Jei neatgaus kortelės, praras darbą
„Susirgo mano vaikas, todėl pasiskambinęs nuvežiau jį pas savo gydytoją, kad galėčiau pasiimti biuletenį. Ir labai nustebau, kai gydytoja paprašė užpildyti lapą, nes nėra kortelės. Kai užėjome į kabinetą, ji paaiškino, kad maždaug prieš porą savaičių visas korteles direktorius išvežė. Esą vadovas lyg ir norėjo naikinti įmonę, bet gydytojai pasakė, kad turi savo pacientus ir ketina dirbti toliau. Esą ir iš skolų galėtų išbristi patys. Tuomet vadovas esą užblokavo įstaigos telefonų numerius ir išsivežė pacientų korteles.
Netrukus man reikės atlikti privalomąjį sveikatos patikrinimą, kadangi esu pareigūnas. Tam reikia atvykti tik tą dieną, kurią užsiregistravau, ir atvežti iš kortelės paimtą 27-tą formą. Kadangi pareigūnų visoje Lietuvoje labai daug, o sveikatos patikrinimui skirtas maždaug mėnuo, į kurį turi visi sutilpti, niekam bus neįdomu, kur ta mano kortelė ar kodėl negaliu atvykti tuo metu, kada užsiregistravau. Jei neatlieku sveikatos patikrinimo, vadinasi, netinkamas tarnybai, netenku darbo“, – pasakojo 15min paskambinęs vyras.
Niekam bus neįdomu, kur ta mano kortelė ar kodėl negaliu atvykti tuo metu, kada užsiregistravau. Jei neatlieku sveikatos patikrinimo, vadinasi, netinkamas tarnybai, netenku darbo.
Pašnekovas teigė skambinęs direktoriui Edmundui Jonynui-Koževnikovui, kuris pažadėjo surasti jo kortelę ir susitikęs perduoti reikalingą informaciją. Tačiau kur dabar yra jo kortelė, jis taip ir nesužinojo.
„Kiek suprantu, jeigu keičiasi įstaigos adresas, pacientai turi būti įspėjami iš anksto, kad nuspręstų, ar jiems ta naujoji vieta tinkama, kad jie turėtų laiko pagalvoti ir galbūt pasirinkti kitą įstaigą. Mums iki šiol viskas tiko – ir vieta, ir gydytoja, todėl nenorėjome nieko keisti.
O dabar ateini ir sužinai, kad tavo kortelės nėra. Juk tai svarbus dokumentas, todėl, mano manymu, jas savavališkai paimti ir išvežti yra nusikaltimas. Dabar mano sveikatos istorija su asmens kodu kažkur keliauja be mano žinios ir nežinia, kas ją gali paskaityti. Jeigu aš pasitikėjau šia klinika, tai ir kortelė turi būti joje, tuo adresu“, – svarstė pašnekovas.
Už kopiją paprašė susimokėti
Jis jau buvo susidūręs su atveju, kai buvo naikinama gydymo įstaiga, prie kurios jis buvo prisiregistravęs, ir viskas vyko visai kitaip. Apie būsimus pokyčius pacientai buvo įspėti labai iš anksto, buvo pateikti pasiūlymai, kur jie netoliese gali prisiregistruoti. Taigi niekam nekilo jokių problemų.
Situacija tokia, kad keičiasi vadovybė, o kas priklausė senai įstaigai, buvęs vadovas išsivežė su savimi.
„Dabar, neduok Dieve, man reikėtų skubios pagalbos, įvyktų koks nelaimingas atsitikimas ir iš mano ligos istorijos staigiai reikėtų informacijos, o kortelės nėra ten, kur ji turėtų būti. Ieškok po visą miestą. Kai pasiskambinau dar kartą direktoriui, jis pasiūlė atvykti adresu, kuriame dabar esą jie įsikūrę, ir duos kortelės kopiją, jei man skubiai jos reikia. Už šią kopiją reikės susimokėti.
Tuo tarpu originalas kažkada bus pristatytas atgal į įstaigą, kurioje dirba mano šeimos gydytoja. Ar dabar turiu gaišti savo laiką, deginti degalus, mokėti pinigus tik todėl, kad mano kortelė savavališkai buvo išvežta?“ – piktinosi vyras.
Personalas patvirtino: kortelių nėra
Skambinant „Naujosios klinikos“ telefonais, kurie nurodyti internete, niekas neatsiliepia. Tačiau pavyko prisiskambinti numeriu, kurį SMS žinute gavo kalbinto paciento šeima. Žinutėje buvo nurodyta, kad keičiasi įstaigos telefonas.
Juo atsiliepusi darbuotoja patvirtino, kad šeimos gydytojai šiuo metu dirba be senųjų pacientų kortelių. Šiuo metu pasikeitė įstaigos teisinis statusas ir savininkai, o korteles išsivežė buvęs ankstesnės įstaigos direktorius.
„Situacija tokia, kad keičiasi vadovybė, o kas priklausė senai įstaigai, buvęs vadovas išsivežė su savimi. Kortelių klausimas iki šiol neišspręstas. Kiekvienas daro taip, kaip supranta. Tačiau pacientai pas mus liko, šiuo metu jiems pradedame naujas korteles, prašome jų parašyti prašymus, kad sutinka, kad juos gydys mūsų gydytojai, ir turime viltį, kad kortelės bus grąžintos. Pacientai eina pas konkretų gydytoją, jiems visiškai nesvarbu, kaip vadinasi įstaiga“, – teigė pašnekovė.
Paklausta, kas nutiko, ji į detales nesileido.
Korteles žada grąžinti, bet naujo adreso neatskleidžia
Pats E.Jonynas-Koževnikovas situaciją paaiškino taip. Patalpos, kurias nuomojo jo vadovaujama įstaiga, buvo išnuomotos kitai gydymo įstaigai, kuri pareikalavo skubiai išsikraustyti. Taigi „Naujoji klinika“ persikėlė į naujas patalpas, bet kol kas telefonai neskelbiami, nes dar esą tik pajungiamos telekomunikacijos. Esą jokio konflikto ar skilimo nebuvo. Vieni gydytojai išėjo kartu su juo, kiti pasiliko senoje įstaigoje. Jie turi laisvę rinktis, kur dirbti.
Tiesa, naujojo klinikos adreso, kuriuo galėtų kreiptis norintys senoje įstaigoje likti pacientai, išpešti iš direktoriaus nepavyko. Esą tegu skambina jo telefono numeriu.
„Gydytojai, kurie dirba pas mus, tie dirba, kurie nedirba, tie nedirba. O dėl kortelių yra tokia tvarka. Žmogus, norintis keisti įstaigą, į rankas kortelės negauna, bet parašo prašymą, kad nori prisiregistruoti prie tam tikro gydytojo tam tikroje įstaigoje ir tuomet tos įstaigos administracija rašo užklausą jo buvusiai gydymo įstaigai, kad ši atsiųstų kortelę.
Problema ta, kad šeimos gydytojai neužpildo reikiamos formos, o sako žmonėms, kad jie patys ieškotų kortelės. Man skambina žmonės ir aš turiu jiems aiškinti tai, ką jiems turėtų paaiškinti šeimos gydytojas. Į rankas žmogui kortelės juk niekas neatiduoda. Taip saugoma, kad ji nedingtų. Maža kas. Dabar būna visokių žudynių, šaudynių, reikia patikrinti, pavyzdžiui, ar žmogus psichiškai sveikas. Arba invalidumui nustatyti būtina ligos istorija, kaip kitaip jį nustatysi“, – vardijo pašnekovas.
VLK: kortelės nėra įstaigos direktoriaus nuosavybė
„Situacija nėra tokia paprasta, kaip gali atrodyti iš šalies. Kaip mus informavo Kauno TLK atstovai, ši gydymo įstaiga, kuri turi sutartį su Kauno TLK dėl apmokėjimo už pacientams suteiktas paslaugas, nuo š.m. lapkričio 7 d. neteko teisės naudotis nuomojamomis patalpomis, todėl negali teikti paslaugų. Atsižvelgdami į tai, Kauno TLK atstovai šios gydymo įstaigos vadovui tiek žodžiu, tiek raštu priminė apie reikalavimus gydymo paslaugų tęstinumui užtikrinti. Taip pat jam buvo paaiškinta, kad nuo š.m. lapkričio 17 d. sutartis su Kauno TLK gali būti nutraukta. Iki šiol raštiškos informacijos iš gydymo įstaigos negauta.
Tuo tarpu asmens sveikatos kortelės ir jose esantys pacientų duomenys yra ypatingi asmens duomenys, kurių saugojimui taikomi labai griežti reikalavimai. Paprastai medicininės kortelės negali būti dalijamos net pacientams“, – teigė Valstybinės ligonių kasos Ryšių su visuomene skyriaus vedėja Lina Bušinskaitė-Šriubėnė.
Asmens sveikatos kortelės ir jose esantys pacientų duomenys yra ypatingi asmens duomenys, kurių saugojimui taikomi labai griežti reikalavimai.
Esant panašiai situacijai kaip ši, jei įstaiga likviduojama ar reorganizuojama, tai yra kai įstaiga negali suteikti sveikatos priežiūros paslaugų, pacientų prisirašymas perkeliamas kitai gydymo įstaigai, kuri perima gydymo įstaigos turtą, teises ir pareigas.
Už tokių pacientų perrašymą mokestis iš jų neturi būti imamas. Taigi perkėlus pacientų prisirašymą kitai įstaigai, jo ambulatorinė kortelė perduodama tai gydymo įstaigai nustatyta tvarka, pildant reikiamus dokumentus ir kt.
Apie pacientų perkėlimą į kitą gydymo įstaigą turi būti paskelbiama vietinėje spaudoje ne vėliau kaip per 5 dienas nuo prisirašymo perkėlimo, o pacientai informuojami jo pirmo apsilankymo įstaigoje metu.