoje sužinos įvairiausių dalykų – susipažins su naujais žmonėmis, patirs įvairių situacijų, ims geriau pažinti pasaulį.
„Labai svarbu, kad tėvai paaiškintų, kas yra darželis, kam jis reikalingas, kuo jis naudingas ir geras vaikui. Reikėtų mažyliui apie tai pasakyti aiškiai, suprantamai ir, žinoma, pozityviai. Gaila, bet dažnai tenka susidurti, kad ikimokyklinio amžiaus vaikai nežino, kodėl jie lanko vaikų darželį“, – teigia gydytoja. Anot jos, vaikas turėtų žinoti, kad jo pagrindinė užduotis darželyje yra išmokti būti, žaisti ir draugauti su kitais vaikais.
Adaptacijai – žaidimai ir ritualai
Pasak dr. S. Lesinskienės, ikimokyklinio ugdymo įstaigą pradėjusiam lankyti vaikui pradžia kartais būna sunki, todėl labai svarbi supratinga aplinkinių pagalba.
Vaikas turėtų žinoti, kad jo pagrindinė užduotis darželyje yra išmokti būti, žaisti ir draugauti su kitais vaikais.
Gydytojos teigimu, adaptacijos etape labai daug lemia ir bendra vaiko psichologinė savijauta.
„Į darželį ruošiamas vaikas turi jaustis ramus ir saugus. Tokiam vaikui nauja ikimokyklinio ugdymo įstaigos aplinka bus įdomi, jis norės bendrauti, žaisti, džiaugtis“, – teigia gydytoja.
Taip pat skaitykite: Mitybos specialistė Vaida Kurpienė: „Kai kurių darželių valgiaraštis netinkamas vaikams“
Dr. S. Lesinskienės manymu, teisinga vaiko paruošimo darželiui taktika padeda vaikui lengviau pritapti grupėje, o vėliau, po vasaros atostogų ar ligos, sklandžiau įsilieti į jau pažįstamą ikimokyklinės įstaigos aplinką.
„Ilgiau darželio nelankiusiam jautresniam vaikui tenka adaptuotis iš naujo. Žinoma, šis adaptacijos periodas yra trumpesnis ir lengvesnis. Jį palengvina ir pozityvus tėvų ir kitų šeimos narių požiūris į darželį. Vaikui adaptuoti jo sugrįžimą į vaikų grupę padėtų lydintys malonūs dalykai. Kai kuriems vaikams užtektų priminti, kad jų pasiilgo ir laukia gerieji žaidimų draugai. Vaikas galėtų jiems papasakoti, ką patyrė per tą laiką, kol nelankė darželio. Galbūt jis išmoko naują žaidimą, kurį galėtų žaisti su kitais vaikais“, – sako dr. S Lesinskienė.
Pasitaiko, kad tėveliai atvirai nerimauja, bijo, abejoja ar nepagarbiai aptarinėja ugdymo įstaigas, auklėtojas, kitų pažįstamų patirtis.
Vaikams, anot pediatrės, iš naujo grupėje adaptuotis padeda ir linksmi ritualai. Kai kurie mažyliai labai mėgsta atsimojuoti su šeimos nariais, kaip nors ypatingai atsisveikinti su namų augintiniais. Čia galėtų pagelbėti ir smagūs kartu su tėvais sukurti ir išmokti kupletai darželio tema, kuriuos mažyliai noriai deklamuotų ar padainuotų rytais ar pakeliui į darželį. Ruošiantis sugrįžti į ikimokyklinio ugdymo įstaigą vertėtų darželio temas sugrąžinti ir namuose žaidžiamuose žaidimuose bei mėgstamų pasakų ar išgalvotų personažų istorijose.
10 patarimų tėvams ruošiant vaiką darželiui, ikimokyklinio ugdymo mokyklėlei, būreliui
- Išsiaiškinkite, kokie jūsų lūkesčiai. Paklauskite savęs, ko labiausiai norėtumėte, kad vaikas išmoktų, patirtų, ką gero jis ikimokyklinio ugdymo įstaigoje gaus, kaip ir kodėl to reikia jo raidai. Kai turėsite sau aiškų atsakymą, bus lengviau savo vaikui trumpai ir suprantamai perteikti, ko ir kodėl jis eis į darželį ar kitus grupinius vaikų užsiėmimus.
- Kontroliuokite, ką kalbate apie ikimokyklinio ugdymo įstaigą. Tėvai ir kiti šeimos nariai turėtų atkreipti dėmesį į savo nusiteikimą bei tai, kas namuose kalbama apie darželį ar kitą įstaigą, kurią ruošiasi lankyti ar jau lanko vaikas. Labai svarbu, ką vaikas girdi iš jį supančių suaugusiųjų. Pasitaiko, kad tėveliai atvirai nerimauja, bijo, abejoja ar nepagarbiai aptarinėja ugdymo įstaigas, auklėtojas, kitų pažįstamų patirtis. Vaikai jaučia aplinkinių nerimą, negatyvumą ir užsikrečia juo.
- Pasitelkite optimizmą, padrąsinkite vaiką. Ikimokyklinio amžiaus vaikams būdinga laki, magiška vaizduotė. Nugirdę negatyvias suaugusiųjų kalbų nuotrupas, jie gali prisigalvoti visokiausių dalykų apie ikimokyklinio ugdymo įstaigą. Tėvams derėtų būti pozityviems ir prie vaikų kalbėti ramiai, drąsinančiai, optimistiškai. Be vaikui skirtos žinios, kas vyksta darželyje, pravartu jam ramiai bei džiaugsmingai apie tai papasakoti. Tai sumažins vaiko nerimą bei padės jam su didesniu džiaugsmu vertinti visa, kas vyksta vaikų grupėje.
- Sutarkite dėl vienodos nuomonės šeimoje. Tėvams pravartu pasikalbėti su vyresniais broliais ir seserimis (mažiesiems negirdint), kad visų šeimos narių nuomonė ir požiūris sutaptų. Vyresnieji broliai, sesės mažesniam vaikui kartais prišneka įvairiausių dalykų, jie mažąjį kandidatą į darželį gali nuteikti pozityviai arba jį įbauginti.
- Išmokykite vaiką atsisveikinti. Ikimokyklinę ugdymo įstaigą pradedantis lankyti vaikas turėtų suvokti, kaip ir kodėl atsisveikinama. Reikėtų išmokyti jį atsisveikinti, pripratinti pabūti kitoje aplinkoje (pvz., pasisvečiuoti pas senelius, draugus ir pan.). Jei vaikas, atsisveikinęs su tėvais, sugeba domėtis aplinka, žaislais, kitais su juo bendraujančiais vaikais bei suaugusiaisiais – jis jau yra pasiruošęs ilgesniam atsiskyrimui ir socializacijai.
- Išmokykite vaiką pavalgyti bei apsirengti. Būsimasis darželinukas taip pat turėtų mokėti pats pavalgyti, apsirengti arba bent mėginti rengtis, jam šiek tiek padedant.
- Pasiruošimą paverskite žaidimu. Vieni vaikai atsiskirti nuo tėvų išmoksta pamažu ir palaipsniui, kitiems užtenka keleto ašaringų kartų, o dar kiti atsiskiria ir vaikų įstaigos grupėje apsipranta labai lengvai. Šį adaptacijos veiksmą galime sužaisti, nupiešti, suvaidinti, sukurti apie jį įvairių gyvūnėlių darželių istorijų. Tai padėtų vaikui žaismingai kurti ir repetuoti įvairias galimas situacijas ir kaip į jas reaguoti.
- Apsižvalgykite. Esant galimybei, būtų gerai prieš kelias savaites nuvesti vaiką į būsimą darželį ir apžiūrėti grupę, pabendrauti. Tuomet jam bus aiškiau, kas jo laukia, palengvins jo vidinio pasiruošimo procesą.
- Įvertinkite individualų vaiko pasiruošimą. Amžius, kai mažylis jau yra pasiruošęs ir subrendęs pradėti lankyti vaikų kolektyvą, yra individualus. Manoma, kad optimalus vidurkis galėtų būti treji metai, o kai kuriems reikėtų dar kiek paūgėti. Jei vaikas nepasiruošęs, buvimas kitoje aplinkoje didesnę laiko dalį jam gali sukelti per daug nerimo ir įtampos. Apie tai vaikas kartais nesugeba išsakyti, bet iš jo išvaizdos, reakcijų matyti, kad yra įsitempęs, neatsipalaiduoja, nesidžiaugia, stokoja spontaniškumo, laisvumo, nevalgo, neužmiega ir pan. Gali būti, kad toks vaikas darželį pradėjo lankyti per anksti.
- Stebėkite, kaip jaučiasi darželį lankantis vaikas. Jei vaikas sunkiai ir ilgai adaptuojasi darželyje ar kitoje vaikų ugdymo grupėje, jo organizmas patiria ilgalaikius streso hormono pakitimus, tuomet pasireiškia ir kūno reakcijos, dėl kurių dažnai prireikia medikų pagalbos. Jei pradėjęs lankyti darželį vaikas ima dažniau sirgti, galime numanyti, kad jam buvimas vaikų kolektyve atima per daug vidinių jėgų ir nuo nuolatinės įtampos sumažėja imunitetas. Apie vaiko emocijas galite pasikalbėti naudodamiesi parengtais emocijų atpažinimo žaidimais – spausti ČIA. Jeigu matote, kad vaiko emocinė ir fizinė savijauta negerėja, tai turėtų paskatinti tėvus priimti tinkamą sprendimą.