Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

7 būdai, kurie padės išvengti darbuotojų profesinio perdegimo

Profesinis perdegimas – sindromas, dėl kurio sumažėja darbuotojų motyvacija dirbti, suprastėja atliekamo darbo kokybė, o kraštutiniu atveju darbuotojas gali susirgti arba išeiti iš darbo. Darbdaviui visa tai reiškia didelius nuostolius. Tačiau tinkamas darbo aplinkos organizavimas gali ne tik sumažinti profesinio perdegimo riziką, bet ir pakelti darbuotojų motyvaciją bei pasitenkinimą darbu.
Stresas
Stresas / 123rf.com nuotr.

„Profesinio perdegimo sindromui atsirasti turi įtakos keletas veiksnių

grupių: su darbu susiję veiksniai, gyvenimo būdo veiksniai ir tam tikri asmenybės bruožai“, - sako gydytoja psichoterapeutė Dalia Mickevičiūtė. Ji įvardina kelis veiksnius, kurie padeda išvengti darbuotojų perdegimo.

1. Suformuluokite aiškius ir konkrečius darbo reikalavimus. „Jeigu darbuotojams nėra aišku, kokias pareigas jie turėtų atlikti, už ką jie atsakingi, ko iš jų tikisi vadovai, bendradarbiai ar pavaldiniai, ką daryti, kad galėtų patirti sėkmę – jiems sunku mėgautis darbu ir jausti, kad dirba tinkamai“, - sako D.Mickevičiūtė. Ji pastebi, kad profesinio perdegimo rizika padidėja ir tuomet, kai darbo reikalavimai nuolat keičiasi arba yra neįmanomi, pavyzdžiui, reikalaujama atlikti darbą per daug mažesnį laiką, negu jo iš tikrųjų reikia. Tad aiškūs, konkretūs ir pagrįsti reikalavimai ne tik padeda darbuotojams žinoti, ko iš jų tikimasi, bet ir sumažina perdegimo tikimybę.

2. Tinkamai atlyginkite už atliktą darbą. „Daugelis mūsų susiduriame su artėjančiais terminais, iki kurių reikia atlikti tam tikrą darbą, ir tai gali būti susiję su ilgesniu ir intensyvesniu darbu. Tokios situacijos gali labai suaktyvinti darbingumą, tačiau svarbu, kad papildomai įdėtos pastangos būtų pripažintos ir tinkamai atlygintos, - sako D.Mickevičiūtė. - Pavyzdžiui, jeigu tenka dirbti viršvalandžius ar papildomą darbo dieną, už tai turi būti sumokama arba suteikiama laisvos dienos galimybė.“ Jausmas, kad įdedamos pastangos yra didesnės, negu gaunamas atlygis, ilgainiui veda prie perdegimo arba išėjimo iš darbo. Psichoterapeutė pastebi, kad nustatant atlygį už darbą, svarbu įvertinti jo intensyvumą ir įtemptumą – mat darbuotojai nori, kad už patiriamą įtampą būtų mokama pakankamai.

3. Leiskite darbuotojams jaustis vertinamiems. „Sunku daug dirbti ir niekada nesulaukti pripažinimo“, - sako psichologė. Kaip motyvuojančius faktorius specialistė įvardina viešą pagyrimą, paskatinimus, premijas. „Pavyzdžiui, viena kompanija dalijasi savo patirtimi, jog joje reguliariai siunčiami elektroniniai laiškai, kuriuose pasidžiaugiama gerais darbuotojų pasiekimais. Tokį laišką parašyti teužtrunka kelias minutes, tačiau jo poveikis darbuotojų emocinei savijautai trunka kur kas ilgiau“, - dalinasi D.Mickevičiūtė.

4. Suteikite laisves priimti sprendimus dėl darbo atlikimo. Psichoterapeutė pasakoja, kad didesnė perdegimo rizika atsiranda tuomet, kai darbuotojas turi mažai galimybių daryti įtaką savo darbo aplinkai, nuspręsti, kokiu būdu atlikti savo darbą: pvz., jeigu nėra galimybių susiderinti darbo grafiką, paskirstyti darbo krūvį, kūrybiškiau atlikti savo pareigas arba išreikšti savo nepasitenkinimą dėl to, kas vyksta netinkamai. „Viename iš tyrimų buvo nustatyta, kad labiausiai darbuotojų sveikatai kenkia aukšti darbo reikalavimai ir žemas kontrolės lygis: esant tokiam deriniui, nustatytas daug didesnis koronarinės širdies ligos ir depresijos dažnis, nei kitiems tiriamiesiems“, - sako specialistė.

123rf.com nuotr./Stresas
123rf.com nuotr./Stresas

5. Atsižvelkite į darbuotojų asmenines savybes ir gebėjimus, priimdami juos į tam tikras pareigas. Ieškote charizmatiško padalinio vadovo, gebančio bendrauti su skirtingais žmonėmis ir spręsti konfliktines situacijas? O gal jums reikalinga atsakinga ir kruopšti sekretorė? Šios pareigos skiriasi ne tik darbo pobūdžiu: asmeninės darbuotojų savybės ir gebėjimai didžiąja dalimi lems, kaip sėkmingai jie atliks jiems pavestus darbus. „Jeigu darbo pobūdis atitinka darbuotojo charakterio stipriąsias puses – dirbti bus malonu, tačiau, priešingai, jeigu asmenybė neatitinka darbo – tuomet darbuotojas nuolat jaus įtampą ir turės didesnę perdegimo riziką“, - sako D.Mickevičiūtė.

6. Būkite vienodai teisingas visiems darbuotojams. Natūralu, kad vieni žmonės mums patinka labiau negu kiti. Tačiau vadovui svarbu palikti savo asmenines simpatijas už darbo ribų ir vertinti darbuotojus pagal jų darbo rezultatus. „Labai nesmagu dirbti tuomet, kai atrodo, kad vadovas nevienodai vertina darbuotojus, nežinia už ką skiria paaukštinimus arba didina atlyginimą, nevienodai atlaidžiai žiūri į klaidas ir pan., - teigia psichologė D.Mickevičiūtė. - Visa tai labai smukdo darbuotojų moralę. Darbovietė patraukli tuomet, kai darbuotojai žino, kas joje iš tiesų vyksta.“

7. Prisiimkite savo, kaip vadovo, atsakomybę. D.Mickevičiūtė yra įsitikinusi, kad vadovavimas gali turėti daug įtakos profesinio perdegimo atsiradimui arba jo prevencijai: nuo vadovų priklauso, ar darbuotojai bus įvertinti už savo darbą ir pasiekimus, ar gaus palaikymą, susidūrę su sunkumais, ar bus užtikrintas jų saugumas, ar jie gerai išmanys, kokios jų pareigos darbe. Būtent vadovui tenka atsakomybė už bendravimo kultūros ir motyvuojančios aplinkos formavimą.

Vilniaus miesto visuomenės sveikatos biuro naujienas rasite ir „Facebook“ puslapyje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos