Kaip koronavirusas pakeitė psichikos sveikatos specialistų ir pacientų gyvenimą?

Kaip pandemija pakeitė psichikos sveikatos specialistų ir pacientų gyvenimą? Ar susidūrę su psichikos liga šiandien sulauksime pagalbos ir kur jos ieškoti? Apie tai kalbamės su Vilniaus Centro poliklinikos Psichikos sveikatos centro (PSC) vadove Marija Janulioniene, kuri pabrėžė, kad nors koronavirusas sujaukė kasdienybę, tačiau didesnių sunkumų pavyko išvengti — ir toliau teikiama kokybiška pagalba.
Psichoterapija
Psichoterapija / 123RF.com nuotr.

Dėl pandemijos pacientų nesumažėjo

15min kalbinta M.Janulionienė paaiškino, kad pandemija PSC specialistų darbo nesutrikdė. Tiesa, sudėtinga situacija kasdienybę pakeitė, tačiau lankstus požiūris padėjo išvengti didesnių sunkumų — ir toliau teikiama kokybiška pagalba. Pašnekovė paaiškino, kad pacientai patys pasirenka, ar bendrauti su specialistu nori nuotoliniu būdu, ar geriau atvykti į PSC.

„Tiems, kurie pas mus lankosi ir vartoja medikamentus, dieną prieš vizitą slaugytoja paskambina ir pasiteirauja, ar žmogus nori atvykti pasikonsultuoti gyvai, ar nori, kad gydytojas jiems paskambintų“, — paaiškino ji ir pridūrė, kad yra pacientų, kuriems kas kelias savaites leidžiamos prailginto veikimo injekcijos, tad jie atvyksta taip, kaip ir įprastai, vienintelis skirtumas tas, kad tenka laikytis saugumo reikalavimų. Vos atvykus į PSC atliekama speciali patikra — patikrinama tapatybė ir vizito laikas, užsirašomi reikalingi duomenys, pildoma anketa, matuojama kūno temperatūra.

123RF.com nuotr./Vizitas pas psichologą
123RF.com nuotr./Vizitas pas psichologą

„Kai kuriems pacientams kas savaitę reikia atlikti kraujo tyrimą, — paaiškino ji. — Taigi, žmogus užsiregistruoja iš anksto ir atvyksta paskirtu laiku. Jeigu reikia, slaugytoja pacientą palydi į laboratoriją.“

Centro poliklinikos PSC vadovaujanti M.Janulionienė paaiškino, kad specialistų krūvis anaiptol nesumažėjo. „Žinote, — pridūrė, — aš kaip ateidavau į darbą 6.40, taip ir dabar atvykstu.“ Pasak jos, reaguojant į koronaviruso situaciją šalyje, sumažėjo pacientų lankymas namuose dėl specialiųjų poreikių nustatymo, tačiau svarbu suprasti, kad tai nėra skubios pagalbos atvejai, todėl žmonės nukreipiami į neįgalumo tarnybą dėl piniginės priemokos nustatymo.

„Vienu metu visai nevykdavom į namus, dabar jau po truputį vykstam. Kartais pacientą atveža pas mus į psichikos sveikatos kliniką, nes būklę turi įvertinti skirtingi specialistai. Esame didelė klinika, todėl aptarnaujame pacientus, kuriems taikomas, teismo sprendimu, priverstinis gydymas. Šie pacientai taip pat lankosi kaip ir įprastai“, — pasakojo sėkmingai pandemijos akivaizdoje pagalbą teikiančio PSC vadovė.

Centro poliklinikos PSC taip pat veikia Darbo medicinos klinika, kurioje atliekami profilaktiniai darbuotojų, vairuotojų, norinčiųjų įsigyti ginką asmenų sveikatos patikrinimai. 15min pašnekovės teigimu, besikreipiančių skaičius išties kiek sumažėjo, teko pakoreguoti aptarnavimo tvarką. Pasak jos, dabar tereikia bet kuriame filiale užpildyti prašymą, o jūsų tapatybę patvirtinusi sekretorė jį perduoda specialistams, kurie atsakymą pateikia el. paštu.

„Pradžioje buvo kiek kebliau, bet dabar kas mėnesį ruošiame grafikus, juos deriname su Darbo medicinos klinika ir pacientus aptarnaujame“, — paaiškino.

Pacientai renkasi nuotolines konsultacijas

Paklausta, o kaip nuotolines konsultacijas vertina patys pacientai, M.Janulionienė svarstė, kad kalbant apie psichikos sveikatą, matyti žmogų ir su juo bendrauti — privalumas, todėl ir gydytojams gyvas bendravimas patinka labiau, tačiau kiekvienas atvejis individualus ir pacientas pats renkasi, kuris būdas — nuotolinis ar kontaktinis — jam tinkamesnis. Anot pašnekovės, paprastai pirmą kartą atvykę pacientai renkasi susitikimą gydytojo kabinete, o vėliau bendravimą tęsia telefonu. Beje, Centro poliklinikos PSC darbuotojams išduoti tarnybiniai telefonai.

Nors koronavirusas pažėrė pokyčių, tačiau darbų nenutraukė.

Jos manymu, su psichikos ligomis ar psichologiniais sunkumais susiduriančių žmonių koronavirusas neišbaidė. Pašnekovė įsitikinusi, kad bijoti tikrai nėra ko ir kenčiantys žmonės tai supranta, todėl pagalbos ieško. M.Janulionienė džiaugėsi ne tik specialistų atsidavimu darbui net ir sudėtingomis sąlygomis, bet ir atsakingais pacientais, kurie elgiasi drausmingai ir laikosi saugumo reikalavimų.

Paprastai kalbant, nors koronavirusas pažėrė pokyčių, tačiau darbų nenutraukė. Pasikeitė tik tai, kad dabar daug dėmesio skiriama saugumui tiek personalo, tiek ir pačių pacientų. Kaip pašnekovė paaiškino, kad PSC pagalbą teikia taip, kaip ir anksčiau, tik būtina užsiregistruoti iš anksto.

Kiekvienam prieinama psichologinė pagalba — visuomenės sveikatos biuruose

Verta žinoti, kad nuo rugsėjo su koronaviruso situacijos sukeltu stresu, nerimu ir kitais psichologiniais sunkumais susiduriantiems gyventojams pagalbą teikia savivaldybėse veikiantys visuomenės sveikatos biurai (VSB). Konsultacijos nemokamos, o pageidaujant — ir anonimiškos. Jeigu norite gauti nemokamą psichologinę pagalbą, jums nereikia gydytojo siuntimo, o užtenka paskambinti į artimiausią visuomenės sveikatos biurą ir užsiregistruoti.

Jeigu norite gauti nemokamą psichologinę pagalbą, jums nereikia gydytojo siuntimo.

Kontaktus rasite interneto svetainėje www.pagalbasau.lt, daugiau informacijos — ČIA.

Svarbu pažymėti, kad paslaugos orientuotos į psichikos sveikatos stiprinimą ir prevenciją, o ne sutrikimų gydymą.

Tai reiškia, kad šias nemokamas paslaugas gaus žmonės, kurie patirdami neigiamas koronaviruso pasekmes, ilgesnį laiką išgyvena stresą, nerimą, pyktį ir kitus neigiamus jausmus, tačiau jiems psichinis sutrikimas nėra diagnozuotas.

Esant psichikos ir elgesio sutrikimams, kai žmogus nuolat dėl to bendrauja su gydytojais specialistais, jis toliau tęsia bendravimą ir gydymą įprasta tvarka, t. y. tokiu atveju gyventojas turėtų kreiptis į psichikos sveikatos centrą, prie kurio yra prisirašęs.

Kur pranešti ir ieškoti pagalbos
Jei reikia skubios pagalbos
Skambinkite pagalbos telefonu 112
Jei esate savižudybės krizėje, arba ieškote pagalbos kitam
Jei patyrėte smurtą
Jei reikalinga emocinė (psichologinė) pagalba telefonu, arba internetu
Jei esi vaikas ir tau reikalinga pagalba

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis