Vietinius produktus renkasi dėl kokybės
Didelė dalis tyrimo respondentų atskleidė, kad renkasi lietuviškus produktus, nes šie jiems asocijuojasi su kokybe ir sveikata. Šį argumentą tyrimo metu įvardijo net 31% apklausos dalyvių. Tuo tarpu 5% respondentų kaip pagrindinį argumentą rinktis lietuvišką produkciją įvardijo lietuviškų prekių kainą. Likę 17% tyrimo dalyvių teigė, kad lietuviškos produkcijos nesirenka. Pagrindinė to priežastis – šie pirkėjai nesidomi, kokia yra perkamų produktų kilmės šalis.
Pasak „Rimi Baltic“ socialinės atsakomybės strategijos ir vystymo vadovo Liudviko Aleliūno, nors dažnam Lietuvos gyventojui vietos gamintojų prekės ir produktai asocijuojasi su gera kokybe ir dėmesiu sveikatai, tačiau dažnai nesusimąstome, kad didesnis dėmesys vietinei produkcijai turi dar vieną svarbų efektą – tvaresnę aplinką.
„Lokalumas yra viena iš „Rimi“ socialinės atsakomybės krypčių, kurios veikla atsispindi asortimente ir bendradarbiavime su NVO bei vietos bendruomenėmis. Per lokalumą sprendžiasi ir aplinkosaugos, ir socialinės, ir ekonominės problemos. Apklausoje pirkėjai dažniausiai akcentavo teigiamą poveikį ekonomikai ir tai rodo, kad aplinkosauginė bei socialinė kiekvieno apsipirkimo vertė, visgi, dar nėra suvokta“, – teigia L. Aleliūnas.
Prisideda prie finansinės gerovės
Didžiausiai daliai atliktos apklausos respondentų rinktis vietos gamintojų prekes lemia noras prisidėti prie Lietuvos ekonomikos augimo ir vietinių verslų palaikymo bei stiprinimo. Šį argumentą apklausos metu įvardijo didžiausia dalis respondentų – net 47 % apklaustųjų.
„Norisi pasidžiaugti, jog Lietuvos gamintojų produkcija vis labiau tampa pirkėjų pasirinkimu. Tai atspindi ne tik pateisintus pirkėjų lūkesčius dėl aukštos produkto kokybės ir sudėties, bet taip pat rodo ir socialinį reiškinį – vietinių gamintojų palaikymą renkantis jų produkciją, kas tampa ypač aktualu šiandieniniame globaliame krizės kontekste“, – sako Lietuvos atsakingo verslo asociacijos direktorius Tomas Jankus, pabrėždamas ir aplinkosauginę šios tendencijos reikšmę.
Tuo tarpu ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto docentės dr. Linetos Ramonienės nuomone, patriotiškumą bei didžiavimąsi nacionaliniu identitetu iš dalies skatina įvairios globalios krizės, pavyzdžiui, pasaulinė COVID-19 viruso sukelta pandemija.
„Įvairių krizių metu vartotojams sustiprėja išlikimo instinktas, kuris lemia įvairius elgsenos pokyčius. Prie jų galima priskirti ir patriotiškumo sustiprėjimą, ypač jeigu krizė yra ne geografiškai lokali, o globali ar apimanti keletą šalių, kaip jau kurį laiką besitęsianti pandemija. Tai susiję su tuo pačiu išlikimo instinktu, kad mums, kaip tautai, kyla pavojus išnykti ir mes prisimename bei labiau vertiname savo nacionalinį identitetą“, – sako L. Ramonienė.
Vietinės produkcijos įvertinimas yra ryški visos Europos tendencija. Štai, pavyzdžiui, Vokietijoje ir Prancūzijoje renkantis produktus pirkėjams lokalumas svarbesnis net už kainos faktorių, kuris paprastai – itin jautrus. Nepaisant augančio jautrumo kainai, 24 proc. Baltijos šalių gyventojų planuoja išleisti daugiau vietos produktams, o 25 proc. sieks sumažinti išlaidas importuojamoms prekėms. Spėjama, kad tokiu būdu gyventojai siekia padėti nuo koronaviruso nukentėjusiam verslui.
Šis tekstas yra „Rimi“ lokalumo mėnesinio projekto dalis. Kaip kiekvienas galime palaikyti vietinį verslą ir padėti augti Lietuvai kviečiame skaityti čia.
* Internetinė gyventojų apklausa „Rimi“ užsakymu buvo atlikta šių metų liepos mėnesį. Apklausoje dalyvavo 8871 respondentų trijose Baltijos šalyse, kurių amžius 18-74 metai.