2018 05 08

Kanų festivalis prasideda skandalu, protestuojančiomis žvaigždėmis ir draudimais

Politiškiausias per daugelį metų Kanų kino festivalis antradienį prasideda aktorėms ir režisierėms žadant protestuoti ant raudonojo kilimo, Rusijai ir Iranui neleidžiant atvykti dviem garsiems režisieriams, o kai kuriems filmams susiduriant su draudimais.
„Auksinė palmės šakelė“
„Auksinė palmės šakelė“ / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Kino industrijai dar neatsigavus po Harvey Weinsteino skandalo, o Kanų festivaliui sulaukus kritikos dėl režisierių moterų ignoravimo, prie protesto ant raudonojo kilimo tikriausiai prisidės Cate Blanchett ir Kristen Stewart. Šeštadienio protestu turi būti pareikšta parama moterų teisių judėjimams „#MeToo“ ir „Time's Up“.

Šių metų festivalio sąraše yra kiek mažiau žvaigždžių nei paprastai, o vienintelis Holivudo sunkiasvoris bus naujas „Žvaigždžių karų“ produktas „Solo“.

Tačiau yra ne mažiau kaip tuzinas filmų LGBT temomis, juostų apie vaikų išnaudojimą ir vyrų prostituciją, tad skandalų ir kontroversijų neturėtų pritrūkti.

„Oskaro“ laureato Kevino Macdonaldo naujame dokumentiniame filme apie tragiško likimo dainininkę Whitney Houston, kaip pranešama, yra sukrečiantis prisipažinimas apie trumpą jos gyvenimą persekiojusius demonus.

Tuo tarpu rekordinius uždarbius šluojančios „Juodosios panteros“ režisierius Ryanas Coogleris viename Kanų seminare tikriausiai kalbės apie juodaodžių trūkumą Holivude.

Uždraustas filmas apie lesbietes

Anglų komikų trupės „Monty Python“ nariui Terry Gilliamui Prancūzijos teismuose kovojant už savo nesėkmių persekiojamo filmo „Žmogus, kuris nužudė Don Kichotą“ (The Man Who Killed Don Quixote) rodymą, pirmasis festivaliui atrinktas Kenijos filmas savo tėvynėje jau buvo uždraustas dėl jame vaizduojamo lesbiečių romano.

Tuo tarpu Teheranas, nepaisydamas JAV režisieriaus Oliverio Stone'o prašymo, atsisakė panaikinti kelionių draudimą iraniečių meistrui Jafarui Panahi, kurio „3 veidai“ (3 Faces) varžysis dėl „Auksinės palmės šakelės“.

Režisierius disidentas savo filmą sukūrė slapta, nes už veiklą po 2009-ųjų „pavogtų rinkimų“ jam buvo 20-čiai metų uždrausta kurti kiną.

Raginimai už užstatą paleisti rusą Kirilą Serebrenikovą, kuris Maskvoje laikomas namų arešte, taip pat liko be atsako. Režisierius kaltinamas grobstymu, bet jo šalininkai sako, kad kaltinimai yra politiniai.

„Sputnik“/„Scanpix“ nuotr./Kirilas Serebrenikovas
„Sputnik“/„Scanpix“ nuotr./Kirilas Serebrenikovas

Festivalio direktorius Thierry Fremaux pirmadienį žurnalistams sakė, jog labai ironiška, kad Iranas ir Rusija „baudžia šiuos režisierius, nors nė vienas (jų) filmų nėra politinis“.

Taip pat lieka rimtų abejonių dėl to, ar T.Gilliamo juostai bus leista tapti Kanų festivalio uždarymo filmu, nes teisme vyksta pikta kova dėl teisių į jį.

Paryžiaus teisėjai trečiadienį nuspręs, ar kone du dešimtmečius kurtas „Žmogus, kuris nužudė Don Kichotą“ gali būti rodomas.

„Moterų problema“

Tačiau didžiausią politinį karštį gali generuoti „niūri“ Kanų festivalio istorija režisierių moterų pripažinimo klausimu ir pirmojo ryškumo žvaigždžių vadovaujamas protestas ant raudonojo kilimo.

Dar iki kaltinimų H. Weinsteinui šiame festivalyje užpuolus keturias moteris Kanai ilgą laiką buvo kritikuojami dėl „moterų problemos“.

Ankstesniais metais ant raudonojo kilimo buvo sustabdyta moterų, kurios neavėjo aukštakulnių, o festivalio aprangos kodas buvo vadinamas seksistiniu.

Tačiau H. Weinsteino skandalas suteikė Kanų kritikams daugiau ginklų. Interneto svetainėje „Women and Hollywood“ dirbanti scenaristė Kate Muir pavadino festivalį „dvi savaites trunkančia vyriškų smegenų ir moteriško grožio švente“.

Kaip ir pernai, šiemet tik trys iš 21 pagrindinėje konkursinėje programoje dalyvaujančio režisieriaus yra moterys. Šis faktas taip pat kelia nepasitenkinimą.

Nors ir pripažindamas, kad po H. Weinsteino skandalo Kanai „niekada nebebus tokie patys“, T. Fremaux sakė nepritariantis kvotoms.

Kita vertus, jis suformavo moterų dominuojamą vertinimo komisiją ir jai vadovauti pakvietė Holivudo žvaigždę C. Blanchett – vieną pirmųjų moterų, apkaltinusių H. Weinsteiną. Komisijoje dirbs dar viena prodiuserio auka – prancūzų aktorė ir Bondo mergina Lea Seydoux.

„Scanpix“/AP nuotr./Cate Blanchett
„Scanpix“/AP nuotr./Cate Blanchett

Tačiau feministes suerzino netikėtas T. Fremaux sprendimas panaikinti septynerius metus galiojusį festivalio draudimą danų režisieriui Larsui von Trierui.

Šį senstantį provokatorių lytiniu priekabiavimu kaltino dainininkė Bjork, be to, panašių kaltinimų buvo mesta jo prodiusavimo kompanijai.

L. von Trieras sukėlė pasipiktinimo bangą 2011 metais per spaudos konferenciją Kanuose pareiškęs, kad yra nacis, suprantantis Hitlerį ir „truputėlį jį užjaučiantis“.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Larsas Von Trieras
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Larsas Von Trieras

Tačiau „Oskarą“ pelnęs „Artisto“ (The Artist) režisierius Michelis Hazanavicius, dirbantis festivalio valdyboje, tvirtino, kad L. von Trieras juokavo, o T. Fremaux pirmadienį sakė, kad danų režisierius nėra antisemitas.

Vis dėlto, šį kartą jis nerizikavo ir nesuteikė L. von Trierui galimybių surengti spaudos konferenciją dėl jo naujo darbo apie maniaką žudiką „The House That Jack Built“ su Uma Thurman ir Mattu Dillonu.

M. Hazanavicius sakė, kad šveicarų ir prancūzų režisierius veteranas Jeanas-Lucas Godardas, kurio naujausias filmas taip pat pristatomas Kanuose, yra pasakęs „daug blogesnių dalykų nei Larsas von Trieras ta pačia tema“.

Tačiau tai „nereiškia, kad turime pasmerkti juos“ kaip menininkus, teigė jis.

„Žmonėms labai sunku priimti mintį, kad tu gali būti pašlemėkas asmeniniame gyvenime ir didis menininkas“, – pridūrė M. Hazanavicius.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų