„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2015 02 23

Režisierių Petarą Valchanovą įkvėpė mokytojos įvykdytas banko apiplėšimas

20-ojo „Kino pavasario“ žiūrovai konkursinėje programoje „Nauja Europa – nauji vardai“ galės išvysti bulgarų režisierių dramą „Pamoka“ („The Lesson“). Petaras Valchanovas ir Kristina Grozeva – duetas ne tik darbe, bet gyvenime. Savo pirmajam, įtemptam, tikrais įvykiais paremtam ir pasaulyje puikiai įvertintam filmui jie iš Bulgarijos kino centro negavo nė cento. „Pamoka“ buvo sukurta iš asmeninių režisierių ir jais patikėjusių draugų lėšų. 
San Sebastiano kino festivalio konkursinėje programoje „Nauji režisieriai“ nugalėjusi drama pakartojo pergalės skonį Varšuvoje, Tokijuje, Salonikuose ir sėkmingai toliau keliauja per kino festivalius.
Filmo „Pamoka“ kadras
Filmo „Pamoka“ kadras / Kino pavasario nuotr.

Filmas „Pamoka“ pasakoja apie Bulgarijos provincijos mokyklos pedagogę Nadežda, kuri bando išsiaiškinti, kuris iš jos mokinių vagia kitų pinigus. Ji tikisi, kad nubaustą klasės draugą pamatę vaikai išmoks gyvenimo pamoką. Tačiau netikėtai pati mokytoja atsiduria kritinėje situacijoje. Būsto paskolai skirtus pinigus pragėrė bedarbis sutuoktinis, tad antstolis įspėjo, kad Nadeždos namai bus parduoti iš varžytinių. Moteris priremiama prie sienos, tad prasideda žeminantis pinigų skolinimosi procesas, kuris galiausiai baigiasi skaudžia gyvenimo pamoka. 

VIDEO: Filmo „Pamoka“ anonsas

Apie filmo atsiradimo aplinkybes ir Bulgarijos kiną – pokalbyje su vienu iš filmo režisierių ir scenarijaus autorių Petaru Valchanovu.

Kodėl pasirinkote kino studijas Nacionalinėje teatro ir kino akademijoje (angl. NAFTA – National Academy of Theatre and Film Arts) Sofijoje? 

Nes žinojau, kad ten sutiksiu Kristiną (šypsosi). Nuo vaikystės domėjausi kinu, o Bulgarijoje akademija buvo geriausia vieta studijuoti režisūrai. Man pasisekė – buvau priimtas mokytis pas vieną geriausių bulgarų režisierių Ludmilo Staikovą. Tuo pačiu metu Kristina mokėsi pas kitą puikų kino kūrėja Georgijų Djulgerovą.

Su kokiomis problemomis susiduria šiuolaikinio bulgarų kino industrija? 

Yra daug jaunų režisierių, kurie turi ką papasakoti pasauliui. Įkvepiantys filmai: Milko Lazarovo „Susvetimėjimas“ (angl. „Alienation“), Nikolajaus Todorovo „Trys dienos Sarajeve“ (angl. „Three Days in Sarajevo“), Lyubomiro Vladenovo „Medžioklės parkas“ (angl. „Hunting Park“), Dragomiro Sholevo „Pastogė“ (angl. „Shelter“), Konstantino Bojanovo „Avé“ (angl. „Avé“)... Labai laukiu naujų Dimitaro Sardzhevo, Ralitzos Petrovos ir Iliano Metevo darbų. Šiemet valstybė per Nacionalinį kino centrą parems septynis ar aštuonis mažo biudžeto filmus. Jei tai taps tradicija, tuomet bus padaroma nuo penkiolikos iki dvidešimties filmų per metus. Tai kiek išjudins industriją ir pagerins darbo sąlygas.

Kino pavasario nuotr./Filmo „Pamoka“ kadras
Kino pavasario nuotr./Filmo „Pamoka“ kadras

 Ilgą laiką kūrėte trumpametražius filmus ir serialus. „Pamoka“ – pirmasis jūsų pilno metro vaidybinis filmas. Kaip kilo idėja ir su kokiais iššūkiais susidūrėte? 

Prieš kelerius metus mudu su Kristina perskaitėme vieną laikraščio antraštę ir ji mus įkvėpė sukurti šią istoriją. Be to, dar kelios laikraščių antraštės mus sužavėjo, tad gimė trilogijos idėja. „Pamoka“ – pirmasis šios trilogijos filmas. O didžiausias iššūkis, žinoma, yra sukurti filmą neturint didelio biudžeto. 

Filmas „Pamoka“ pasakoja apie mokytoją, kuri privalo apiplėšti banką tam, kad išgelbėtų savo šeimą nuo gyvenimo gatvėje. Kodėl pasirinkote būtent tokią istoriją?

Prieš keletą metų Bulgarijoje viena mokytoja iš tiesų apiplėšė banką. Mes skaitėme apie tai laikraščiuose, ir šį kontrastą – mokytojos ir banko apiplėšimo, matėme visą laiką. Šioje istorijoje yra daug absurdo, dramos, stiprūs personažai. Kartu tai ir orientyras, kaip apiplėšti banką (šypsosi). 

Kino pavasario nuotr./Filmo „Pamoka“ kadras
Kino pavasario nuotr./Filmo „Pamoka“ kadras

Filmas pabaigoje tampa šiek tiek groteskiškas. Ar manote, kad realybė yra tokia?

Man atrodo, kad pabaiga ne groteskiška, bet absurdiška. 

Dirbate kartu su partnere Kristina Grozeva – ar sunku drauge su kitu režisieriumi kurti filmą?

Dirbti su Kristina – neįtikėtina: darbas vyksta smagiai ir sklandžiai. Dirbdami atrandame vis naujų dalykų, kurie mus įkvepia. 

Laimėjote „Geriausio naujo režisieriaus“ apdovanojimą tarptautiniame San Sebastiano filmų festivalyje. Kiek svarbu būti pripažintam?

Pripažinimas – svarbus dalykas, ypač debiutuojančiam režisieriui, nes jis padrąsina judėti pirmyn. Kita vertus, jis ir pavojingas – per ankstyva ar per vėlyva sėkmė gali iškrėsti menininkui blogą pokštą. 

Kaip sekasi dirbti su kitomis trilogijos dalimis?

Antroji trilogijos dalis vadinasi „Pažadas“ (angl. „Plegde“) ir jos filmavimas prasidės vasarą. Filmo istoriją inspiravo vieno geležinkelio darbininko atvejis – jis ant bėgių rado milijonus! Be „Pažado“ dabar dar prodiusuosime trumpo metro filmą „Šuo“, kurį režisuos Valdimiras Petevas – jaunas ir talentingas bulgarų režisierius. Vystome vieną mažo biudžeto vaidybinį filmą pavadinimu „Tėvas“. Šis projektas buvo atrinktas „Biennale – College Cinema“ iniciatyvos. 

Apie kitus programos „Nauja Europa – Nauji vardai“ filmus galite sužinoti čia.  

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“