Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Pinigų detektyvas: kaip Giedrius pusantro mėnesio neatgauna vaistinėje permokėtų kone 100 eurų

Nuo šių metų liepos 1-osios įsigaliojus naujai kompensuojamų vaistų priemokų tvarkai, įvestas savotiškas „limitas“. Nuo metų pradžios (perkant kompensuojamus vaistus mažiausia kaina) sumokėjus priemokų 48,36 euro, kitaip tariant, pasiekus krepšelio „lubas“, daugiau iki metų galo pacientai mokėti neturėtų. Vis tik naujasis įstatymas veikia ne visiems ir ne visada.
Vaistinė
Vaistinė

Buvo paprašytas ateiti, tačiau to neužteko

Giedrius pasakoja, kad jam teko už kompensuojamus vaistus permokėti kone 100 eurų, nors e.sveikatoje puikiai matėsi, jog suma jau viršijusi „lubas“.

Panašu, kad naujoji tvarka ne visada aiški ne tik pacientams, atsakyti, kodėl taip yra, vaistinės negali. Pacientai turi mokėti pinigus iš savo kišenės, o toliau dėl jų aiškintis siunčiami į Valstybinę ligonių kasą. Tačiau jos specialistai, net pacientui nusiuntus čekius, pasiūlius įsitikinti dėl atvejo e. sveikatoje, nukreipia žmones savo pinigų eiti ieškoti „gyvai“ – į jos padalinius. Vis dėlto, Giedriaus, nuo kurio pirmojo kreipimosi į ligonių kasas, prašant grąžinti permoką, jau praėjo pusantro mėnesio, vizitas į padalinį taip pat iškart neišgelbėjo.

Pacientai turi mokėti pinigus iš savo kišenės, o toliau dėl jų aiškintis siunčiami į Valstybinę ligonių kasą.

Iš pradžių Giedrius bandė susiklosčiusią padėtį išsiaiškinti vaistinėje. Bet jos darbuotojai negalėjo vyrui atsakyti į klausimą, kodėl, jei aiškiai matyti, kad jis permokėjęs gerokai „virš limito“, jam vis dar reikia mokėti. Nukreiptas į ligonių kasas, vyras rašė laišką, tačiau gavo formalų atsakymą, kad tiesos reikia eiti ieškoti fiziškai į ligonių kasas – su dokumentais, čekiais ir kvitais, nors viskas matyti e.sveikatoje. Tiesa, savo pinigų iš pirmo karto Giedrius nerado ir Valstybinės ligonių kasos padalinyje.

Silpnai girdintis vyras papasakojo savo istoriją darbuotojai, su kuria kartu užpildė formą.Vis tik po kurio laiko paaiškėjo, kad tai – ne detektyvo pabaiga.

Giedrius iš „Sodros“ gavo atsakymą, kuriame parašyta, kad jo pajamos yra per didelės ir jo prašymo netenkins. Nors priemokų krepšelio lubos visiškai nėra susijusios su paciento pajamomis. Taigi, panašu, kad Giedrius su darbuotoja užpildė visiškai ne tą prašymą.

Siūlymas eiti pačiam ir ieškoti

Į 15min redakciją dar rugpjūtį kreipęsis Giedrius papasakojo savo situaciją:

„Sveiki, nutiko toks nemalonus dalykas. Esu kiek daugiau nei 7 metai po inksto transplantacijos, todėl nuolat turiu vartoti daug ir įvairių vaistų, tarp kurių yra ir imunitetą slopinantys vaistai, kad organizmas neatmestų persodinto organo. Tenka susidurti su įvairiais iššūkiais, šį kartą dėl sveikatos sistemos spragų. Iš įvairių kanalų žinau apie kompensuojamų vaistų priemokų krepšelį, kuris įsigaliojo nuo šių metų liepos 1 d.

Pasitikrinęs savąjį sužinojau, kad einant pirkti vaistų rugpjūčio mėnesį primokėti jau neturėčiau, nes krepšelyje esu sukaupęs virš 100 eurų priemokų. Tačiau atėjęs į vaistinę, likau nemaloniai nustebintas. Paaiškėjo, kad priemokas už savo vaistus turėsiu mokėti kaip ir visada, kuri siekia beveik 40 eurų. Ir tokia suma būna jeigu vaistų dozė pastovi, nes kartais tenka ją koreguoti.

Po visko pasiteiravau bendruomenėje, kuri vienija žmones po transplantacijos, ar ir jiems tas pats. Tačiau buvau dar kartą nemaloniai nustebintas. Pasirodo, likimo draugų rate, viršijus nustatytą krepšelio sumą, priemokų mokėjusių nebuvo. Reiškia, ir man tikrai neturėjo priskaičiuoti priemokų už imunosupresinius ir kitus su mažiausia priemoka vaistus.

Taigi, dabar turiu dilemą, kodėl, kaip ir kas? Kodėl aš ir kiek tokių, kurie apie klaidingai priskaičiuotą priemoką nutyli arba net nežino, kad jiems tokia lengvata priklauso.

Pridedame Giedriaus e. sveikatos sistemos ekrano kopiją.

Asmeninio arch./Giedriaus e.sveikatos profilio ekrano kopija, kurioje matyti permokos
Asmeninio arch./Giedriaus e.sveikatos profilio ekrano kopija, kurioje matyti permokos

15min žiniomis dėl įstatymo spragų nukentėjo jau ne vienas pacientas, todėl dar rugpjūtį dėl trikdžių teirautasi VLK. Pasiteiravus, kas galėjo lemti tokius sutrikimus – ar vaistinės neinformuotos, ar tiesiog sisteminės klaidos, VLK atsakė, kad tai – ne jų kompetencija: „Vaistinėms informaciją apie asmenis, kurie turi teisę kompensuojamuosius vaistus įsigyti be priemokų, teikia registrų centras, ne ligonių kasos.“

Pasiklausus, ką galėtų pasiūlyti pacientams, kurie susiduria su tokiais nepatogumais, VLK pasiūlė keliauti į artimiausią ligonių kasą. „Jei už vaistus teko primokėti, bet žmogus mano, kad primokėti neturėjo, jis gali kreiptis į artimiausią teritorinę ligonių kasą ir išsiaiškinti situaciją. Kreipiantis reikia pateikti asmens dokumentą, kasos kvito kopiją arba vaistinės patvirtinimą, kad priemoka sumokėta savo lėšomis, kuriame būtų matoma įsigijimo data. Jeigu įvyko klaida, priemoka bus grąžinta“, – rašoma Valstybinių ligonių kasų komentare.

Vienas šokas po kito

Giedrius, aišku, taip ir padarė. Nors neatsakytų klausimų – ar tai kartosis, kodėl taip įvyksta, buvo, bet pacientui atrodė ramiau – gal pagaliau susigrąžins pinigus. Vis dėlto, jis gavo „Sodros“ laišką, informuojantį, kad užpildė, net kartu su VLK specialiste, netinkamą formą, todėl žygiuoti ieškoti teisybės reikės dar kartą.

„Viena šoką varanti žinia po kitos. Praėjus kuriam laikui po to, kai visgi sugebėjau nuvykti parašyti prašymą grąžinti pinigus už kompensuojamųjų vaistų priemoką, kurios man nepriklauso mokėti, gavau atsakymą, kuris šoką įvarė dar kartą. Mat atsakyme buvo teigiama: „Kaip mus informavo „Sodra“, Jūsų 2023 m. birželio mėnesį gauta išmokų ir pajamų suma, Lietuvos Respublikos apdraustųjų socialiniu draudimu ir valstybinio socialinio draudimo išmokų gavėjų registro duomenimis, sudarė daugiau kaip 100 proc. einamųjų metinių minimalių vartojimo poreikių dydžio, todėl apgailestaudami pranešame, kad Jūsų prašymo patenkinti negalime.“

Negana to, prašymo formą užpildžiau su konsultantės pagalba net ne tą. Kyla klausimas, ar tai nėra daroma tyčia ir ar neįgalieji skatinami nedirbti, sėdėti namuose ir nykti vardan to, kad vaistai būtų nemokami? O gal visgi, jei dirbi, tai mokėk. Iš tiesų keista ir liūdna situacija“, – redakcijai rašė Giedrius.

Priemoka paimta neteisėtai

15min dar kartą kreipusis į VLK, sulaukta komentaro, kuriame įstaiga apgailestauja dėl pacientui susiklosčiusios situacijos.

„Šis atvejis ligonių kasoms yra žinomas. Pacientui nebereikės dar kartą kreiptis į ligonių kasą dėl priemokos grąžinimo. Buvo susisiekta prašyme nurodytu telefonu ir pasirūpinta, kad permoka už kompensuojamuosius vaistus pacientui būtų grąžinta artimiausiu metu.

Apgailestaujame dėl įvykusio nesusipratimo tiek vaistinėje, tiek teritorinėje ligonių kasoje.

Tenka pripažinti, kad panašių nesklandumų pasitaiko, pasikeitus teisės aktams: dėl neįsigilinimo į naują tvarką ar dėl kitų priežasčių. Tačiau kiekvienu atveju, jei į ligonių kasas kreipiasi pacientas, medikas ar farmacininkas, stengiamasi kuo greičiau išsiaiškinti situaciją ir interesantams atsakyti.

Sunku pasakyti, kodėl šiuo konkrečiu atveju vaistinėje buvo paprašyta iš gyventojo sumokėti paciento priemoką. Juk vaistinės apie sukauptą priemokų krepšelį informuojamos automatiškai“, – rašoma VLK pateiktame atsakyme.

Nors Giedriaus priemokų detektyvas, panašu, ritasi į pabaigą, visiems kitiems pacientams, kurie susiduria ar susidurs su panašia situacija, dėl savo permokėtų pinigų atgavimo siūloma ta pati jau Giedriaus patirta tvarka.

„Minėjome, kad pacientai, jei priemoka vaistinėje buvo paimta neteisėtai (pacientas informaciją apie savo sukauptą priemokų krepšelį gali pasitikrinti E.sveikatos portale), turėtų kreiptis į artimiausią teritorinės ligonių kasos (TLK) Gyventojų aptarnavimo skyrių, pateikdamas prašymą dėl lėšų susigrąžinimo. Kreipiantis reikia pateikti asmens dokumentą, kasos kvito kopiją arba vaistinės patvirtinimą, kad priemoka sumokėta savo lėšomis, kuriame būtų matoma įsigijimo data“, – aiškino VLK.

Tiesa, nors Giedrius sulaukė atsiprašymo iš VLK, savo permokėtų pinigų – dar ne. Pacientas laukia naujo atsakymo raštu, o vėliau, jei viskas gerai, ir pinigų.

Vis tik pacientui, kaip ir daugeliui, liko ne vienas neatsakytas klausimas. Kodėl taip įvyko? Ar kitą kartą Giedriui sistema suveiks? Ar kiekvieną kartą, jei vaistus išsirašai, sakykime, kas ketvirtį, dėl permokėtų pinigų reikės kovoti?

Galiausiai, vyras atkreipė dėmesį, kad nemaža dalis žmonių, kuriems aktualus šis įstatymas, priemokų krepšeliai, nei laisvai juda, nei gali laisvai disponuoti tokiomis sumomis ar jas taip „įšaldyti“, todėl itin svarbu buvo žinoti, dėl ko taip nutiko?

Galima kreiptis ir kitais būdais

Komentuodama situaciją, VLK pridūrė, kad pacientai, jei priemoka vaistinėje buvo paimta neteisėtai (pacientas informaciją apie savo sukauptą priemokų krepšelį gali pasitikrinti E.sveikatos portale), turėtų kreiptis į artimiausią teritorinės ligonių kasos (TLK) Gyventojų aptarnavimo skyrių, pateikdamas prašymą dėl lėšų susigrąžinimo.

Kreipiantis reikia pateikti asmens dokumentą, kasos kvito kopiją arba vaistinės patvirtinimą, kad priemoka sumokėta savo lėšomis, kuriame būtų matoma įsigijimo data.

Teritorinei ligonių kasai prašymą su pridėtais dokumentais galima pateikti:

  • asmeniškai ar per įgaliotą asmenį (paciento atstovas pagal įstatymą arba pateikus atstovavimo dokumentą, patvirtintą notaro);
  • paštu;
  • atsiųsti elektroniniu paštu TLK pagal gyvenamąją vietą, pasirašytą kvalifikuotu el. parašu (TLK el. pašto adresus galima rasti čia https://ligoniukasa.lrv.lt/lt/gyventoju-aptarnavimas;
  • per e.pristatymo informacinę sistemą https://epristatymas.lt/;
  • prisijungus prie portalo „Mano vyriausybė“ svetainėje „E. pilietis“ (https://epilietis.lrv.lt).

Dokumentai priimami iš asmens, kurio tapatybė turi būti nustatyta, kai jis prašo informacijos apie save ar apie asmenį, kuriam gali atstovauti.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais