Lietuvos kultūros instituto bei Prancūzijos kultūros instituto Paryžiuje sudaryta komisija atrinko 128 projektus, kuriems paskirstyta 2 mln. 427 tūkst. Eur suma.
Tarp paremtų projektų – ir butô šokio teatro „Okarukas“ spektaklis „Meat Factory“, kurio režisierė choreografė, šio teatro vadovė Inga Fontez, kultūros bendruomenei geriau žinoma Sakurako vardu.
Tačiau kaip 15min teigia šokio teatro „Okarukas“ vadovė I.Fontez-Sakurako, nors jos komandos darbas ir buvo atrinktas į renginių programą, o spektaklio rodymui Paryžiuje skirtas 8 tūkst. eurų finansavimas, tačiau artimiausiu metu ji planuoja grąžinti pinigus, nes, anot jos, tokia suma nepadengia visų būtinųjų kelionės bei pasirodymo išlaidų, jau nekalbant apie honorarus patiems kūrėjams.
„Esame pagerbti, nes mus atrinko ir mums būtų garbė atstovauti Lietuvai Prancūzijoje, tačiau kiek galima dirbti už savo pinigus?“ – retoriškai klausė I.Fontez-Sakurako.
Vietoj būtino finansavimo – trečdalis reikalingos sumos
Su savo kolektyvu Paryžiuje I.Fontez-Sakurako ketino pristatyti 2023 metais sukurtą šokio spektaklį „Meat Factory“ pagal rašytojo Jaroslavo Melniko romaną „Maša, arba Postfašizmas“. Anot jos, šis ukrainiečių kilmės Lietuvos rašytojo kūrinys šiandien yra be galo aktualus ir galėtų sulaukti didžiulio rezonanso.
Šis ukrainiečių kilmės Lietuvos rašytojo kūrinys šiandien yra be galo aktualus ir galėtų sulaukti didžiulio rezonanso.
„Tai yra distopinis romanas, kalbantis apie tai, kaip gali nužmogėti visuomenė, jei joje įsigali tam tikros fašistinės jėgos. Akivaizdu, kad, žvelgiant į dabartinį mūsų laiką, šis prieš dešimtmetį išleistas romanas yra be galo aktualus šiandien“, – teigė I.Fontez-Sakurako pabrėždama, kad šis kūrinys yra išleistas ne tik lietuvių, tačiau ir ukrainiečių bei prancūzų kalbomis, o autoriaus kūryba neblogai pažįstama Prancūzijos skaitytojams.
Pasak menininkės, pateikus šio kūrinio paraišką Lietuvos sezonui Prancūzijoje, ekspertai jį atrinko ir skyrė finansavimą.
„Dėl to labai apsidžiaugėme, nes bendras paraiškų skaičius buvo didžiulis, o finansuotų projektų – ne tiek jau daug“, – pasakojo šokio teatro vadovė. Tačiau jos džiaugsmas truko neilgai, nes pamačius, kad projekto pristatymui skirta 8 tūkst. eurų, menininkė teigė labai nusivylusi.
„Šis projektas turėtų būti pristatomas Paryžiuje, kur vienuolikos žmonių komanda planavo praleisti savaitę, mat reikalingas laikas pasiruošimui, repeticijoms, dvi dienas surengti pasirodymus ir grįžti atgal. Maža to, būtina į Paryžių nuvežti ir spektaklio scenografiją. Tad nereikia daug skaičiuoti, kad suprastum, jog tokios sumos projekto įgyvendinimui yra akivaizdžiai per maža“, – kalbėjo I.Fontez-Sakurako pažymėdama, kad teikiant paraišką Lietuvos kultūros institutui, jų prašoma suma buvo beveik 20 tūkst. Eur. O bendras projekto biudžetas – 28 tūkst. Eur.
Anot šokio teatro vadovės, pagal Lietuvos Respublikos įstatymus vienam asmeniui Prancūzijoje yra nustatyta 69 Eur dienpinigių suma. Tad paskaičiavus savaitės dienpinigius vienuolikos asmenų komandai, jau susidaro daugiau nei 5 tūkst. Eur.
Pasak I.Fontez-Sakurako, pridėjus dar kelionės pirmyn ir atgal bei nakvynės Paryžiuje išlaidas, bendra suma jau viršija 8 tūkst. eurų. Ir tai, anot jos, yra minimumas to, kas yra tiesiog būtina.
„Ir mes čia net nekalbame apie honorarus menininkams, už jų savaitės darbą“, – pabrėžė I.Fontez-Sakurako.
Teatro vadovė pabrėžė, kad, norint dalyvauti šiame projekte ir tikėtis finansavimo, reikėjo turėti ir partnerius Prancūzijoje. Anot jos, savo jėgomis Paryžiuje jie atrado partnerius, kurie nemokamai pažadėjo suteikti salę repeticijoms bei pasirodymams.
„Šiuo atveju yra didelė partnerių parama, nes mums nereikia mokėti už savaitės patalpų nuomą“, – pažymėjo šokio teatro vadovė.
Apibendrindama savo patirtį I.Fontez-Sakurako stebėjosi tuo, kaip organizuojant Lietuvos kultūros sezono pristatymo renginius Prancūzijoje, neadekvačiai skirstomas finansavimas, jei paskirtų lėšų neužtenka net būtiniausiems menininkų poreikiams.
Jos teigimu, gavus paskirtą finansavimą ir suskaičiavus visas numatomas išlaidas, ji bandė ieškoti partnerių, kurie galėtų finansiškai prisidėti prie spektaklio parodymo Paryžiuje, tačiau šios pastangos buvo bevaisės.
Anot I.Fontez-Sakurako, nematydama realių finansinių galimybių įgyvendinti šį projektą ir neketindama dirbti nemokamai, ji planuoja grąžinti paskirtą 8 tūkst. eurų sumą ir atsisakyti dalyvavimo Lietuvos kultūros sezono Prancūzijoje renginiuose.
„Teikdami paraiškas visuomet skaičiuojame realias sumas, už kurias galima įgyvendinti projektus, tačiau per penkerius darbo metus įsitikinau, kad visada gauni trečdalį tos ir taip jau minimalios sumos. Iš pradžių su tuo bandai taikstytis, bet galiausiai ateina riba, kai dirbti nemokamai ar net į skolas tiesiog nebeišgali“, – pabrėžė šokio teatro „Okarukas“ vadovė, piktindamasi šitokia ydinga kultūros sektoriuje įsišaknijusia finansavimo praktika.
Viskas pagal konkurso taisykles
15min paprašius šią situaciją pakomentuoti Lietuvos kultūros instituto atstovų, redakcija gavo raštišką atsakymą nuo Lietuvos sezono Prancūzijoje komisarės dr. Virginijos Vitkienės.
Pateikiame jos atsiųstą atsakymą:
„2023 metų spalį pateiktoje paraiškoje šokio teatras „Okarukas“ prašė 12 077 eurų jų projektui finansuoti. Paraiškų atrankos komisijos sprendimu, teatrui buvo suteiktas Sezono ženklas ir 8 000 eurų finansavimas.
Kaip ir kitais atvejais, pagal konkurso taisykles, kviečiantysis partneris – teatras Prancūzijoje įsipareigojo padengti kitas sutartas projekto įgyvendinimui būtinas išlaidas. Dažniausias modelis yra kai Lietuvos kultūros institutas padengia kelionių ir logistikos išlaidas, o kitas išlaidas – priimančioji organizacija.
Projektams įgyvendinti pagal konkurso taisykles, galėjo būti skirta ne daugiau kaip 70 proc. projekto įgyvendinimui reikalingų lėšų. Likusią projekto sąmatos dalį turi finansuoti abi projektą rengiančios šalys savo resursais“, – rašoma Lietuvos kultūros instituto pateiktame atsakyme.
Pasiteiravus ar esama ir daugiau projektų vykdytojų, kurie, kaip ir šokio teatras „Okarukas“, planuoja grąžinti jiems paskirtas lėšas, V.Vitkienės teigimu, dėl nepakankamo finansavimo dviejų planuotų projektų atsisakė ir Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka.
Anot jos, „visos grįžtančios lėšos bus panaudotos Lietuvos kultūros sezono Prancūzijoje reikmėms“.
Nuo rugsėjo 12 iki gruodžio 12 dienos Prancūzijoje Lietuvos kultūros sezono renginiai vyks daugiau nei 30-yje miestų. Partnerysčių projektus čia pristatys apie 130 Prancūzijos ir Lietuvos kultūros organizacijų.
Programoje – beveik 300 renginių, dalyvauja daugiau kaip 500 menininkų, atlikėjų, ekspertų.
Renginiuose tikimasi daugiau nei pusės milijono žiūrovų ir lankytojų.