Į gydymą žengia DNR pasas: padeda parinkti veiksmingiausius vaistus bei jų dozes

Vis dažniau ir garsiau kalbama apie tai, kad gydymas turi būti personalizuotas, t. y. turi būti gydoma ne tik liga, bet ir atsižvelgiama į konkretų žmogų. Šiam tikslui į pagalbą vis dažniau pasitelkiami genetiniai tyrimai: šiuolaikinėmis priemonėmis jau įmanoma ištirti, ar konkretus vaistas bus veiksmingas konkrečiam žmogui, ar jis gali sukelti nepageidaujamus šalutinius reiškinius ir netgi kokia jo dozė yra optimali.
Genai
Genai / „Fotolia“ nuotr.

Tendencija buvo pastebėta dar prieš 100 metų

Kaip paaiškino „InMedica“ klinikos genetikas prof. Danielius Serapinas, farmakogenetinis tyrimas gali parodyti, kokiu greičiu konkretaus žmogaus organizme vaistai bus skaidomi ir kokiu stiprumu jie veiks. Tai reiškia, kad vienam žmogui, kad būtų pasiektas norimas efektas, gali užtekti ir ketvirtadalio įprastos dozės, o kitam gali reikėti net dvigubos dozės.

„Skirtingas vaistų poveikis skirtingiems žmonėms praktiškai buvo žinoma jau maždaug prieš 100 metų, liaudies medicinos laikais. Buvo pastebėta, kad vieniems žmonėms žolelių nuovirą reikia gaminti penkias valandas, kad būtų gauta labai didelė jo koncentracija, nes tik tuomet jis turės poveikį. Kitiems žmonėms net silpna žolelių koncentracija sukeldavo didelę organizmo reakciją. Pavyzdžiui, net nuo mažos gudobelių dozės žmogui sulėtėdavo pulsas, sumažėdavo kraujospūdis. Taigi jau tada buvo žinoma, kad į tą pačią veikliosios medžiagos dozę žmonių organizmai reaguoja skirtingai.

Atsiradus genomo erai, maždaug prieš 20 metų, kai buvo nusekvenuotas (nuskaitytas) žmogaus genomas ir išaiškinta visa žmogaus genų seka, paaiškėjo, kad tam tikri genai yra atsakingi už fermentus, kurie kepenyse skaido vaistus bei kitas medžiagas“, – pasakojo medikas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis