Asmenukės – mados reikalas ar psichikos sutrikimas? Komentuoja psichologai

Ar tikrai aistra fotografuoti ir internete viešinti savo asmenukes yra psichikos sutrikimas, kaip kad teigia JAV mokslininkai, teiraujamės mūsų psichologų.
Asmenukė
Asmenukė / „Shuterstock“ nuotr.

Asmenukių  (angl. „selfie“) karštinė siaučia visame pasaulyje lyg koks ebolos virusas. Laimė, ji mirtinai nepavojinga.

Vis daugiau žmonių neatsispiria pagundai socialiniuose tinkluose (feisbuke ir kt.) paviešinti mobiliaisiais telefonais nufotografuotus autoportretus. Kas tai – manija, liga ar mados šauksmas? Vieni tam pritaria iš seka iš paskos, kiti tik trūkčioja pečiais arba pasukioja prie smilkinio pridėtą pirštą, suprask, kiekvienas savaip kvailioja. Kvailystė kvailystėmis, bet JAV psichiatrų asociacija potraukį dažnai viešinti autoportretus įvardijo kaip psichikos sutrikimą. Net sugalvojo šiai ligai pavadinimą – „Selfie“, nuo kurios, deja, nėra vaistų. Pasak užsienio psichiatrų, tai – liguista būsena, kuriai būdingas nesutramdomas noras kasdien net po kelis kartus nusifotografuoti ir būtinai nuotrauką skelbti internete. Teigiama, kad ši įkyri psichinė būsena turi savybę progresuoti ir tapti lėtine, netgi ateityje sukelti rimtesnių psichologinių problemų. Juk visi žinome, kad bet kokie kraštutinumai prie gero nepriveda...

Atkreipkite dėmesį į tai, kaip dažnai jūs ar jūsų artimieji (draugas, vyras, sūnus ar dukra) fotografuojasi mobiliuoju telefonu. Ar taip papildo tik savo asmeninį fotografijų archyvą, ar mėgsta tas nuotraukas siuntinėti draugams, pažįstamiems. Jeigu į internetą savo autoportretus kelia kasdien ar net kelissyk per dieną, vertėtų susimąstyti – gal tai tapo priklausomybe nuo socialinių tinklų ar interneto, o gal šiam žmogui trūksta jūsų dėmesio, arba gal jis yra tiesiog savimyla – narcizas?..

Ką apie asmenukes mano psichologai?

Psichologas Marius Daugelavičius (www.psichologas.org)

Vargiai galima teigti, kad noras fotografuoti ir viešinti asmenukes socialiuose tinkluose yra psichikos liga. Išskirčiau keletą asmenukių karštligės priežasčių. Viena jų – dėmesio stoka. Gyvename laikais, kai visi nuolat užsiėmę įvairiais reikalais, darbais, neturi laiko bendrauti. Daugėja vienišų žmonių. Jie net gali turėti šeimas, antrąją pusę, bet vis tiek jaustis vieniši, nes jiems tiesiog trūksta dėmesio, kuris yra viena iš meilės formų. Pats faktas, kad žmogus mėgsta afišuoti savo asmenukes viešoje erdvėje, dar nieko nesako apie santykių kokybę. Ir laimingi santuokoje, ir sėkmingi gyvenime žmonės dedasi asmenukes į feisbuką ar kitur. Tiesiog giliai viduje jam galbūt trūksta saviraiškos, dėmesio.

Taip pat skaitykite: Septyniolikmetės britės vos nepražudė asmenukės

Psichologas dr. Gediminas Navaitis

Išpopuliarėjusias asmenukes pavadinčiau sezono mada, kuri greitai pasibaigs. Paklausite, kodėl? Tiesiog šis reiškinys neturi pagrindo įsitvirtinti ilgam, nes tam nėra prielaidų. Asmenukės tėra žmogaus veidas, jis nefiksuoja įdomių įvykių, išskirtinės architektūros ar gamtos. Na, vieną, tris kartus, dešimt gal dar kažkam įdomu stebėti besikeičiančias siuntėjo veido mimikas. Galima primerkti akį, iškišti liežuvį, šypsotis, seksualiai gundyti žvilgsniu, bet gana greitai ši tema išsisemia. Aplinkiniams, kurie mato tokias to paties žmogaus dėtas asmenukes savo feisbuke, tiesiog atsibosta kaskart žiūrėti vis tą patį. Ilgainiui gal net ima erzinti. Taigi, mano įsitikinimu, ši mada neturi ateities ir greitai ją pakeis kas nors naujo.

Taip pat skaitykite: Išradinga mergina sugalvojo būdą, kaip asmenukes paversti meno kūriniais

Žinoma, jei žmogus tik retsykiais įkelia savo asmenukes į socialinius tinklus, fiksuodamas ypatingas su tam tikrais įvykiais susijusias nuotaikas, gali kelti pažįstamų susidomėjimą. Tai – proga užmegzti virtualų pokalbį, kontaktą ar persimesti keliomis frazėmis su seniai matytu draugu, gal net gyvenančiu užsienyje, su kuriuo retai matosi. Pamačius nuotrauką pasidaro smalsu, kodėl draugas toks linksmas arba, priešingai, liūdnas. Kas atsitiko naujo.

Plačiau apie tai, ką mano psichologai apie aistrą fotografuoti ir internete viešinti savo asmenukes, skaitykite 41-ajame savaitraščio „Ji“ numeryje.

Redakcijos archyvo nuotr./2014 m. spalio mėnesio žurnalo „Ji“ Nr. 41
Redakcijos archyvo nuotr./2014 m. spalio mėnesio žurnalo „Ji“ Nr. 41

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis