Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Kolekcionieriai iš naujo atranda sovietmečio fotografiją – Londono „Sotheby's“ aukcione bus parduodami Lietuvos klasikų darbai

Pasaulyje auga susidomėjimas XX amžiaus antrosios pusės buvusios Sovietų Sąjungos fotografijų darbais. Londono „Sotheby's“ aukcione birželio 5 dieną bus parduodami Rusijos ir buvusios Sovietų Sąjungos fotografų kūriniai – tarp jų ir garsių Lietuvos fotografijos klasikų.
Jeanas Paolis Sartre`as Nidoje 1965 m.
Jeanas Paulis Sartre`as Nidoje 1965 m. / Antano Sutkaus nuotr.

Privatus amerikiečio kolekcionieriaus rinkinys, kurį sudaro per 800 fotografijų, užfiksuotų buvusioje Sovietų Sąjungoje gyvenusių fotografų, yra pirma tokio pobūdžio kolekcija, parduodama tarptautinėje aukcionų rinkoje. Kaip skelbia „The Economic Times“, fotografijos, padarytos nuo 1959 iki 2004 metų, yra garsiausių Rusijos ir Baltijos šalių menininkų, dirbusių pogrindyje, darbai, kuriuose eksperimentiniu ar avangardiniu stiliumi užfiksuotos šalies gyvenimo kasdienybės akimirkos.

Iki Sovietų Sąjungos griūties šie fotografai savo darbus dažniausiai eksponuodavo alternatyviose, valdžios cenzūrai neprieinamose erdvėse, tačiau jau dvidešimt metų fotografijos klasikai pasirodo tarptautinei publikai ir pasauliui pristato savo fotografijas. Pastebimas ir augantis pirkėjų susidomėjimas Rusijos bei buvusios Sovietų Sąjungos fotografų kūriniais. Už šiame aukcione pristatomas 156 fotografijas tikimasi surinkti beveik 900 tūkstančių svarų sterlingų. Vienos fotografijos kaina svyruoja nuo 1200 iki 60 000 svarų sterlingų.

„Šis aukcionas yra svarbus žingsnis į Rusijos ir Rytų Europos šiuolaikinės fotografijos rinką. Jis atspindi augantį tarptautinį susidomėjimą tokiais darbais ir atskleidžia, kad pastaraisiais metais pasaulyje vėl atrandamas šis žanras“, – teigė „Sotheby's“ Rusijos meno departamento vadovas Jo Vickery.

Kartu su kitais buvusios Sovietų Sąjungos fotografų darbais aukcione pristatomi Antano Sutkaus, Aleksandro Macijausko, Vito Luckaus, Remigijaus Treigio, Gintauto Trimako, Alvydo Lukio fotografijos.

„Ši unikali kolekcija pristato neįprastą ir mažai pažintą fotografijos meną, sukurtą XX a. antroje pusėje buvusioje Sovietų Sąjungoje. Eksperimentiniai kadrai, kuriuose kasdienio gyvenimo dokumentika derinama su menu labai skiriasi nuo šio regiono vaizdų, kuriuos platino Sovietų Sąjungos propaganda“, – aiškino parodos kuratorė Suad Garayeva.

Jeano Paulo Sartre'o nuotraukos istorija

Tarp parduodamų nuotraukų – ir A.Sutkaus įamžinto prancūzų egzistencialisto Jeano Paulo Sartre'oatvaizdas.

Būdamas vos 26-erių (1965 m.) Antanas Sutkus atlikdamas praktiką „Literatūroje ir mene“ lydėjo Lietuvoje viešėjusius prancūzus filosofą egzistencialistą Jeaną-Paulį Sartre'ą ir ilgametę jo sielos draugę, rašytoją Simone de Beauvoir.

Antanas Sutkus ne kartą yra pasakojęs, kad J.P.Sartre'as jį prisileido tik todėl, kad nepalaikė Antano fotografu. Ko gero, kuklus A.Sutkaus fotoaparatas tąkart nekėlė grėsmės įžymybei, leidusiai save fotografuoti tik tų laikų fotografijos žvaigždei Henri Cartier-Bressonui. Tuo tarpu A.Sutkaus rašytojas prašė nefotografuoti jo valgančio ir rūkančio. Tik tiek.

Vėliau be A.Sutkaus žinios remiantis šia labai netradicine (nes rašytojas nepozavo) Sartre'o nuotrauka Paryžiuje jam buvo pastatytas paminklas. Tiesa, A.Sutkus už tai premijos negavo, nes pokario laikais ir sovietmečiu apie autorines teises buvo beprasmiška diskutuoti.

„Man pakanka to, kad Lietuvos fotografija padarė įtaką Prancūzijos monumentaliajam menui“, – sakė A.Sutkus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos