K.Serebrennikovas, kalbėdamas Kanų kino festivalyje, sakė, kad reikėtų atsižvelgti į R.Abramovičiaus, kaip svarbaus kino rėmėjo, patirtį.
„Turime panaikinti sankcijas Abramovičiui. Jis buvo tikras meno mecenatas, o Rusijoje tai visada buvo vertinama“, – sakė režisierius po trečiadienio vakarą įvykusios jo filmo „Čaikovskio žmona“, kuris varžosi dėl prestižinio festivalio „Auksinės palmės šakelės“ prizo, premjeros.
K.Serebrennikovas yra vienas iš nedaugelio rusų kino kūrėjų, pakviestų dalyvauti šių metų festivalyje, ir jis naudojasi šia platforma, kad pasisakytų prieš visuotinį Rusijos meno ir kultūros boikotą Europoje.
Pasak festivalio organizatorių, K.Serebrennikovo konkursinis darbas gali būti vertinamas, nes buvo sukurtas prieš karą Ukrainoje, nors neaišku, ar šis sprendimas atitinka dabartines Europos sankcijas dėl Rusijos oligarchų finansinių interesų.
K.Serebrennikovas teigė, kad nuo studijų laikų nėra gavęs pinigų tiesiogiai iš Rusijos valstybės.
Ukrainos delegatai Kanuose suabejojo dėl paties filmavimo laiko, kuris, jų teigimu, galėjo tęstis iki balandžio mėnesio.
Ketvirtadienį K.Serebrennikovas teigė, kad nuo studijų laikų nėra gavęs pinigų tiesiogiai iš Rusijos valstybės. Jis sakė, kad lėšos tada buvo gaunamos per valstybės tarnybą, o ne tiesiogiai iš turtingų asmenų.
„Iki tol tai nebuvo toksiški pinigai, – sakė jis. – Nieko gėdingo tame nebuvo.“
Jis pridūrė, kad R.Abramovičiaus kino fondas „Kinoprime“ padėjo finansuoti du paskutinius jo filmus.
Filme „Čaikovskio žmona“ vaizduojama sudėtinga kompozitoriaus Piotro Čaikovskio ir Antoninos Miliukovos santuoka ir nagrinėjamas represyvus XIX a. požiūris į homoseksualumą, moteris ir psichinę sveikatą. Pastaraisiais metais Kanuose nuolat dalyvaujantis K.Serebrennikovas pernai dalyvavo nuotoliniu būdu, nes Rusijoje jam buvo skirtas namų areštas. Jis sakė, kad jo džiaugsmą, jog šią gegužę dalyvaus asmeniškai, aptemdė karas Ukrainoje.
„Nesu visiškai laimingas būdamas čia, nes ant miestų krenta bombos“, – sakė jis.
Režisierius paaiškino, kad jo kritika dėl karo sukėlė jam problemų Rusijoje.
2020 m. K.Serebrennikovas buvo nuteistas už turto pasisavinimą ir jam buvo skirta lygtinė laisvės atėmimo bausmė, nes anksčiau jis kritikavo 2014 m. Rusijos įvykdytą Krymo aneksiją ir pasisakė už Rusijos nuskriaustą LGBTQ+ bendruomenę.
Šiais metais festivalis nepriėmė oficialių Rusijos delegacijų, o K.Serebrennikovas suabejojo, ar tokie draudimai yra plačiai paplitę.
„Galiu suprasti, kad žmonės ragina boikotuoti [Rusijos delegacijas], bet aš su tuo nesutinku“, – sakė jis.
„Tai, kas vyksta Ukrainoje, yra labai skaudu. Tai nepakeliama“, – pridūrė jis ir paaiškino, kad, jo nuomone, „šis Rusijos imperialistinis veržimasis turėtų liautis“. Tačiau jis sakė nemanąs, kad visapusiškas kultūros draudimas yra išeitis.
„Kultūra yra oras, vanduo ir debesys, todėl visiškai nepriklauso nuo tautybės", – sakė jis.
Rusijos vietos kino pramonėje ir pramogų vaidmens karo metu klausimas ir toliau dominuoja festivalio atidarymo dienomis, perimdamas estafetę iš Ukrainos prezidento Volodymyro Zelenskio kalbos, kuri antradienį buvo transliuojama festivalyje.
Ketvirtadienį taip pat įvyko dokumentinio filmo „Mariupolis 2“, sukurto iš išgelbėtos lietuvių režisieriaus Manto Kvedaravičiaus Ukrainoje kuriamo naujo projekto medžiagos, premjera. M.Kvedaravičius žuvo konflikto metu, tačiau jo sužadėtinė Hanna Bilobrova atvežė režisieriaus jau baigtą filmuotą medžiagą į specialią peržiūrą, surengtą Festivalių rūmuose.