Tačiau atidarymo šampanas jau išgertas ir atėjo pats laikas keliauti į filmus, kurių šiemet laukia per 130. Kaip sakė festivalio programos sudarytojai Edvinas Pukšta ir Santa Lingevičiūtė, šiemet netrūks atradimų.
Modernių technologijų invazija
„Festivalio metu įvyks pirmas Lietuvos kino festivalių istorijoje 3D seansas. Anksčiau buvo įprasta manyti, kad erdvinis vaizdas skirtas tik pramogai. 3D buvo siejamas su didesne kaina, animacija, Holivudu ir komercija, tačiau jis atrado kelią ir į kino festivalius. Džiaugiamės gavę dokumentinę garsaus režisieriaus Wernerio Herzogo režisuotą juostą“, – sakė E.Pukšta. Anot jo, įdomu, jog pats vokiečių kino kūrėjas anksčiau keikė 3D technologiją, tačiau patekęs į filme rodomą Chauvet Pont d’Arc urvą pietų Prancūzijoje suprato, kad kitaip neperteiks visų jo išgaubtumų ir piešinių.
W.Herzogas, kaip ir Jeanas-Lucas Godard‘as, kurio filmą „Socializmas“ išvys festivalio lankytojai, yra tikri kino meistrai. Ir nors abu jie buvo nusistatę prieš modernias technologijas, skaitmeninę kino ateitį, abu sukūrė jų ankstesniems įsitikinimams prieštaraujančias juostas. Visas J.-L.Godard‘o filmas filmuotas fotoaparatu, o kai kurios dalys ištrauktos iš „YouTube“, – apie besikeičiančią kino kūrimo tradiciją pasakojo S.Lingevičiūtė. Jos teigimu, filmas „Socializmas“ taps tikru išbandymu žiūrovui, nes tai – vaizdų, minčių ir idėjų kratinys, kuris labiau patiks jau susipažinusiems su šio kūrėjo darbais.
Kalbėdamas apie netikėtą ir naują kiną, E.Pukšta apgailestavo, kad šiemet festivaliui nepavyko gauti bene garsiausio Pietų Korėjos režisieriaus Parko Chan-Wongo filmo, kurį visą jis nufilmavo „iPhone“ telefonu.
Edvinas Pukšta ir Santa Lingevičiūtė |
Didelė auditorija – tik privalumas
S.Lingevičiūtė pasakojo, jog nors „Kino pavasaris“ turi daug žiūrovų (praėjusiais metais jų buvo apie 55 tūkst.), tikima jų išprusimu. „Stengiamės išlaikyti aukštą meninį lygį. Bus kino juostų, kurios labiau tiks kino profesionalams nei mėgėjams. Pavyzdžiui, neįprastas Manoelio de Oliveiros filmas „Keistas Anželikos atvejis“. Jis tikrai patiks ne kiekvienam. Čekų režisieriaus Jano Švankmajerio juosta „Išgyvenimo teorija ir praktika“ apskritai siurrealistinė, tai – tarsi filmas-koliažas. Naujoji rumunų kino banga taip pat specifinė ir tikrai ją mėgsta ne visi. Tokių filmų daug“, – vardijo ji.
E.Pukštos teigimu, buvo stengtasi, kad šiųmečio festivalio programa domintų visus žiūrovus. „Tai nėra filmai vien kritikams. Mes norime, kad juos pamatytų žiūrovai. Dauguma šių filmų niekada nebus parodyti kino teatrų repertuare ir net neturi tam šansų, juk su šitais filmais greitai neužsidirbsi“, – aiškino kino ekspertas. Jo nuomone, šių metų „Kino pavasario“ programa skirta absoliučiai visiems skoniams ir visiems amžiams.
„Net paaugliai ir vaikai atras sau įdomių filmų, pavyzdžiui, Jano Sverako „Kukis“. Šis kino kritikų vertinamas čekų režisierius yra gavęs „Oskarą“, čekų filmai apskritai yra aukšto lygio. Šis filmukas – neholivudinė „Žaislų istorija“, grąžinanti tikrąsias moralines vertybes“ , – pasakojo abu festivalio programos sudarytojai. S.Lingevičiūtės teigimu, Lietuvos kino platintojai nepakankamai įvertina žiūrovų intelektą ir kino skonį, o festivalis mėgina žiūrovą lavinti, parodyti labiau specifinių kino juostų. Programos sudarytojai akcentavo ir iš Kolumbijos atkeliavusį filmą „Spalvoti kalnai“, kuris tiks visai šeimai, nors jame aptariami sudėtingi klausimai, bei sunkų ir liūdną Pietų Afrikos kūrėjų filmą „Gyvenimas – svarbiausia“. Šį, E.Pukštos nuomone, net būtina pamatyti su vaikais.
Pasirinkimas – neprognozuojamas
Anot E.Pukštos, sunku prognozuoti, kokie filmai sutrauks gausiausią auditoriją. „Kartais bilietų pardavimas ir žiūrovų susidomėjimas pasireiškia ne ten, kur tikiesi, ir nustebina. Žmones veikia skirtingi dalykai“, – sakė jis. Pagal išankstinius duomenis, didžiausias šių metų žiūrovų dėmesys turėtų tekti autoritetingo režisieriaus Abbaso Kiarostami filmui „Patvirtinta kopija“, kuriame vaidina geriausia 2010 m. Kanų festivalio aktore Juliette Binoche. „Nustebino Deniso Villeneuve filmo „Moteris, kuri dainuoja“ sėkmė – smagu, kad iš anksto bilietai perkami į tokį filmą. Manau, kad šio emociškai paveikaus filmo auditorija po pirmo seanso tikrai išaugs. Jis šokiruoja“, – sakė E.Pukšta.
S.Lingevičiūtė pripažino, jog 16-asis festivalis, kaip ir tokio amžiaus paauglys – pilnas maišto. „Dauguma filmų atskleidžia radikalesnes, sunkesnes temas. Jas diktuojame ne mes, o patys kūrėjai, atsiliepdami į šių dienų realijas – karus, terorizmą, vertybių praradimą, vienatvę. Tos temos labai aktualios...“, – sakė ji. „Yra daug žiaurių filmų, bet brutaliausias ir stipriausių nervų reikalaujantis – japonų filmas „Šaltas kaip žuvis“, – siaubo filmų ekspertais vadinamų japonų juostą komentavo E.Pukšta. Įdomu tai, jog pagrindinį vaidmenį šiame, pagal tikrą istoriją pastatytame filme, vaidina populiarus komikas.
Festivalio programos sudarytojai pabrėžė ir „Kino pavasario“ drąsą, mat šiemet bus rodoma net keletas netradicinių struktūrų ir itin ilgų filmų, o ilgiausias – net 5 su puse valandos trunkantis dokumentinis „Karlosas Šakalas“ apie Venesuelos revoliucionierių. „Šiemet „Kino pavasaris“ parodo, jog tikri įvykiai labai mažai skiriasi nuo vaidybinių“, – sakė E.Pukšta ir paragino atkreipti dėmesį į konkursinę festivalio programą, kurioje laukia nauji kino atradimai.
Žiūrėkite 15min.lt
Portale 15min.lt/tv/gyvai kovo 21–25 dieną bus galimybė kai kuriuos „Kino pavasario“ filmus išvysti gyvai:
Kovo 21, pirmadienį 12 ir 19 val. filmas „Skenduolis“
Kovo 22, antradienį 12 ir 19 val. filmas „Šanchai banzai“
Kovo 23, trečiadienį 12 ir 19 val. filmas „Svetimkūnis“
Kovo 24, ketvirtadienį 12 ir 19 val. filmai „Nesiseka šiandien“ ir „Nevykęs scenarijus“
Kovo 25, penktadienį 12 ir 19 val. filmas „Čeburekų pardavėjai“