Festivalio direktoriaus Thierry Fremaux sprendimu, Irano režisieriaus Jafaro Panahi ir jo kolegos ruso Kirilo Serebrenikovo juostos varžysis dėl pagrindinio festivalio prizo – Auksinės palmės šakelės, nors nė vienas iš šių režisierių negali išvykti iš savo šalies.
Jis kreipėsi į pareigūnus, prašydamas leisti šiems kūrėjams dalyvauti kitą mėnesį Prancūzijos Rivjeroje vyksiančiame jų naujų filmų „Trys veidai“ (Three Faces) ir „Vasara“ (Leto) pristatyme, bet iraniečiui yra uždrausta išvykti iš šalies, o rusui yra skirtas namų areštas.
JAV režisieriaus Spike'o Leejuosta su Adamu Driveriu „BlacKkKlansman“, pasakojanti apie juodaodį policininką, sugebėjusį infiltruotis į baltųjų viršenybės šalininkų Kukluksklano (Ku Klux Klan) grupuotę, taip pat yra vienas iš 17 konkursinės programos filmų. Programoje taip pat galima rasti provokuoti mėgstančio Jeano-Luco Godardo naujausią darbą.
Tarp žvaigždžių, kurios šiais metais žengs festivalio raudonuoju kilimu, bus galima išvysti Penelopę Cruz, Xavierą Bardemą, Marion Cotillard ir Andrew Garfieldą.
2018-aisiais, kai kino industrijoje dominuoja judėjimas prieš seksualinį priekabiavimą „#MeToo“, į konkursinę programą pateko vos trys moterų režisierių darbai: dėl Auksinės palmės šakelės varžysis libanietė Nadine Labaki, sukūrusi filmą „Capernaum“, prancūzė Eva Husson su juosta „Saulės merginos“ (Girls of the Sun) ir italė Alice Rohrwacher, sukūrusi filmą „Lazzaro Felice“.
Festivalio žiuri, kuri nuspręs, kam atiteks festivalio prizas, vadovaus australų aktorė Cate Blanchett.
Programoje yra keturi Azijos kūrėjų darbai, įskaitant kinų režisieriaus Jia Zhangke juostą „Peleninė – gryniausia balta“ (Ash is Purest White) ir japono Hirokazu Kore-eda filmą „Shoplifters“.
Kanuose taip pat bus pristatytas vokiečių režisieriaus Wimo Wenderso dokumentinis filmas „Popiežius Pranciškus – žodžio žmogus“ (Pope Francis: A Man of His Word).
Naujausia „Žvaigždžių karų“ (Star Wars) dalis „Solo: Žvaigždžių karų istorija“ (Solo: A Star Wars Story) taip pat bus pademonstruota nuo gegužės 8 iki 19 dienos vyksiančiame festivalyje, nors JAV ir Prancūzijoje šis filmas bus pradėtas rodyti vėliau.
„Netflix“ boikotas
Konkursinė programa buvo paskelbta praėjus vos kelioms valandoms po to, kai interneto transliuotojas „Netflix“ dėl ginčo su Kanų kino festivalio organizatoriais dramatiškai iš jo pasitraukė.
JAV interneto platforma atsiėmė keturis filmus, kurie, kaip buvo kalbama, turėjo varžytis dėl Auksinės palmės šakelės.
Tarp tų juostų buvo ilgai laukta Paulo Greengrasso drama „Norway“ apie ultradešiniųjų pažiūrų ekstremisto Anderso Behringo Breiviko 2011-aisiais netoli Norvegijos sostinės esančioje Utiojos saloje surengtas žudynes, per kurias gyvybių neteko 77 žmonės.
Šis „Netflix“ žingsnis buvo didelis smūgis kino festivaliui, jau kritikuotam dėl pakeistos filmų demonstravimo tvarkos.
„Netflix“ pasitraukimas, apie kurį buvo paskelbta gana vėlai, veikiausiai siekiant sukelti kuo didesnį sąmyšį, buvo interneto milžinės atsakas į naują Kanų kino festivalio taisyklę, kad konkurse negali dalyvauti juostos, kurių premjeros rengiamos ne Prancūzijos kino teatruose.
Platformą jau anksčiau supykdė prancūzų įstatymas, draudžiantis Prancūzijos teritorijoje siųstis iš prenumeruojamų paslaugų tiekėjų filmus nepraėjus trejiems metams nuo jų tradicinių premjerų.
Prancūzijos kino teatrų savininkai praėjusiais metais protestavo dėl dviejų „Netflix“ filmų – „Okja“ ir „The Meyerowitz Stories“ – įtraukimo į konkursinę Kanų kino festivalio programą. Dėl šios priežasties Th.Fremaux pakeitė festivalio taisykles.
Kompanijos „Netflix“ už turinį atsakingas vadovas Tedas Sarandosas vėlyvą trečiadienį duodamas interviu leidiniui „Variety“ nė nebandė slėpti savo nepasitenkinimo Kanų kino festivaliu ir jo direktoriumi.
„Nepagarbus“ elgesys
„Norime, kad mūsų filmai turėtų lygias sąlygas su visais kitais kino kūrėjais, – pareiškė T.Sarandosas. – Rizikuotume eidami šiuo keliu, o su mūsų filmais ir režisieriais festivalyje būtų elgiamasi nepagarbiai.“
„Ne sutapimas, kad Thierry šiemet taip pat uždraudė asmenukes“, – pridūrė jis, kandžiai užsimindamas apie praėjusį mėnesį Th.Fremaux paskelbtą pareiškimą, kad festivalio svečiams bus draudžiama darytis asmenukes ant raudonojo kilimo, nes taip jie neva sukelia „nepageidaujamą netvarką“ prieš premjeras.
„Nežinau, kokius dar medijų pasiekimus Thierry norėtų išnagrinėti“, – kalbėjo T.Sarandosas.
Th.Fremaux savo ruožtu ištiesė „Netflix“ alyvos šakelę ir skelbdamas konkursinės programos dalyvius sakė esąs „pasirengęs prisėsti ir pasikalbėti“.
Nepaisant šių nesutarimų, Kanų kino festivalio rengėjams nekilo jokių problemų su „Netflix“ konkurentu „Amazon“, kurio finansuota iš Lenkijos kilusio Didžiojoje Britanijoje gyvenančio režisieriaus Pawelo Pawlikowskio juosta „Šaltasis karas“ (Cold War) pateko į konkursinę programą.
„Amazon“ filmai rodomi kino teatruose prieš jiems pasirodant internete, o Prancūzijos teritorijoje jie gali būti transliuojami praėjus keturiems mėnesiams nuo jų premjeros. Prancūzijoje galiojančias srautinio siuntimo taisykles pažeidžia „Netflix“ prenumeratos modelis.
Th.Fremaux praėjusį mėnesį sukėlė šimtų prancūzų ir užsienio kino kritikų pasipiktinimą, pakeitęs kino seansų žiniasklaidos atstovams laiką. Pasak kritikų, dėl šio sprendimo Kanų kino festivalyje kils sumaištis.
Jie tvirtino, kad kino kritikams dabar reikės laukti kitos dienos po raudonojo kilimo premjerų, kad galėtų pasižiūrėti daugumą filmų.