2017 07 29

15min kino anketa: Artūras Tereškinas – apie P.Almodovarą ir geriausią košmaro ekranizaciją

Ieškantiems filmo vakarui ar įsitikinusiems, kad matė viską – 15min kino anketa, į kurios klausimus atsako Lietuvos kultūros bei meno atstovai, padėsianti prisiminti pamirštus ir atrasti naujus kino pasaulio perlus.
Artūras Tereškinas
Artūras Tereškinas / Eglės Navickaitės nuotr.

Artūras Tereškinas – sociologas, kultūros tyrinėtojas, rašytojas. Šiais metais jo pirmąjį romaną „Nesibaigianti vasara: sociologinis romanas apie meilę ir seksą“ išleis leidykla „Kitos knygos“.

Filmas, kuris pakeitė

Tokių yra buvęs ne vienas. Kai buvau studentas, mano supratimą apie kiną labiausiai keitė Andrejaus Tarkovskio filmas „Veidrodis“ (The Mirror, 1975), kiek vėliau atradau Luiso Buñuelio filmus, ypač jo „Tą neaiškų aistros objektą“ (That Obscure Object of Desire, 1972).

Šie filmai man padėjo praktiškai suvokti nelinijinio naratyvo ypatumus: tai, kaip prisiminimai, sapnai, fantazijos, dokumentiniai kadrai gali keisti tiek vietos, tiek laiko įsivaizdavimą. Be to, tai buvo geros pratybos mąstant apie žmogaus tapatybės nepastovumą ir takumą.

VIDEO: Filmo „Veidrodis“ anonsas

Paskutinis filmas, per kurį verkėte

Airių režisieriaus Paddy Breathnacho filmas „Viva“ (2015) apie jauną kubietį vaikiną, kuris trokšta tapti persirenginėjimo karaliene (angl. drag queen) ir tuo pat metu karšina savo ligotą tėvą. Šis filmas dar kartą priminė, kaip kiekvienas iš mūsų – nebūtinai transvestitai ar persirenginėjimo karalienės – dėvime savo lyties rūbą, priskirtą mums visuomenės, kurioje gyvename.

VIDEO: Filmo „Viva“ anonsas

Filmas, kurį matėte daugiausia kartų

Režisieriaus Pedro Almodovaro „Geismo įstatymas“ (Law of Desire, 1987). Filmas ne tik apie neįtikėtinai keistą romantinės meilės trikampį, bet ir apie skirtingas seksualines paradigmas: jose mūsų aistros, seksualumas, fantazijos, emocijos tampa priemone perkurti save ir užmegzti socialinius ryšius su tais, kurie mums svetimi ir sunkiai atpažįstami.

VIDEO: Filmo „Geismo įstatymas“ anonsas

Geriausia komedija

Gal per dažnai miniu Pedro Almodovarą, bet man neprilygstama komedija yra jo „Moterys ties nervų krizės riba“ (Women on the Verge of a Nervous Breakdown, 1988). Joje emocijos, gestai, kalbėjimo manieros, dialogai – perdėti, hiperbolizuoti ir kartu juokingi. Bet juokas – puiki nuoroda į tai, kokią galią turi šios „išdidintos“ emocijos: išmušti mus iš įprasto gyvenimo vėžių, išryškinti kasdienybės grožį ir naujai įrėminti mūsų romantinius santykius.

VIDEO: Filmo „Moterys ties nervų krizės riba“ anonsas

Guilty pleasure

Amerikiečio Colino Higginso filmas „Nuo 9 iki 5“ (9 to 5, 1980) su puikiomis aktorėmis Jane Fonda, Lily Tomlin ir Dolly Parton. Atrodytų, visiškai paprasta komedija, bet tai kartu ir feministinis manifestas, pasišaipymas iš tradicinio vyriškumo ir moteriško solidarumo svarbos iškėlimas.

VIDEO: Filmo „Nuo 9 iki 5“ anonsas

Geriausia meilės istorija kine

Barbros Streisand ir Roberto Redforto meilės istorija Sydney Pollacko filme „Tokie mes buvome“ (The Way We Were, 1973). Man šis filmas kalba apie tai, kokia galinga mūsų visuomenėse yra meilės industrija, įkalinanti mus romantinių fantazijų normose, ir kiek daug pastangų reikia norint išsilaisvinti iš kančios, kuri yra neišvengiamas meilės palydovas.

VIDEO: Filmo „Tokie mes buvome“ anonsas

Filmas, kurio iš pradžių nekentėte, o vėliau pamilote

Bruce’o LaBruce’o „Avietinis Reichas“ (The Raspberry Reich, 2004). Tai šiek tiek pornografinis filmas, kuris gali pasirodyti nepriimtinas moralinėms davatkoms, kurių Lietuvoje nors grėbliu grėbk. Bet po tokių mainstreaminių filmų kaip Gasparo Noé „Meilė“ (Love, 2015) LaBruce’o kūrinys nebeatrodo šokiruojantis. Jame sekso, homoseksualumo, revoliucijos, terorizmo temos perteiktos su subtiliu humoru, todėl pornografiniai vaizdai – neatskiriama šio humoro ir sarkazmo dalis.

VIDEO: Filmo „Avietinis Reichas“ anonsas

Filmas, kuriame norėtumėte apsigyventi vienai dienai

Woody Alleno „Įžymybė“ (Celebrity, 1998). Pabūti pagrindinio veikėjo Lee Simono, kurį vaidina Kennethas Branaghas, kailyje, pasižiūrėti į įžymybes iš arti, atsidurti jų lovose, siekiant šlovės neurotiškai reaguoti į nesuskaičiuojamas nesėkmes ir nusivylimus.

VIDEO: Scena iš filmo „Įžymybė“

Geriausia ekranizacija

Alfredo Hitchcocko „Psycho“ (1960), sukurtas pagal to paties pavadinimo Roberto Blocho romaną. Tai viena geriausių košmaro ekranizacijų, kurias žiūrovas gali patirti. Tai žvilgsnis pro rakto skylutę į žmogiškas silpnybes, pinigų pagundas, nuslėptą praeitį ir mirtį.

VIDEO: Psichopatas

Mėgstamiausias lietuviškas filmas

Almanto Grikevičiaus „Jo žmonos išpažintis“ (1984), pirmiausia, dėl puikios aktorės Rūtos Staliliūnaitės vaidybos. Ir dėl to, kad filmas pasakoja, kaip mūsų kasdienis gyvenimas tampa kolektyvinio buvimo dalimi, o varginantys gyvenimo ritualai virsta įniršiu ir nusivylimu. Ir dėl to, kad filmas padeda geriau suvokti, kokios romantinės meilės revoliucijos vyko sovietiniu laikotarpiu.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų