„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2022 12 16

Dėl M.Kvedaravičiaus filmo „Mariupolis 2“ – teisiniai ginčai: kodėl iš titrų dingo režisieriaus sužadėtinės pavardė?

Po šeštadienio vakarą Islandijoje vykusio Europos kino apdovanojimų renginio, kuriame geriausiu šių metų dokumentiniu filmu paskelbtas Mariupolyje nužudyto režisieriaus Manto Kvedaravičiaus filmas „Mariupolis 2“, viešojoje erdvėje kilo pasipiktinimo banga dėl to, kad buvo visiškai nutylėta filmo bendraautorės ir M.Kvedaravičiaus sužadėtinės Hannos Bilobrovos pavardė.
Ulijana Kim ir Hanna Bilobrova
Uljana Kim ir Hanna Bilobrova / Luko Balandžio / BNS ir Audriaus Solomino / Žmonės.lt nuotr.

15min primena, kad paskutines savo gyvenimo savaites Rusijos apsiaustame Mariupolyje M.Kvedaravičius buvo ir filmavo drauge su H.Bilobrova.

Būtent ji šių metų balandžio pradžioje pranešė žinią apie režisieriaus žūtį. Taip pat jos pastangų dėka į Lietuvą sugrįžo ne tik M.Kvedaravičiaus kūnas, tačiau ir nuo pražūties išgelbėta visa Mariupolyje nufilmuota medžiaga.

Per labai trumpą laiką Mariupolyje nufilmuota medžiaga buvo sumontuota ir tapo filmu „Mariupolis 2“. Pasaulinė juostos premjera įvyko gegužės mėnesį Kanų kino festivalyje.

Po Europos kino apdovanojimų savo paskyroje „Facebook“ H.Bilobrova atkreipė dėmesį, kad, pristatant dokumentinį filmą Kanų kino festivalyje, ji buvo įvardyta kaip kūrinio bendraautorė, tačiau vėliau jos pavardė „buvo išbraukta iš titrų“.

Pristatant dokumentinį filmą Kanų kino festivalyje, ji buvo įvardyta kaip kūrinio bendraautorė, tačiau vėliau jos pavardė „buvo išbraukta iš titrų“.

„Kai paprašiau prodiuserių pasirašyti bendrą sutartį (iš anksto nepagalvojau apie jokius susitarimus), prodiuseriai neatsižvelgė į prašymą šalia Manto vardo įrašyti ir manąjį“, – trečiadienio naktį rašė menininkė.

H.Bilobrova pabrėžė, kad titruose prodiuseriai po Kanų kino festivalio jai priskyrė ne antrojo režisieriaus, o režisieriaus asistento pareigas.

Hanna Bilobrova / Audriaus Solomino nuotr.
Hanna Bilobrova / Audriaus Solomino nuotr.

„Pasamdžiau teisininką, kuris padėtų man suprasti (Lietuvos – 15min) įstatymus ir sistemą. Prodiuseriai padarė tą patį. Dėl nieko nepavyko susitarti, nors buvau nurodžiusi, kad atsisakysiu autorinio atlygio, jog tai – tik moralinių teisių klausimas“, – rašė H.Bilobrova.

Dėl susiklosčiusios situacijos prodiuserė Uljana Kim išplatino viešą pareiškimą.

„Mariupolis 2“ yra Manto Kvedaravičiaus kūrinys, kuris buvo pabaigtas su meile ir pagarba Mantui atminti.

Jos teigimu, Hannos Bilobrovos drąsos ir pasiaukojimo dėka rusų armijos apgultame Mariupolyje žuvusio Manto Kvedaravičiaus kūnas ir jo ten nufilmuoto filmo medžiaga pasiekė Lietuvą. „Dėl to esame labai jai dėkingi“, – teigė žinoma prodiuserė.

Ji taip pat pažymėjo, kad filmas „Mariupolis 2“ yra Manto Kvedaravičiaus kūrinys, kuris buvo pabaigtas su meile ir pagarba Mantui atminti.

Lukas Balandis / BNS nuotr./Uljana Kim
Lukas Balandis / BNS nuotr./Uljana Kim

„Tai buvo bendras visų Manto bendražygių: sužadėtinės Hannos Bilobrovos, montuotojos Dounia Sichov, garso postprodukcijos specialistų Robo Walkerio, Rana‘os Eid, Lama‘os Sawaya, Sherifo Allamo, vaizdo postprodukcijos specialistų Mykolo Tuitos, Mindaugo Galkaus ir kitų tikslas, kurį pavyko pasiekti.“

Anot jos, šio filmo Lietuvos prodiuseriai – tai Mantas Kvedaravičius (kompanija „Extimacy Films“, kuriai dabar vadovauja jo sūnus Samuelis Kvedaravičius) ir Uljana Kim („Studio Uljana Kim“ ). Filmą koprodiusavo prie ankstesnių režisieriaus filmų dirbę Nadia Turincev, Omar El Kadi („Easy Riders Films“, Prancūzija), Thanassis Karathanos, Martin Hampel („Twenty Twenty Vision“, Vokietija).

Nesutarimai prasidėjo, kai grįžusi iš Kanų Hanna pradėjo netikėtą teisinį ginčą dėl autorinių teisių.

Kaip pranešime teigė U.Kim, paskutinis M.Kvedaravičiaus filmas „Mariupolis 2“ buvo užbaigtas per rekordiškai trumpą laiką, paraleliai dirbant skirtingose šalyse – Lietuvoje, Prancūzijoje, Vokietijoje ir Libane – ir atrinktas į Kanų festivalio programą.

Anot prodiuserės, nesutarimai prasidėjo, kai grįžusi iš Kanų Hanna pradėjo netikėtą teisinį ginčą dėl autorinių teisių.

„Su visa pagarba jos žygdarbiui mes negalėjome sutikti su jai atstovaujančių teisininkų reikalavimu pripažinti ją lygiateise Manto bendraautore, nes tai prieštarautų filmo kūrimo proceso faktams ir tikslui, dėl kurio visi dirbome. Negana to, autorių teisės į filmą iš tikrųjų priklauso Manto įpėdiniams, o ne prodiuseriams“, – teigė U.Kim.

Arno Strumilos / 15min nuotr./Mantas Kvedaravičius
Arno Strumilos / 15min nuotr./Mantas Kvedaravičius

Pasak prodiuserės, dėl šios priežasties jie buvo priversti pakeisti Hannos poziciją titruose, kol nebus išspręstas teisinis disputas.

„Bendravome teisiškai, nes tiesioginė komunikacija su Hanna nutrūko. Visgi prieš mėnesį mums pavyko su Hanna išsiaiškinti, kad ji nenori gauti lygių autorių teisių į filmą. Taigi ją tenkina korežisierės pozicija, taip, kaip ji buvo įrašyta filmo titruose Kanų festivalyje. Iš esmės, apsukę ratą, sugrįžome į pradžią“, – teigė U.Kim.

Su H.Bilobrova buvo sutarta pasirašyti sutartį iki Europos kino akademijos apdovanojimų ceremonijos.

Ji taip pat pažymėjo, kad su H.Bilobrova buvo sutarta pasirašyti sutartį iki Europos kino akademijos apdovanojimų ceremonijos, tačiau, prodiuserės teigimu, Hannai atstovaujantys teisininkai iki paskutinės dienos teikė žodinį susitarimą keičiančias pataisas.

„Nors sutarties pasirašyti nepavyko, bet ir toliau aktyviai bendradarbiaujame, siekdami tai padaryti artimiausioje ateityje“, – rašoma U.Kim pranešime.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Edvinas Pukšta
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Edvinas Pukšta

Šią savaitę kino kritikas E.Pukšta 15min teigė, kad ir šiuo metu po pasaulio kino festivalius keliaujantis M.Kvedaravičiaus filmas „Mariupolis 2“ yra unikalus darbas ir vargu, ar kas nors bus panašaus greitu metu.

„Kiek man žinoma, jau rengiamasi kurti ne vieną filmą apie Mariupolį, tačiau Mantas buvo pirmasis, kuris nuvyko į apsiaustą miestą ir filmavo daugiau žmones, o ne patį karą. Šia prasme jis parodė bebaimę savo poziciją pasakoti apie gyvenimą ypač sudėtingomis sąlygomis ir už tai paaukojo savo gyvybę“, – teigė kino kritikas.

Jei ne Hanos narsumas ir drąsa, visa ši Manto medžiaga galėjo ir prapulti.

Tačiau jo teigimu, šis filmas gimė ne tik Mantui, kuris nufilmavo šią juostą, bet ir jo sužadėtinei Hanai Bilobrovai, kuri taip pat rizikavo savo gyvybe ir išgelbėjo visą medžiagą, išveždama ją iš apsiausto Mariupolio.

Todėl kino kritikas išsakė ir kritikos Europos kino apdovanojimams, kuriuose nė vienu žodžiu nebuvo paminėta Hana.

„Jei ne Hanos narsumas ir drąsa, visa ši Manto medžiaga galėjo ir prapulti. Juk niekas net nežinojo, kad su Manto kūnu ji iš Mariupolio slapta išveža ir unikalią dokumentinę medžiagą. Kad Europos kino apdovanojimų ceremonijoje nepaminėta Hana – tai tiesiog akibrokštas“, – 15min kalbėjo kino kritikas.

Šią savaitę už bebaimę dokumentiką, už ryškų pėdsaką Lietuvos ir pasaulio kino padangėje M.Kvedaravičiui skita Lietuvos kultūros ir meno premija.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“