2023 02 10

Laimantas Jonušys: Menas kuriamas ne politikai

Šį kartą pasaulio blogis pasireiškė Rusijos pavidalu. Ir juolab mums tai yra visai arti, tad daugialypė reakcija suprantama. Ir Lietuva su Ukraina solidarizuojasi daugeliu aspektų – ne tik tokia tiesiogine parama, kaip akcija „Radarom“, bet ir, pavadinkime, sankcijomis Rusijai kultūros srityje, o iš kitos pusės – skleidžiant ukrainiečių kultūrą, įgyvendinant bendrus projektus.
Laimantas Jonušys
Laimantas Jonušys / Viganto Ovadnevo/Žmonės.lt nuotr.

Tačiau teiginys, kad negalima kultūros atskirti nuo politikos, – jeigu jį suprasime ne tik konkrečios dabartinės situacijos atžvilgiu, bet visuotinai, – skatina vulgarizuotą požiūrį į meną. Kiek kitais žodžiais tai visada teigė sovietinė propaganda, visa ideologija buvo grįsta tuo, kad yra teisingas, „pažangus“, „socialistinis“, menas ir klaidingas – „buržuazinis“. Apolitiškas menas buvo smerkiamas. Vien jau tai, kad tada politinė valdžia sprendė ir nurodinėjo, kokia turi būti kultūra, rodo esminį to meto kultūros politizavimą.

Šis principas apogėjų buvo pasiekęs stalinizmo laikotarpiu (Kinijoje – maoizmo, ir t.t.). Tada gimė frazė „nepartinės literatūros nėra“. Jeigu kas nors tokią bandąs kurti, tas, tyčia ar netyčia, tarnaująs kapitalizmui. Ši frazė buvo propaguojama ir vėlesniu sovietmečiu, nors praktika buvo jau daug laisvesnė, menas buvo daug mažiau varžomas politinės ideologijos.

Tačiau tik laisvoje šalyje menininkas gali būti laisvas nuo politinio ir ideologinio spaudimo. 1988 m. Czesławas Miłoszas teigė, kad Rytų Europoje „mes <…> norime sugrąžinti literatūrai jos autonomiją, orumą ir nepriklausomybę nuo socialinio spaudimo“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis