Renginį pradėjo dainininkas Vidas Bareikis, kuris atliko legendinės grupės „Beach Boys“ kūrinį „God Only Knows“, skambantį „Kino pavasaryje“ pristatomame filme „Meilė ir malonė” (rež. Billas Pohladas) ir tapusį šių metų festivalio himnu.
Mažiau filmų, tačiau daugiau seansų
Festivalio direktorė Vida Ramaškienė susirinkusiuosius pasveikino su kalendorinio pavasario pradžia ir pristatė festivalio šūkį: „Kino pavasaris – emocijų pavasaris”.
„Galvojam apie žiūrovų emocijas, apie teigiamas emocijas, kurių, tikiuosi, žiūrovams sukels „Kino pavasario“ filmai“, – sakė V.Ramaškienė. Tačiau, anot festivalio vadovės, „Kino pavasaris“ ne tik džiugins, bet ir kalbės sudėtingomis temomis: apie jaunimo savižudybes, cerebriniu paralyžiumi sergančiųjų integraciją, smurtą prieš moteris ir kt.
Galvojam apie žiūrovų emocijas, apie teigiamas emocijas, kurių, tikiuosi, žiūrovams sukels „Kino pavasario“ filmai, – sakė V.Ramaškienė.
„Kino pavasaris“, atsižvelgęs į žiūrovų pageidavimus, šiemet gerokai sumažino filmų skaičių, tačiau V.Ramaškienė tikina, jog seansų skačius nesumažės, o festivalis ir festivalinės emocijos pasklis po visą Lietuvą – Vilnių, Kauną, Klaipėdą, Šiaulius ir Panevėžį.
Festivalio vykdantysis direktorius Algirdas Ramaška teigė, jog sprendimas mažinti filmų skaičių buvo priimtas išanalizavus pastarųjų kelerių metų statistiką – apie 30 filmų kasmet nesulaukdavo pakankamai žiūrovų dėmesio ir „paskęsdavo“ plačioje filmų programoje. Kad žiūrovams būtų lengviau išsirinkti norimus filmus, programa susiaurėjo, tačiau seansų skaičius nesumažės – jų šiemet net 1029. A.Ramaška teigė, jog „Kino pavasaris“ įsigijo ir nemažai kino filmų platinimo teisių.
Kino salės kėdė pražydo
Kartu su pagrindinio festivalio partnerio ERGO generaliniu direktoriumi Sauliumi Jokubaičiu V.Ramaškienė atidengė šių metų festivalio simbolį – „pražydusią“ kino salės kėdę.
„Kiekvieną šios kėdės žiedlapį savo rankomis darė kruopštūs ir talentingi kūrybinės studijos „PetPunk“ menininkai. Ypatingai dėkojame šios idėjos autoriui ir studijos meno vadovui Gediminui Šiauliui. Kėdė viso festivalio metu lauks žiūrovų Vilniaus kino teatre „Forum Cinemas Vingis“. Ji labai tiks prie jaukios ERGO poilsio zonos. Čia žiūrovai galės atsipūsti ant patogių sėdmaišių, laukdami kito seanso ramiai aptarti jau matytus filmus. Zonoje veiks ir nemokamas bevielis internetas. Siekiame, kad žiūrovai kine jaustųsi kuo patogiau“, – kalbėjo ERGO generalinis direktorius S.Jokubaitis.
Kruopščiai atrinktoje programoje – nuo pripažintų meistrų iki filmų-hibridų
Festivalio programos sudarytojas Edvinas Pukšta spaudos konferencijoje sakė: „Per praėjusius metus apkeliavome 30 kino festivalių ir peržiūrėjome daugiau nei 1500 filmų. Iš jų išrinkome įdomiausius, aktualiausius ir labiausiai nustebinusius. Norėjome parodyti savaip išskirtinius ir unikalius filmus, kokių negalėjome pasiūlyti niekuomet anksčiau ir kurių neišdrįsta išleisti Lietuvos kino platintojai“.
Per praėjusius metus apkeliavome 30 kino festivalių ir peržiūrėjome daugiau nei 1500 filmų, –sakė E.Pukšta.
E.Pukšta išskyrė Roterdamo kino festivalį laimėjusią melancholišką komediją „Radijo dienos“, vieno garsiausių danų režisierių Thomo Vintenbergo komišką dramą „Komuna“, kurios pagrindinei aktorei Trinei Lindholm atiteko Berlyno „Sidabrinis lokys“ už geriausią moters vaidmenį; Venecijos kino festivalyje už geriausią debiutinį filmą apdovanotą „Lyderio vaikystę“ ir „Auksinį liūtą“ gavusią Venesuelos dramą „Iš arti“.
Festivalyje bus ir ne vienas netikėtumas – pavyzdžiui, pirmą kartą Lietuvoje rodomas filmas iš Vanuatu salų. Išskirtinio žiūrovų dėmesio turėtų sulaukti ir mokslinės fantastikos drama „Sudie“, kurioje pirmą kartą kino istorijoje vaidina profesionali aktorė ir Osakos universiteto mokslininkų sukurta androidė.
Vieną laukiamiausių programų – programą „Meistrai“ – pristatė „Kino pavasario“ meno vadovė Santa Lingevičiūtė. Šioje programoje žiūrovų laukia jau gerai pažįstamos pavardės – Jerzy Skolimowskis, Toddas Haynes'as, Aleksandras Sokurovas ir kt., tačiau S.Lingevičiūtė siūlo atkreipti dėmesį į lietuviams kiek mažiau pažįstamus Azijos režisierius.
Programoje „Aš esu hibridas“ pinasi dokumentikos ir fikcijos žanrai, objektyvus ir subjektyvus stebėjimas, –sakė S.Lingevičiūtė.
Apichatpongo Weerasethakulo Kanų kino festivalio „Ypatingo žvilgsnio“ programoje dalyvavęs filmas „Didybės kapinės“, kaip ir kiti režisieriaus darbai, anot S.Lingevičiūtės, iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti kaip video eksperimentai, tačiau tai nėra vien žaidimas su forma. „Filme „Didybės kapinės“ žongliruojama keliais naratyvais, filmas tarsi pakylėja nuo kasdienybės, bet niekada nuo jos neatitrūksta“, – pasakojo S.Lingevičiūtė.
Kinų režisieriaus Jia Zhang-ke filmas „Kalnai gali pasislinkti“ pasakoja apie tai, kaip kinta žmonių santykiai kapitalistinėje visuomenėje, o pagrindinis šio filmo herojus – pati Kinija.
„Manau, kad šis filmas turėtų būti aktualus ir mums, nes Lietuva taip pat yra posocialistinė visuomenė, kurią veikia globaliniai veiksniai“, – sakė S.Lingevičiūtė.
Išskirtinis filipiniečių režisierius Lavas Diazas savo naujausią filmą „Lopšinė liūdnai paslapčiai“ pristatė Berlyno kino festivalio konkursinėje programoje. Daugiau nei 8 val. trukmės filme autorius eksperimentuoja su laiku, nes kinas, anot S.Lingevičiūtės, taip pat yra tam tikras laiko mediumas.
S.Lingevičiūtė pristatė ir pirmą kartą festivalyje organizuojamą programą „Aš esu hibridas“: „Šioje programoje pinasi dokumentikos ir fikcijos žanrai, objektyvus ir subjektyvus stebėjimas; gyvenimas čia gali būti imituojamas, inscenizuojamas, o tikri dalykai maišomi su hipotetiniais“. S.Lingevičiūtė šioje programoje išskiria portugalų režisieriaus Miguelio Gomeso trijų dalių kūrinį „Tūkstantis ir viena naktis“ bei dainininkės ir režisierės Laurie Anderson „Šuns širdį“.
Festivalio organizatoriai taip pat siūlo nepraleisti „Oskarui“ nominuotos danų dramos „Karas“ (rež. Tobiasas Lindholmas), prancūzų-turkų „Mustangių“ (rež. Deniz Gamze Ergüven), britų „Kerol“ (rež. Toddas Haynesas) ir kt.
Muzikiniai klipai didžiajame ekrane
Viena šių metų festivalio naujovių – muzikinių klipų konkursas. „Muzikiniai klipai Lietuvoje atgyja – jie neatsiperka, „eina į minusą“, tačiau vis tiek yra kuriami“, – sakė muzikinių klipų programos kuratorius ir muzikos apžvalgininkas Karolis Vyšniauskas, teigęs, jog „Kino pavasaris“ suteiks galimybę klipų autoriams iš „Youtube“ erdvės patekti į didįjį kino ekraną.
Muzikinių klipų konkursas simboliškai pavadintas „Kažkas atsitiko“, prisimenant lygiai prieš 30 metų sukurtą bene pirmąjį Lietuvoje muzikinį filmą tokiu pačiu pavadinimu. Į muzikinių klipų seansą atrinkti Lietuvos režisierių darbai sukurti 2014–2015 m. Klipus vertins tarptautinė muzikos ir kino profesionalų žiuri, geriausiems jų atiteks prizai.
Muzikos šiemet festivalyje bus ir daugiau. Festivalio atidarymo filmu pasirinktas netradicinis islandiškas dokumentinis filmas „Viskas dėl šou“, kuriame nebus dialogų, o archyvinius keliaujančio cirko vaizdus lydės specialiai filmui sukurta grupės „Sigur Ros“ muzika.
Susitikimai su svečiais
Nors visi festivalio svečiai kol kas nėra žinomi, o E.Pukšta tikina, jog jų daugės sulig kiekviena diena, „Kino pavasrio“ komanda spaudos konferencijoje jau galėjo pasidžiaugti, jog į Lietuvą atvyks ir Tokijo kino festivalyje nugalėjusią biografinę dramą „Nizė – beprotybės širdis“ pristatys režisierius ir scenarijaus autorius Roberto Berlineris.
Festivalyje svečiuosis ir ispanas Alvaro Ogalla, kuris mėgino atsisakyti katalikų tikėjimo, o sukauptą patirtį žaismingai aprašė ir savo prototipą suvaidino komiškoje dramoje „Apostatas“.
Į septintą kartą vyksiančią kino industrijos konferenciją „Meeting Point – Vilnius“ pakviesta daugiau nei 200 režisierių, prodiuserių, kino agentų, žurnalistų ir kitų kino pasaulio atstovų.
Vilniaus žiūrovai pasitiks gausią svečių delegaciją iš Lenkijos, o tragikomediją „Mano dukterys karvės“ pristatys aktorė Agata Kulesza, žinoma dėl savo vaidmens „Oskaru“ ir Europos kino akademijos prizais apdovanotoje „Idoje“. Festivalis laukia ir atidarymo filmo „Viskas dėl šou“ režisieriaus Benedikto Erlingssono vizito.
„Kino pavasario“ laukia ne tik žiūrovai, bet ir kino industrijos atstovai. Į septintą kartą vyksiančią kino industrijos konferenciją „Meeting Point – Vilnius“ pakviesta daugiau nei 200 režisierių, prodiuserių, kino agentų, žurnalistų ir kitų kino pasaulio atstovų. Kaip ir kasmet, konferencijoje bus diskutuojama apie filmų rinkodarą, pristatomi nebaigti projektai iš Baltijos ir Rytų partnerystės šalių, didelis dėmesys bus skiriamas kino festivalių organizatoriams.
Bilietų prekybos pradžia – jau šį šeštadienį
Bilietų prekyba į festivalio filmus prasidės jau kovo 5-ąją. Pirmąjį pardavimų savaitgalį bus taikomos nuolaidos „Omni ID“ kortelių turėtojams: kovo 5–6 d. bus galima įsigyti bilietų už mažiausią – 3,3 euro – kainą. Dar viena akcija, šį kartą perkantiems abonementus, vyks kovo 8 d., o kovo 11 d. tradiciškai bus galima nusipirkti pigesnių bilietų į lietuviškus festivalio filmus.
21-asis „Kino pavasaris“ vyks kovo 31 d. – balandžio 14 d. Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose ir Panevėžyje.