Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2023 11 21 /2023 12 05

Kaip žmogui vežimėlyje pasiekti viršutines paštomato dureles?

Dažnai įsisukę į kasdienį gyvenimą nepastebime, kiek tai, kas mums pritaikyta ir patogu, šalia esančiam žmogui su negalia yra nepasiekiama. Pavyzdžiui, šiandien dažnas jau neįsivaizduojame apsipirkimo internetu be paštomatų. Pabandykite įsivaizduoti situaciją, kai žmogus su neįgaliojo vežimėliu atvažiuoja iki paštomato. Ar patogu jam pasiekti ekraną ir suvesti kodą, o dar geriau – kaip pasiekti viršutinėje eilėje atsivėrusią dėžutę?
Paštomatai
Paštomatai / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Ir paprasta, ir nepaprasta

Žmonėms su negalia, ypač judėjimo, apsipirkimas gali tapti iššūkių keliančiu procesu. Dažnai žmonės renkasi jau išbandytas, labiausiai jiems pritaikytas parduotuves, vis tik, kaip ir visiems, pasitaiko, kai reikia nusipirkti kažko, ko, sakykime, didžiosiose maisto prekių parduotuvėse nerasi.

Apsipirkimas internetu, pasakytų neretas žmogus su negalia, vienas iš geriausių atradimų jiems, tačiau užsisakyti kurjerio paslaugas į namus išgali ne visi, o pasinaudoti paštomatais – ne taip ir paprasta.

Eriko Ovčarenko / BNS nuotr./Diskusija dėl Vilniaus gatvės grindinio
Eriko Ovčarenko / BNS nuotr./Diskusija dėl Vilniaus gatvės grindinio

Neįgaliųjų reikalų departamento prie SADM Panevėžyje surengtame renginyje „Prieinamumas atveria galimybes: atverkime prekes ir paslaugas“ Raudonojo Kryžiaus atstovė Kristina Mickienė atkreipė dėmesį į klausimą, kuris jai senokai neduoda ramybės.

„Pirmą sykį su šia problema susidūriau prieš porą metų, kuomet pamačiau prie paštomato vargstančią merginą. Įdomu tai, kad ji, sėdėdama neįgaliojo vežimėlyje, negalėjo pasiimti ne aukštai esančios siuntos, o apatinėje eilėje esančio ir per giliai įdėto mažo siuntinuko. Tuomet pasikalbėjome ir mergina papasakojo, kad apsipirkimas nuolat sukelia sunkumų: parduotuves pasiekti ne visada yra galimybių – ir transportas, o ir patys įėjimai ne visada būna pritaikyti.

Žvilgsniai parduotuvėse taip pat vis dar verčia jaustis nepatogiai, todėl negalios paliestiems žmonėms paprasčiau pirkti internetu. Kurjerio paslaugų ji nesirenka, nes tai per brangu. Nors pašto skyriai dažniausiai turi rampas, bet atidaryti duris ar įvažiuoti per slenksčius labai sudėtinga. Būtų patogiausia naudotis paštomatais, aišku, jeigu tik jie būtų tam pritaikyti...“ – pokalbį su mergina, turinčia judėjimo negalią, prisiminė K. Mickienė.

Shutterstock nuotr./Žmogus su judėjimo negalia
Shutterstock nuotr./Žmogus su judėjimo negalia

Pašnekovė tikino, kad dirbdama savo darbą ji nuolat bendrauja su žmonėmis, turinčiais negalią ir gyvenančiais Lietuvoje kampeliuose. Kristina drąsiai teigė, kad su minėta problema susiduria dažnas tiek fizinę, tiek regos negalią turintis žmogus. „Paštomatų tinklas plečiasi, atsiranda naujesnių ir išmanesnių paštomatų, tačiau negalios paliesti žmonės kaip buvo taip ir tebėra užribyje.

O juk tereikia, kad perkant internetu būtų galima nurodyti (pažymėti), jog siuntą atsiims žmogus, turintis negalią, ir maždaug 90 centimetrų aukštyje esančių paštomatų skyrelių eilutę (ar bent keletą skyrelių) rezervuoti neįgaliems klientams. Tada būtų daug paprasčiau atsiimti siuntas“, – idėja siūlė Raudonojo Kryžiaus atstovė.

Jau nekalbu apie paštomatų ekranus, beje, bankomatų taip pat. Kai jie yra apšviesti saulės, sunku įskaityti, kas juose parašyta, net ir gerai matančiam žmogui, o turinčiam regos sutrikimų, tai yra didelė bėda. Apie tai irgi derėtų pagalvoti“, – dar vienu pastebėjimu dalijosi pašnekovė.

Prioritetinė sritis

Lietuvos pašto teikiamų paslaugų pritaikymas žmonėms su negalia – viena iš prioritetinių socialinių sričių, įtvirtintų ir bendrovės darnumo strategijoje, tikino komunikacijos projektų vadovas Lukas Simonas Zadarackas.

Dar 2021 m. Lietuvos paštas pasirašė memorandumą su Susisiekimo ministerija dėl turimos infrastruktūros pritaikymo negalią turintiems žmonėms. Pernai bendrovė atnaujino konkrečių priemonių planą, padėsiančių tai įgyvendinti. Iki 2027 m. visi Lietuvos pašto skyriai bus pritaikyti individualius poreikius, tarp jų ir įvairių tipų negalią, turintiems gyventojams. Be to, per ateinančius metus regėjimo negalią turintiems klientams bus pritaikyta ir Lietuvos pašto bei „LP Express“ internetinė savitarnos svetainė lpexpress.lt.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./„LP Express“ paštomatas
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./„LP Express“ paštomatas

„Šiuo metu apie 80 proc. „LP Express“ yra patogiai pasiekiami judėjimo negalią turintiems gyventojams. Tokia dalis paštomatų atitinka tarptautiniame ISO 21542 prieinamumo standarte ir Statybos techniniame reglamente įtvirtintus reikalavimus, susijusius su įvairių statinių prieinamumu.

Siekiant naudojimąsi paštomatais padaryti patogesnį regėjimo negalią turintiems gyventojams, visuose iš jų yra įdiegtas garsinis signalas, kurį klientas išgirsta atsidarius durelėms. Jis padeda susiorientuoti, kurioje paštomato dalyje atsivėrė klientui skirta dėžutė“, – apie įgyvendintus pokyčius kalbėjo komunikacijos projektų vadovas.

Pasak jo, kalbant apie galimybę fizinę ar regos negalią turintiems gyventojams parinkti konkrečius paštomatų siuntų langelius, yra susiduriama su asmens duomenų apsaugos aspektu: „Pavyzdžiui, gyventojui užsisakius prekę elektroninėje parduotuvėje, „LP Express“ ją operatyviai pristato į nurodytą paštomatą, tačiau neturi duomenų, ar konkretus klientas turi individualių poreikių. Todėl siuntas į paštomatus kurjeriai šiuo metu deda atsitiktine, sistemos sugeneruota tvarka.“

Kitaip tariant, L. Zadaracko teigimu, tam, kad atskirų klientų siuntoms būtų parenkamos, pavyzdžiui, paštomato apačioje esančios dėžutės, reikalingas teisinis įpareigojimas e. prekybos platformoms rinkti duomenis apie individualius klientų poreikius ir juos vėliau perduoti siuntų bendrovėms.

Ieško būdų pritaikyti

„Omniva LT“ komunikacijos ir tvarumo vadovė Raimonda Strazdauskaitė komentavo, kad vienas iš bendrovės siekių yra suteikti visapusišką prieigą prie savo paslaugų ir įrenginių visiems asmenims, nepaisant jų gebėjimų: „Tad jau kurį laiką „Omniva“ grupės mastu, bendradarbiaujant įvairių padalinių komandoms, ieškome sprendimų rinkoje bei kūrybinių idėjų. Kaip tik neseniai baigėsi pirmoji mūsų Paslaugų vystymo akademijos (ang. Service design academy) sesija, kur taip pat ieškojome būdų, kaip tobulinti paslaugas, daryti jas kiek įmanoma labiau prieinamas visiems.“

OMNIVA nuotr./Siunta
OMNIVA nuotr./Siunta

Anot komunikacijos ir tvarumo vadovės, konsultacijos ir kooperacijos su skėtinėmis neįgaliųjų reikalams atstovaujančiomis organizacijomis jau kurį laiką vyksta visose Baltijos šalyse. Bendraujama su Estijos, Latvijos ir Lietuvos neįgaliųjų organizacijomis. Tiesa, Lietuvos organizacijų veikla ir įsitraukimas kiek skiriasi nuo kaimyninių šalių, tačiau ir čia netrukus tikimasi aktyvaus dialogo ir apčiuopiamų pokyčių.

R. Strazdauskaitė pridūrė, kad kalbant apie priemones, skirtas didinti paslaugų prieinamumą, kitąmet bus vykdomas auditas. Norima, kad sprendimai būtų pagrįsti būtent suinteresuotųjų šalių indėliu, šiuo klausimu tikimasi, kad neįgaliesiems atstovaujančios organizacijos padės tiksliai identifikuoti svarbiausius akcentus, o tai padės pradėti pokyčius pirmiausia nuo prioritetinių patobulinimų.

Neįgaliųjų reikalų departamentas prie SADM primena, kad daugiau informacijos apie prekių ir paslaugųprieinamumą galima rasti interneto svetainėje www.ndt.lt bei įstaigos Facebook profilyje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais