„Atsirandant naujoms paslaugoms, keičiasi ir išankstinės nuostatos žmonių su negalia atžvilgiu. Gera liudyti pokytį, kai bendruomenėse įsikuria psichosocialinę negalią turintys žmonės.
Pradžioje juos sutikę su baime ir nežinia, kaimynai užmezga tamprius ryšius ir sukuria tvirtą bendruomenę, skleidžiasi gražiausia kaimynystė. Paskutinis ir iliustratyviausias pavyzdys – grupinių gyvenimo namų Žiežmariuose ir ilgamečių miestelio gyventojų draugystė“ – sako Socialinės apsaugos ir darbo ministrė Monika Navickienė.
Tokius rezultatus lemia įsišaknijusios stigmos ir mitai, kurie dažniausiai – nepagrįsti.
2019 m. atliktas visuomenės nuomonės tyrimas atskleidė, kad 45 proc. apklaustųjų nenorėtų gyventi kaimynystėje su psichosocialinę negalią turinčiais žmonėmis. 51 proc. tokiems asmenims nenorėtų nuomoti būsto, o 40 proc. – būti kolegomis darbe. Tokius rezultatus lemia įsišaknijusios stigmos ir mitai, kurie dažniausiai – nepagrįsti.
„Siekiame parodyti, kad baimės apie psichosocialinę negalią yra nepagrįstos, o tariamas sveikumas negarantuoja, jog asmuo bus geras kaimynas, kolega ar žmogus. Taip pat norime šviesti visuomenę apie mūsų visų indėlį mažinant negalios poveikį, nes būtent neigiamas požiūris turi pražūtingas pasekmes.“ – kampanijos tikslus įvardina Neįgaliųjų reikalų departamento direktorė Eglė Čaplikienė.
Psichikos negalia vis dažniau įvardijama kaip psichosocialinė negalia. Tokį terminologijos pokytį (papildymą) lemia aplinkos poveikis. Žmonės, kurie turi psichikos sutrikimų, mato ir girdi, kad visuomenė į juos reaguoja kaip į nevisaverčius, todėl ir patys gali pradėti taip jaustis, t. y. save stigmatizuoti kaip negalinčius, netikusius, nevertingus.
Žmonės, kurie turi psichikos sutrikimų, mato ir girdi, kad visuomenė į juos reaguoja kaip į nevisaverčius.
Tai užkerta kelią ko nors siekti, gali kelti sunkumų atrasti motyvaciją judėti savarankiško gyvenimo link. Požiūrio keitimas – tik vienas iš pirmųjų žingsnių, padėsiančių mums visiems. Turime kurti darbo vietas, pramogas ir kitas veiklas taip, kad jose galėtų dalyvauti ir tie iš mūsų, kurie turi psichosocialinę negalią. Tik matydamiesi ir bendraudami turėsime galimybę vieni kitus pažinti.
Kiekvienas žmogus, koks bebūtų jo intelektas ar psichikos sveikata, turi savo poreikius, emocijas, troškimus. Tik būdami supratingi, palaikantys bei atviri, kursime visuomenę, kurioje maloniau gyvensime visi.
Kampanijos idėja – konkurso „Jaunieji Kanų liūtai” nugalėtoja
Nepagrįstas baimes apie psichosocialinę negalią trinti pasitelkus nemokamą loteriją, kurioje laimi visi, pasiūlė šių metų reklamos idėjų konkurso „Jaunieji Kanų Liūtai” nugalėtojai – Džiugas Babenskas ir Justina Čiačytė iš agentūros „Sons & Daughters“.
Kampanijos metu žurnalų „Savaitė“ ir „Žmonės“ skaitytojai gaus nemokamus loterijos bilietus, kuriuose ras naudingų žinučių apie žmones, turinčius psichosocialinę negalią, ir visų mūsų galimybes mažinti psichikos sveikatos stigmą. Kampanijos žinutės taip pat bus matomos ir girdimos įvairiose radijo stotyse, televizijos kanaluose, bilietų plakatai bus iškabinti lauko reklamų stenduose.
Sužinok daugiau ir dalinkis su draugais: www.auksinesmintysloto.l