1. MATANGI / MAYA / M.I.A (rež. Steve'as Loveridge'as, Jungtinė Karalystė, KRITIKŲ PASIRINKIMAS)
Aibę metų seku šią atlikėją. Nors ji visuomet nuosekliai skleidė žinią apie emigrantų problemas, šiandieniame kontekste jos muzika tampa dar aktualesnė. Tai vienas tų filmų, kuriems reikalingas ne tik didelis ekranas, bet ir galinga kino teatro garso sistema.
2. „Raudonas falas“ (The Red Phallus, rež. Tashi Gyeltshenas, Butanas, Nepalas, Prancūzija, METŲ ATRADIMAI)
Stebinantis filmas netikėtu pavadinimu. Režisierius kuria paradoksalų kiną – tai lėtas, meditatyvus filmas apie smurtą. Ramus jo ritmas įdomiai kontrastuoja su aštria režisieriaus mintimi ir fizines įtampas nagrinėjančia tema.
3. „Vis dar filmuoja“ (Still recording, rež. Ghiathas Ayoubas, Saeedas Al Batalis, Sirija, Libanas, Kataras, Prancūzija, Vokietija METŲ ATRADIMAI)
Mane visuomet žavėjo found-footage tipo vaidybiniai filmai, tokie kaip „Bleiro ragana“, bet visada patiko ir gera dokumentika. Šis filmas pasiima geriausius dalykus iš abiejų žanrų – nerežisuota realybė, kuri priartina prie tikrovės labiau nei vaidybiniai filmai, labiau nei apgalvota dokumentika.
4. „Dykvietė“ (Sticks and Stones, rež. Martinas Skovbjergas Jensenas, Danija, Islandija, METŲ ATRADIMAI)
Brutalios energijos kupinas filmas, su kuriuo lengva tapatintis, kai mes ir patys užaugome santykinai vidury niekur, dykvietėje. Jaudinantis operatoriaus darbas ir sprogstamoji personažų energija – tarsi veidrodis, kuris traukia į save.
5. „Neliesk manęs“ (Touch Me Not, rež. Adina Pintilie, Rumunija, Vokietija, Čekija, Bulgarija, Prancūzija EUROPOS DEBIUTŲ KONKURSAS)
Išskirtinės estetikos, vienas garsiausiai aptariamų šių metų filmų imasi neįmanomos misijos atsakyti į fundamentalius klausimus: kas yra kūnas, kas yra žmogus, kas yra žmogiškumas.
6. „Laukinis“ ( Sauvage, rež. Camille'is Vidal-Naquet, Prancūzija EUROPOS DEBIUTŲ KONKURSAS)
Kodėl laisvo elgesio vyras asocijuojasi su frylanceriu, o apibūdinimas „laisvo elgesio mergina“ – iš karto su prostitucija? Filmas apie nematomą nematomos profesijos pusę. Įdomiausia, kad filmas negraudina apie gatvių gyvenimo žiaurumą ir liūdesį – filmo personažas turi labai netikėtų argumentų!
7. „Įstrigę“ (Cutterhead, rež. Rasmusas Klosteris Bro, Danija EUROPOS DEBIUTŲ KONKURSAS)
Prisipažinsiu – turiu fetišą siaubo filmams, tik dažnai juos sugadina perdėto veiksmo scenos. O čia veiksmas vyksta mažoje uždaroje erdvėje ir personažai pusę filmo nelakstys laidydami gerklę. Rodos, bus kažkas panašaus į „127 valandos“ ar „Palaidotas gyvas“, taip pat filmuoti klaustrofobiškoje erdvėje.
8. „Kodėl mes kūrybingi?“ (Why Are We Creative?, rež. Vaske Hermannas, Vokietija FESTIVALIŲ FAVORITAI )
Kadangi mano profesija – vyriausias reklamos kūrybininkas, o ir visos kitos veiklos yra tiesiogiai susijusios su kūrybiškumu, tad šis filmas tikrai ne netikėtas pasirinkimas. Mane intriguoja režisieriaus suformuluotas klausimas: „Kodėl esame kūrybingi?“. Regis, į tą „kodėl“ neįmanoma atsakyti, bet daugybė ikoniškų talentų tam ryžosi, tad bus įdomu išgirsti, kaip jie išsisuko.
9. „Angelas“ (The Angel, rež. Luisas Ortega, Argentina, Ispanija FESTIVALIŲ FAVORITAI)
Žudikas angelo veidu. O gal angelas, pasirinkęs žudiko profesiją? Juk tikriausiai angelai, su kuriais viskas gerai, toliau patogiai leidžia laiką rojuje. Tad jei sutinkate angelą Žemėje, verčiau pasisaugokite. Sunku patikėti, kad tai – tikra istorija.
10. „Antropocenas: Žmogaus era“ (Anthropocene: The Human Epoch, rež. Jennifer Baichwal, Nicholas de Pencier, Edwardas Burtynsky, Kanada, FESTIVALIŲ FAVORITAI)
Pagaliau į meinstrymą išėjo menininkų jau kurį laiką aptarinėjama tema! Planeta nyksta mūsų akyse, o tuo metu visi ginčijasi, ar ji kartais nėra plokščia... Mačiau pirmuosius du šios puikios trilogijos filmus – „Manufactured Landscapes“ ir „Watermark“, tad privalau pažiūrėti ir trečiąjį. Patiks visiems, kam patiko „Qatsi trilogija“.