Trigubas lietuviškas triumfas
Talinas oficialiai nepakvietė netgi paties sėkmingiausio 2015 metų lietuviško filmo „Sangailės vasara“ (Alantės Kavaitės drama jau perskrido 50 festivalių ir prieš mėnesį laimėjo publikos simpatijų prizą Rygoje), bet svarbiausiame ir įtakingiausiame Baltijos šalių kino industrijos renginyje dalyvavę lietuvių prodiuserių projektai pasirodė žymiai sėkmingiau už latviškus ir estiškus.
Lietuvių prodiuserių projektai pasirodė žymiai sėkmingiau už latviškus ir estiškus
Pasaulinei premjerai baigiamas ruošti režisierės Linos Lužytės pirmasis vaidybinis filmas „Amžinai kartu“ (Together For Ever) gavo tarptautinės vertinimo komisijos skirtą prizą tradicinėje „Works in Progress“ sesijoje, kurioje Lietuvos ir Rumunijos bendros gamybos komediją pristatė prodiuserė Dagnė Vildžiūnaitė.
Pirmą kartą režisuoti pilnametražį vaidybinį filmą „Tėvynė mūsų“ (Motherland) susiruošęs Amerikos lietuvis Tomas Vengris (šiemet Berlyno kino festivaliui atrinktą trumpametražį filmą „Voveraitė“ Lietuvos žiūrovams parodė Vilniaus tarptautinis kino festivalis „Kino pavasaris“) susigriebė net du apdovanojimus, kurių bendra piniginė vertė yra 24,5 tūkst. eurų.
Svarbiausia, kad lietuvių prodiuserės Uljanos Kim ir partneriais iš Latvijos pasiūlytu 950 tūkst. eurų biudžeto debiutu patikėjo ir 20 tūkst. eurų scenarijaus vystymo darbams skyrė pirmą kartą Taline įsteigta Europos Sąjungos fondo „Eurimages“ vertinimo komisija. Viena iš jos narių – „Oskaro“ premija ir Europos kino akademijos prizais apdovanotos lenkiškos dramos „Ida“ prodiuserė Ewa Puszczynska, kuri šiomis dienomis Krokuvoje filmuoja didelio biudžeto dramą su liūdnuoju komiku Jimu Carrey.
Dukra be tėvų
Pabaigę nereikalingą susipriešinimą renginių „Baltic Event“ ir „Industry@Tallinn“ organizatoriai šiemet sukvietė į Taliną net 370 įvairiausių sričių kino profesionalų, o dvi „Works in Progress“ sesijos pirmą kartą įvyko ne viešbučio „Nordic Hotel Forum“ konferencijų salėje, bet didžiausioje kino centro „Coca-Cola Plaza“ salėje. Ironiška, kad Dagnės Vildžiūnaitės trumpai pristatytos režisierės Linos Lūžytės (anksčiau matėme jos dokumentinį „Igruški“ ir trumpametražį „Jau gerai, tik dar šiek tiek“) dvi komiškos dramos „Amžinai kartu“ ištraukos išprovokavo vienintelę šypsenų ir juoko bangelę per dvi valandas.
Talentingojo moldavų operatoriaus Olego Mutu (jis nuolat dirba su režisieriais Sergejumi Loznitsa, Cristianu Mungiu) Vilniuje nufilmuotoje komiškoje dramoje vaidina pavydėtinai suburtas puikių aktorių kolektyvas – Gabija Jaraminaitė, Dainius Gavenonis, Giedrius Savickas, Rasa Samuolytė, Arūnas Sakalauskas, kurių vaidinamas jausmų, neištikimybių, apsimetinėjimų, įtarimų ir nepasitenkinimų intrigas supainios mažoji debiutantė Eila Grybinaitė. Neapsikentusi nuolatinių kivirčų ir pykčių namuose 11-metė dukrelė vieną dieną nueis į policijos skyrių ir pasakys, kad ji neturi nei mamytės, nei tėvelio.
Oranžinė premjera galbūt jau žiemą
Drauge su stipria rumunų prodiusere Iuliana Tarnovetchi prodiusuota 620 tūkst. eurų biudžeto lietuviška naujiena „Amžinai kartu“ (pradinis filmo pavadinimas – „Ar tu mane myli“) buvo apdovanota garantuota vieta Estijos kino instituto vykdomoje mokymų programoje „FilmFly“, kurioje patirtimi dalinsis patyrę kino investuotojai ir prodiuseriai.
Lietuviško filmo pergalę nulėmė įtakingieji ekspertai – Karlovi Varų tarptautinio kino festivalio programos sudarytoja Lenka Tyrpakova, Stambulo kino festivalio patarėja (ir tik šiemet dėl iš direktorės pareigų pasitraukusi) Azize Tan ir pardavimų kompanijos „The Match Factory“ atstovė Zsuzsi Bankuti.
Taline išreikštos jų simpatijos reiškia ir galingą rekomendaciją, kad į netrukus pasirodysiantį lietuvių režisierės Linos Lūžytės filmą verta atkreipti dėmesį. „Amžinai kartu“ vis dar laukia oficialaus patvirtinimo dėl pasaulinės premjeros, kurią realiai tikimasi surengti viename iš sausio-vasario mėnesiais vyksiančių reikšmingų tarptautinių kino festivalių.
Debiutantas iš Terrence'o Malicko studijos
Kitas šiemet Taline sužibėjęs jaunas talentas Tomas Vengris gimė į JAV emigravusių lietuvių šeimoje ir baigė prestižinį Amerikos kino institutą. Mažai kam žinoma, bet lietuviui pavyko įsidarbinti vieno paslaptingiausių ir kultinių amerikiečių režisierių Terrence’o Malicko (kuklusis „Gyvenimo medžio“ autorius niekuomet nedalyvauja savo filmų spaudos konferencijose, atsisako raudono kilimo eitynių ir oficialių fotosesijų, o salėse pasirodo tik incognito) montažo režisierių grupėje. Tomas montavo pradinę dviejų naujausių Maestro kūrinių medžiagą (vieno jų premjeros vis dar nekantriai laukiama), matė pačias ilgiausias (net iki 10 valandų trukmės) versijas ir stebėjo pasikeitimus net įvykus pirmiems viešiems seansams.
Sukauptą neįkainojamą patirtį perspektyvusis lietuvis neabejotinai panaudos debiutiniame pilnametražiame filme „Tėvynė mūsų“ (Motherland), kurio scenarijų Talino kino festivalio industrijos renginio ekspertai pakvietė išbandyti asmeniniuose pokalbiuose su patyrusiais prodiuseriais, pardavimų agentais ir finansavimo profesionalais.
Iš vienų namų į kitus namus
13 pasiūlytų projektų gausybėje Tomo Vengrio „Tėvynė mūsų“ (Motherland) išryškėjo perspektyviausiu ir geriausiu per 2 dienas suplanuotus intensyvius susitikimus, tad jam ir atiteko vertingiausi apdovanojimai. Amerikoje gimęs, su lietuviškomis tradicijomis ir dainomis užaugęs, kiekvieną vaikystės vasarą viešėjęs tėvų gimtinėje ir lietuviškai puikiai kalbantis Tomas Vengris pasakos apie komplikuotą 12-mečio berniuko sugrįžimą į Lietuvą praėjus metams po Nepriklausomybės atkūrimo. „Tai filmas apie tapatybę, laisvę ir bandymą išsiaiškinti, kuo tu esi ir kuo svajoji būti. Tikiu, kad mano istorija yra pakankamai universali, kad sujaudintų žiūrovą bet kuriame pasaulio krašte“, – trumpame pristatyme parašė savo paties scenarijų ketinantis režisuoti Tomas Vengris.
Tai filmas apie tapatybę, laisvę ir bandymą išsiaiškinti, kuo tu esi ir kuo svajoji būti
„Nusprendėme fondo „Eurimages“ piniginį prizą skirti daugiasluoksnei istorijai apie imigraciją. Ji pasakojama originaliai ir autentiškai iš berniuko perspektyvos. Pagrindiniai filmo veikėjai įsitikina, kad idealios šalies nebūna. Palikdamas vienus namus dėl kitų visuomet ilgėsies rojaus, kuris realybėje niekuomet neprilygs tavo svajonėms“, – motyvavo Tomo Vengrio pergalę vertinimo komisija.
Penkios Senekos dainos
Talino ko-produkcijos mugės platforma padėjo išvystyti tokius garsius ir reikšmingai apdovanotus filmus, kaip rumunų „4 dienos, 3 savaitės ir 2 dienos“ (Cristianas Mungiu), „Po elektriniais debesimis“ (Aleksejus Germanas jaunesnysis), „Akli pasimatymai“ (Levanas Koguashvili), „Rūke“ (Sergejus Loznitsa). Prieš dvejus metus būtent šiame industrijos renginio „Baltic Event“ konkurse įtakingojo leidinio „Screendaily“ prizą laimėjusi prodiuserės Uljanos Kim drama „Senekos diena“ prisiėmė garbę tapti pirmuoju kūriniu, suvienyjusiu Lietuvos, Latvijos ir Estijos kino gamintojų pajėgas 1,2 mln. eurų biudžetui.
2016 m. rudens sezono premjerai užbaiginėjamas Kristijono Vildžiūno ketvirtasis filmas taip pat prisistatė industrijos profesionalams Taline dvejomis intriguojančiomis scenomis sesijoje „Works in Progress“. Jos išdavė, kad „Senekos diena“ dalinsis bent du tuos pačius aktorius Dainių Gavenonį ir Arūną Sakalauską, kurie vaidina ir Linos Lūžytės „Amžinai kartu“.
Metaforiška jauno vyro kelionė į nepamirštą praeitį, trokštant pakeisti šiuolaikinę dabartį, turėtų nustebinti Lietuvos žiūrovus ne tik atkurtais istorinio Baltijos kelio vaizdais, bet ir muzikiniu aspektu. Taline parodytų ištraukų fone jau nuskambėjo namų (o galbūt garažo) sąlygomis įrašyta ir režisieriaus Kristijono Vildžiūno atlikta viena daina. Galutiniame garso takelyje išgirsime penkias „Senekos dienos“ sumanytojo ir autoriaus dainas. Šiam tikslui režisierius vėl subūrė savo senąją grupę „Šiaurės kryptis“ ir jau repetuoja kokybiškiems įrašams studijoje.