Stebuklas – vaistai nemokamai
„Naujiena – onkologiniai vaistai nemokamai! Taip žada „Camelia“ vaistinė didžiuliame reklaminiame plakate, pastatytame kitoje Santariškių g. pusėje priešais Nacionalinį vėžio institutą. Optimistai, nusprendę skubėti tiesiai į vaistinę, apsidžiaugę, kad visos kompensacijos jau praeitis ir tiesiog vyksta stebuklai – vaistinė dalija brangius vaistus, turėtų prieiti arti plakato ir, perskaitę užrašus mažomis raidytėmis, supras, kad reklama tokia, o realybė – visai kitokia. „Camelia“ nemokamai vaistų nedalina.
O ką tuo metu jaučia pacientė, kuri, ką tik Nacionaliniame vėžio institute sužinojo, kad nors pasaulyje moterys sėkmingai gydomos nuo analogiško metastazavusio krūties vėžio, jai tie vaistai neįperkami, nes Lietuvoje nekompensuojami... Ir štai čia prašom – onkologiniai vaistai nemokamai... Ar tai ne viešos patyčios iš sergančių pacientų?“ – šią reklamą pamačiusi, svarstė komunikacijos ekspertė Vaida Samuolytė.
Ar tai ne viešos patyčios iš sergančių pacientų?
Pasak jos, tik mažomis raidelėmis nurodyta: „Pasiūlymas galioja tik pacientams CAMELIA vaistinėje, esančioje Santariškių g. 1C iki 2018-06-30 perkant su kompensuojamųjų vaistų pasu. Pasiūlymas galioja kompensuojamiesiems vaistams, kuriems buvo sumažintas prekybinis antkainis, nurodytiems UAB „Nemuno vaistinė“ administracijos patvirtintame sąraše. Administracijos sprendimu pasiūlymo sąlygos ar vaistų sąrašas gali būti pakeistas“.
Komentatoriai piktinasi užuojautos stoka
Netrukus socialiniame tinkle „Facebook“ jai paantrino viešųjų ryšių specialistas Liutauras Ulevičius: „Vaistų reklama yra savaime ribotinas socialinis reiškinys, bet tokia reklama tiesiai priešais onkologinių ligų centrą siekia patikrinti naujas ribas“.
Daugelis komentatorių sutiko, kad šios reklamos, kurią galima prilyginti prekybos tinklų reklaminėms žinutėms, sumanytojams tiesiog pritrūko „širdies ir užuojautos“.
Pasak Vilniaus miesto savivaldybės vicemero Gintauto Palucko, kuris taip pat pasisakė feisbuke šia tema, mobili reklama nepatenka į išorinės vaizdinės reklamos reguliavimo lauką, taigi savivaldybė tokios reklamos ant ratukų nekontroliuoja, o tai reiškia, kad ją galima statyti bet kur ir rašyti vos ne bet ką, nebent reklama bus akivaizdžiai klaidinanti ar akivaizdžiai įžeidžianti tam tikras socialines grupes ir ja susidomės Konkurencijos taryba arba Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba. Panašu, kad šiuo atveju tai negresia.
Beje, „Camelia“ vaistinė nėra šios reklamos autorė. Panašios reklamos jau buvo naudojamos vaistinių tinklo „Gintarinė vaistinė“, taip pat „Apotheca“ vaistinių.
Farmacijos įstatymo pritaikyti neįmanoma
Kaip teigė Valstybinės vaistų kontrolės tarnybos atstovė spaudai Aistė Tautvydienė, jeigu vaistinės ar vaistinių tinklo reklamoje nenurodomas jokio konkretaus vaisto pavadinimas, tokia reklama nelaikoma vaistų reklama ir jos Farmacijos įstatymas nereguliuoja. Šiuo konkrečiu atveju svarbu, kad reklama neklaidintų žmonių ir būtų laikomasi visų reklamoje nurodytų teiginių ar pažadų.
Tuo tarpu bendruosius reikalavimus reklamai numato Reklamos įstatymas, kuriame teigiama, kad reklama draudžiama, jeigu joje:
1) pažeidžiami visuomenės moralės principai;
2) žeminama žmogaus garbė ir orumas;
3) kurstoma tautinė, rasinė, religinė, lyčių ar socialinė neapykanta ir diskriminacija, taip pat šmeižiama ar dezinformuojama;
4) skatinama prievarta, agresija, keliama panika;
5) skatinamas elgesys, keliantis grėsmę sveikatai, saugumui ir aplinkai;
6) piktnaudžiaujama prietarais, žmonių pasitikėjimu, jų patirties ar žinių stoka;
7) be fizinio asmens sutikimo minimas jo vardas, pavardė, pateikiama jo nuomonė, informacija apie jo privatų ar visuomeninį gyvenimą, turtą, naudojamas fizinio asmens atvaizdas;
8) reklamos skleidimui naudojamos specialios pasąmonę veikiančios priemonės ir technologijos;
9) panaudota reklaminė medžiaga yra parengta pažeidžiant autorių teises į literatūros, meno, mokslo kūrinius ir (ar) gretutines teises;
10) niekinami Lietuvoje įregistruotų religinių bendruomenių religiniai simboliai.
Formaliai teisės aktai nepažeisti
Pasak vėžiu sergančius pacientus ir jų artimuosius vienijančios asociacijos Onkologija.lt prezidentės Zitos Zamžickienės, kai panaudojamos didelės ir mažos raidės reklamuojant batus ar drabužius, dar atleistina, bet tokiems skaudiems atvejams, kaip onkologinės ligos, reklama turėtų būt aiški, tiksli, jokių didelių ir mažų raidžių.
„Kaip teisininkė galiu pasakyti, kad formaliai iš teisinės pusės reklama nieko nepažeidžia, tik norėtųsi, kad kitą kartą ji būtų etiškesnė. Viliuosi, kad vaistinė apgailestauja ir jaučiasi suklydusi. Beje, tik Lietuvoje vis dar madingos tos didelės ir mažos raidės reklamose. Pavyzdžiui, skelbiama, kad nuolaidos iki 70 proc., o pasirodo, jos taikomos vos kelioms prekėms. Nuoširdžiai norėtųsi, kad vaistinės, kurios dirba su ypatingai jautriais pacientais, tokių žaidimų nežaistų.
Pamatę dideles raides, tokie pacientai iš pradžių gali apsidžiaugti, tačiau perskaičius mažytes raides kyla didžiulis nusivylimas. Reikėtų jiems rašyti informaciją tiesiai šviesiai, kiek įmanoma. Reali pagalba būtų, jei vaistinės iš tiesų jiems taikytų, kiek įmanoma, įvairias lengvatas, užuot stačiusios tokius plakatus. Vis kalbame apie tai, kad reikia ugdyti pagarbą pacientams, taip pat ir onkologiniams, kurie ypač pažeidžiami, dažnai būna patys save nurašę. Būtų gerai, kad vaistinės taip pat prisidėtų prie šios pagarbos ugdymo“, – svarstė pašnekovė.
Pacientai miršta nesulaukę gydymo
Paklausta apie tai, kokia šiuo metu situacija dėl inovatyvių onkologinių vaistų prieinamumo, Z.Zamžickienė pasidžiaugė, kad pavyko iškovoti biologinius vaistus kiaušidžių vėžiu sergančioms moterims. Pasak jos, Lietuvą pasiekia vis daugiau pažangių vaistų, tačiau, deja, pacientai ne visada jų sulaukia.
„Norėtųsi, kad gyvybiškai svarbūs vaistai pas mus ateitų greičiau. Labai ilgai trunka svarstymai dėl vaisto įtraukimo į kompensuojamų vaistų sąrašą. Dažnai sakoma, kad laikas – pinigai, bet šioje srityje laikas yra gyvybė. Manau, tam tikrų biurokratinių procedūrų būtų galima ir atsisakyti, perimant gerąsias kitų šalių praktikas. Labai liūdna, kai pacientai miršta nesulaukę vaistų. Ir kai tie vaistai pasiekia Lietuvą jau po jų mirties, šių žmonių artimiesiems dar skaudžiau“, – teigė pacientų atstovė.
Pagalbos onkologiniams pacientams asociacijos viceprezidentas Gediminas Žižys antrino, kad jeigu nuolaida taikoma tik tam tikriems vaistams, turi būti būtinai paskelbtas ne tik konkretus vaistų sąrašas, bet ir ir kur ir kaip su juo galima susipažinti.
„Vaistų reklama pas mus yra draudžiama, bet vaistinė labai gudriai padarė – ji nenurodė, kokie vaistai reklamuojami, tuo tarpu onkologija – labai plati sritis. Taigi pacientai neturėtų būti tokiu būdu klaidinami“, – įsitikinęs pašnekovas.
Vaistinė žada reklamą pašalinti
Pasak vaistinių tinklo „Camelia“ komunikacijos projektų vadovės Linos Skersytės, vaistininkai nenorėjo šia reklama įžeisti onkologinių pacientų, atvirkščiai, tikslai buvo kuo geriausi.
Suprasdamas sunkių onkologinių ligonių situaciją, vaistinių tinklas „Camelia“, norėdamas bent kiek palengvinti pacientų finansinę padėtį, atsisakė prekybinio antkainio ir panaikino priemokas onkologiniams vaistams vaistinėje, esančioje Santariškių g. 1C, Vilnius.
„Šia žinute norime pasakyti, kad gydytojui, išrašius pacientui kompensuojamus onkologinius vaistus, suteiksime galimybę juos įsigyti be jokios priemokos. Tai reiškia, kad pacientas juos galės gauti nemokamai. Kokie tai onkologiniai vaistai bus, sprendžia gydytojas, tačiau tai gali būti ir patys inovatyviausi onkologiniai vaistai, kurių priemokos vaistinių tinklas atsisako. Vaistinių tinklas šiuo būdu nesiekė naudos sau, tik stengėsi sumažinti finansinę naštą onkologinius vaistus įsigyjantiems pacientams.
Apgailestaujame, jei netiksliai suformulavome reklamos žinutę ir kas nors šią reklamą klaidingai interpretavo, jei ji ką nors įžeidė. Dar kartą pasikartosime, kad buvo atsižvelgiama į naudą onkologiniams ligoniams. Atsižvelgiant į susidariusią situaciją artimiausiu metu ši reklama bus pašalinta“, – teigė vaistinių tinklo atstovė.
Vaistinė: už pacientus sumokame mes
Tuo tarpu „Gintarinė vaistinė“ nemato šioje reklamoje nieko bloga. Pasak vaistinių tinklo rinkodaros vadovės Irenos Tėvelienės, šis stendas, kuriuo informuojama apie nemokamus kompensuojamus onkologinius vaistus, yra įrengtas šalia Nacionalinio vėžio instituto (NVI) ir pirmiausiai skirtas šios gydymo įstaigos pacientams. „Gintarinė vaistinė“ yra oficiali įstaigos partnerė, o nemokami kompensuojami onkologiniai vaistai – tik viena iš vaistinės vykdomos programos, skirtos padėti onkologinėmis ligomis sergantiems pacientams, dalių.
„Šiemet kartu su NVI įgyvendinome socialinį projektą „Prisimink ir pasirūpink onkologinėmis ligomis sergančiais ligoniais“, kurio metu mūsų tinklo vaistinėse surinkome apie 18 tūkst. knygų. Rezultatas – NVI pacientams skirta biblioteka, knygų lentynos įrengtos praktiškai visuose NVI klinikos skyriuose. Puikiai suprantame, kad vaistų kainos – viena aktualiausių problemų sunkiomis ligomis sergantiems pacientams.
Šioje „Gintarinėje vaistinėje“ (Baublio g. 2) visiems kompensuojamiems onkologiniams vaistams yra netaikomas prekybinis antkainis, o trūkstamą kompensuojamąją dalį padengiame mes, todėl už vaistus pacientams nereikia primokėti. Onkologinių ligų gydymas, pasveikimas nuo jų – be galo sudėtingas procesas. Todėl stengiamės padėti kovoti pacientams su šia liga tiek prisidėdami tiek prie gydymo sąlygų gerinimo, tiek suteikdami galimybes įsigyti kompensuojamus vaistus be priemokų, t.y. nemokamai“, – teigė I.Tėvelienė.