Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Sapiegų rūmuose – garsi tarptautinė meninink(i)ų filmų paroda

Vilniaus kultūros žemėlapį praturtinę Sapiegų rūmai netrukus pakvies į tarptautinę meninink(i)ų filmų parodą „Artists’ Film International“ (AFI), kuri veiks rugpjūčio 7 d. – rugsėjo 9 d. Šiaurinėje pirmo aukšto galerijoje. Tai jau trečioji paroda balandį duris atvėrusiame naujajame Šiuolaikinio meno centro padalinyje, rašoma Sapiegų rūmų pranešime spaudai.
Nadeem Din-Gabisi, „Masė“ („Mass“, 2020). Kadras iš filmo
Nadeem Din-Gabisi, „Masė“ („Mass“, 2020). Kadras iš filmo / Organizatorių nuotr.

Ši paroda – reikšmingas žingsnis link tęstinių tarptautinių partnerysčių bei Sapiegų rūmų įtraukimo ne tik į Lietuvos, bet ir pasaulio kultūros žemėlapį.

„Artists’ Film International“ yra įvairiose pasaulio meno institucijose pristatoma kasmetinė programa, kurią 2008 m. inicijavo Londono „Whitechapel“ galerija. Nuo iniciatyvos pradžios parodoje yra dalyvavusios 32 meno organizacijos, o nuo 2018 m. tarp jų – ir Šiuolaikinio meno centras. Šiemet AFI organizuoja Londono šiuolaikinio meno centras „Forma“, dalyvauti pakvietęs 15 meno erdvių visame pasaulyje – nuo Buenos Airių iki Mumbajaus ar egzilyje Vokietijoje veikiančio Afganistano šiuolaikinių menų centro.

Mickael Do Couto nuotr./Mary Sullivan, „Nematoma linija“ („The Fine Line“, 2023).
Mickael Do Couto nuotr./Mary Sullivan, „Nematoma linija“ („The Fine Line“, 2023).

Naujoji paroda gerokai praplės Sapiegų rūmuose eksponuojamų kūrinių geografiją. Tarp pristatomų darbų – ne tik Vakarų, bet ir Argentinos, Kongo Demokratinės Respublikos, Afganistano, Indijos ir kitų šalių meninink(i)ų filmai.

Kasmetinė alternatyvaus pobūdžio programa paremta nehierarchiniu, bendradarbiavimą skatinančiu kuravimo metodu. Parodoje dalyvaujančios meno institucijos atrenka arba užsako vieną menininko (-ės) filmą ir jį pristato lankytojams kartu su kitų organizacijų atrinktais kūriniais.

Dalyvavimas AFI yra puiki proga meno institucijoms pristatyti savo šalies menininkus ir menininkes tarptautinei auditorijai. „Prisijungdami prie AFI partnerių tinklo Sapiegų rūmai pratęsia Šiuolaikinio meno centro pradėtą Lietuvos kūrėjų pristatymą pasaulyje gerai žinomoje kasmetinėje meninink(i)ų filmų programoje.

Organizatorių nuotr./Ingrid Bjørnaali, Maria Simmons ir Fabian Lanzmaier, „Žemės kūnai, irstanti masė“ („Land Bodies, Decomposing Mass“, 2023). Kadras iš filmo
Organizatorių nuotr./Ingrid Bjørnaali, Maria Simmons ir Fabian Lanzmaier, „Žemės kūnai, irstanti masė“ („Land Bodies, Decomposing Mass“, 2023). Kadras iš filmo

Šis tęstinis projektas tuo pačiu pabrėžia besikuriančią Sapiegų rūmų kaip naujos šiuolaikinio meno institucijos tapatybę, kurioje diskursyvūs šiuolaikinio meno įrankiai leidžia kalbėti ne tik apie šiuolaikybę, bet ir istoriją bei paveldą.“ – sako parodos kuratorius Lietuvoje Povilas Gumbis. Anksčiau AFI programose buvo pristatyti Lietuvos kūrėjų Emilijos Škarnulytės, Agnės Jokšės, Roberto Narkaus ir Jokūbo Čižiko audiovizualiniai kūriniai.

Šiemet Sapiegų rūmai atrinko jaunosios kartos menininko Deivido Vytauto Aukščiūno, 2021 m. ŠMC ir „JCDecaux“ premijos laureato, gyvenančio ir kuriančio Berlyne, videokūrinį „filled up, torn open“ („užpildytas, suplėšytas“, 2022–2024 m.). Filmo audinį sudaro plati vizualinė įvairovė – nuo kompiuteriu generuotos animacijos iki perpanaudotos, kitų filmuotos medžiagos (angl. found footage).

Organizatorių nuotr./Deividas Vytautas Aukščiūnas, „užpildytas, suplėšytas“ („filled up, torn open“, 2022–2024). Kadras iš filmo
Organizatorių nuotr./Deividas Vytautas Aukščiūnas, „užpildytas, suplėšytas“ („filled up, torn open“, 2022–2024). Kadras iš filmo

Formaliai ir tematiškai tirštame kūrinyje pinasi religiniai ir mitologiniai įvaizdžiai, ryškėja šiuolaikinės interneto tendencijos ir popkultūros motyvai. Nuorodų ir vaizdinių gausiame Aukščiūno videokūrinyje pabrėžiama aktyvaus dalyvavimo kolektyviniame pasaulio kūrime svarba, taip atliepiant pagrindinę šių metų AFI programos temą – solidarumą.

Tyrinėti solidarumą parodos organizatoriai pasiūlė reaguodami į pasaulio aktualijas. Vienas svarbiausių AFI tikslų – sukurti tarptautinę platformą, skirtą mainytis idėjomis ir atverti skirtingas perspektyvas į pasaulio reiškinius. Parodos anotacijoje cituojama amerikiečių rašytoja bell hooks rašė: „Kad patirtume solidarumą, mus turi sieti bendri interesai, įsitikinimai ir tikslai, <...> jis reikalauja tvaraus ir nuolatinio įsipareigojimo.“

Organizatorių nuotr./COLLECTIF FAIRE-PART, „Persėdimo belaukiant“ („L’ESCALE“, 2022). Kadras iš filmo
Organizatorių nuotr./COLLECTIF FAIRE-PART, „Persėdimo belaukiant“ („L’ESCALE“, 2022). Kadras iš filmo

Rašytoja taip pat atkreipė dėmesį, kad solidarumo nereikėtų painioti su parama, kuri gali būti lengvabūdiška arba atsitiktinė. Pasiremdami bell hooks, organizatoriai kviečia per skirtingų kultūrų, socialinių santvarkų ir politinių režimų kontekstuose kurtus meninink(i)ų filmus geriau pažinti ir suprasti kitą. Šiemet AFI programos filmuose ryškėja visame pasaulyje universalus bendrystės poreikis ir siekis, akcentuojama solidarumo jausmo kuriamoji galia. AFI’24 filmų rinkinys, išsiskiriantis formos ir stiliaus įvairove, provokuoja radikalią vaizduotę ir primena apie kolektyvinių patirčių svarbą.

2024 m. AFI programa, be Sapiegų rūmų, bus pristatyta dar 14-oje parodą kuruojančių institucijų visame pasaulyje, tarp kurių ir „Neuer Berliner Kunstverein Video-Forum“ (n.b.k) Berlyne, Vokietijoje, Bergamo šiuolaikinio ir modernaus meno galerijoje (GAMeC) Italijoje, „Fundación PROA“ Buenos Airėse, Argentinoje ir kitos.

Kiekvienoje šalyje filmai gali būti rodomi meno erdvės pasirinktu formatu – kartu arba pavieniui. Sapiegų rūmuose kas savaitę bus pristatomi ir nepertraukiamai rodomi 3 meninink(i)ų filmai, programa keisis kiekvieną trečiadienį. Parodos lankymas nemokamas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais