„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2018 09 27

Naujas žvilgsnis į Kongą: filmai „Kinšasos Makambo“ ir „Spektrai“

Kalbėti apie traumines patirtis yra nepaprastai sunku, ypač kai šios patirtys persmelkia visos šalies istoriją. Kongo Demokratinės Respublikos istorija ir dabartis yra tarsi nesibaigiantis kančios kelias, nusėtas prievartos ir karo.
Kadras iš filmo „Kinšasos Makambo“
Kadras iš filmo „Kinšasos Makambo“ / Organizatorių nuotr.

Tarptautinio Kauno kino festivalio programos filmai „Kinšasos Makambo“ (2018) ir „Spektrai“ (2011) – du skirtingi, bet kartu panašūs filmai, mėgina ne tik rasti šios traumos priežastis, bet ir būdą kalbėti apie jas.

Nesibaigiantis Kongo DR košmaras jau kurį laiką traukia dokumentinio kino kūrėjų akį. Nepriklausomybė, pilietiniai karai, korupcija – sąrašą galima tęsti. Beveik visa tai yra kolonijinės prievartos padarinys, besitęsiantis ir šiandien. Praeitis žaizdos Kongo DR (kaip ir visoje Afrikoje) negyja – kolonijinius išnaudotojus pakeitė didžiojo verslo žaidėjai.

Kalbėjimas šiomis temomis neišvengiamai žadina kaltę, dažnai sumišusią ar maskuojamą pykčio. Tačiau vakarietiškas žvilgsnis neretai fokusuojamas į dramatiškus vaizdus ir individo ar tautos kovą, užribyje palikdamas glaudų kolonijinio ir šiandieninio išnaudojimo ryšį. Kančia stimuliuoja vaizduotę, kurioje Afrika negali gyventi be Vakarų šalių intervencijos. Tai Afrika kokią matyti norime.

„Kinšasos Makambo“ (2018) režisierius Dieudo Hamadi renkasi kitą kelią – atsisako privilegijuoto žiūros taško. Vietoje jo kamera tiesiog seka įvykius, juose dalyvauja, bet nesistengia jų aiškinti. Tokia pozicija tampa metafora situacijai ne tik Kongo DR, bet ir visoje Afrikoje. Esame „įmesti“ į įvykius, dalyvaujame rodos niekur nevedančiose diskusijose, žvelgiame į begalę skurdo atspalvių. Žiūrėjimas tampa gluminančiai betarpiškas.

VIDEO: KINSHASA MAKAMBO by Dieudo Hamadi | Trailer | GeoMovies

Galiausiai turime pripažinti, kad Kongo DR šiandien yra tik tiek įdomi, kiek geba generuoti patrauklius kančios vaizdus. Pasitraukus kančios ir heroizmo estetikai, nebelieka ir susidomėjimo. Ką reiškia kiekvieną dieną keltis, dalyvauti protestuose, svajoti apie revoliuciją, kai esi bejėgis? Kas verčia tikėti rytojaus perversmu, kuomet brėkštanti diena gali atnešti areštą ir kankinimus? Tai klausimai, į kuriuos galime mėginti atsakyti žiūrėdami „Kinšasos Makambo“. D. Hamadi nepateikia paruoštų atsakymų, tačiau suteikia mums erdvę jų ieškoti patiems.

Nuoseklus įvykių fiksavimas būdingas ir režisieriaus Sveno Augustijnen juostai „Spektrai“ (Spectres, 2011m.). Tiesa, čia žiūrovas akimirksniu atsiduria akistatoje su daugybe istorinių faktų, kuriančių ne tik informacinį, bet ir vizualų foną.

Chaotiškas kameros darbas primena mūšio filmavimą, kuomet nėra laiko rinktis rakursų. Tiesa, filme atkuriamas mūšis baigėsi daugiau kaip prieš 50 metų. Belieka trikdantis praeities nusikaltimo atkūrimas, tik dar labiau paryškinantis neįmanomą užduotį pamiršti. Pirmojo demokratiškai išrinkto Ministro Pirmininko Patrice Lumumba žmogžudystė pakeitė Kongo politinį žemėlapį ir aiškiai pademonstravo kolonijinių šeimininkų nenorą pasitraukti. Vieno žmogaus kūnas, sušaudytas naktį savanoje, tampa politinės kovos objektu net ir prabėgus penkiems dešimtmečiams.

S. Augustijnen, nukreipdamas kamerą į aukšto rango Belgijos pareigūnus, simboliškai atkuria įvykių seką, pradėdamas Belgijoje ir sugrįždamas į Kongo DR. Atkūrimas ekrane, skambant J. S. Bacho muzikai, tampa daugiau nei tik mėginimu kalbėti apie kolonijinę traumą. Kartu tai ir neįmanomas bandymas atkurti tai, kas prarasta, nejaukus praeities šmėklų sugrįžimas. Du žili, prakaulūs baltieji belgai, vaikščiodami ir kalbėdami traukia vietinių akį. Pamažu iš pasakotojų apie praeitį jie tampa pagrindiniais veikėjais. Grįždami ir rekonstruodami praeities chronologiją, buvę pareigūnai padeda surpasti, kiek nedaug pasistūmėta Afrikos dekolonizavimo link.

VIDEO: SPECTRES de Sven Augustijnen - Bande annonce

Du nelengvi filmai, ne tik savo turiniu, bet ir forma kvestionuojantys kolonijų palikimą. Istorija tampa viena iš dabarties gijų, lėtai smaugiančių dabar jau nepriklausomų šalių mėginimus stotis ant kojų. Du režisieriai pamėgina užmerkti vakarietišką žvilgsnį ir panardinti mus į alinančią Kongo DR realybę.

Filmus žiūrėkite Tarptautiniame Kauno kino festivalyje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“