„Šiandien ekrane – net trimis „Oskarais“, tarp kurių, ir geriausio filmo apdovanojimas, įvertinta drama „Mėnesiena“, apie kurią pastarąsias savaites šneka visas pasaulis. Ir tai – tik vienas iš dvidešimties itin stiprios programos „Festivalių favoritai“ filmų. Džiaugiamės, kad profesionalus bendradarbiavimas su šiuo festivaliu leidžia šalies žiūrovams išvysti aukščiausios kokybės kiną“, – sakė „Festivalių favoritus“ pristatančios kompanijos „Boslita“ ir Ko“ atstovas Audrius Sekliuckis.
Geriausias metų filmas, geriausias antraplanis aktorius (Mahershala Ali), geriausias adaptuotas scenarijus (Barry Jenkins ir Tarell Alvin McCraney) – šiose nominacijose „Oskarų“ statulėles atsiėmė „Mėnesienos“ („Moonlight“, rež. Barry Jenkins) kūrėjai. Tris afromamerikiečio vaikino Chirono gyvenimo etapus – vaikystę, paauglystę ir brandos metus – aprėpianti istorija įtraukia nuo pat pirmo kadro.
Skurdžiame ir pavojingame Majamio priemiestyje augantis kuklus vaikinas mokykloje yra palydimas patyčių, o namuose turi pasirūpinti nuo narkotikų priklausoma mama. Vienintelė kasdienybės užuovėja – vaikystėje atsitiktinai sutiktų jį globojančių narkotikų prekeivio Chuano ir jo merginos Teresos draugija. Chirono aplinka filmo režisieriui Barry Jenkinsui puikiai pažįstama, jis pats užaugo tame pačiame Majamio priemiestyje.
Pasak A. Sekliuckio, „Mėnesiena“ pasakoja apie savo vietos pasaulyje ieškantį jauną žmogų, tad jo istorija yra labai universali, paliečianti daugeliui atpažįstamas tapatybės, šeimos, vyriškumo temas. Filmas žiūrovus sužavės ir scenarijumi, ir operatoriaus bei aktorių darbu, ir specialiai kurtu muzikiniu takeliu.
Filmą žiūrovams pristatė LRT televizijos žurnalistė Viktorija Mickutė, kurį laiką dirbusi Vašingtono naujienų tarnybos „AlJazeera English“ korespondente. „Mėnesieną“ ji mato ne tik kaip svarbų kino pasaulio įvykį, bet ir kaip socialinį reiškinį, kuris keičia Holivudo veidą.
„Labai svarbu, kad kuo daugiau filmų būtų sukurti juodaodžių bendruomenės akimis. Žiūrėdami juos, galime atsikratyti įsišaknijusių stereotipų, kuriuos formuoja Holivudas. „Mėnesienos“ personažai labai įvairiapusiški, nes jos kūrėjai patys užaugo tose pačiose Majamio gatvėse. Jų išgyvenimai leidžia įsitikinti, kad visi esame tokie pat, turintys tų pačių problemų“, – kalbėjo V. Mickutė.
Berlyno kino festivalio atgarsiai
Į „Festivalių favoritų“ programą įtraukti trys visai neseniai pasibaigusio Berlyno kino festivalio „Sidabrinių lokių“ nugalėtojai: už geriausią montažą apdovanota rumuno Călino Peterio Netzerio drama „Ana, mano meile“ („Ana, Mon Amour“); geriausio scenarijaus apdovanojimą pelnęs čiliečio Sebastiáno Lelio filmas „Fantastiška moteris“ („A Fantastic Woman“); Didžiojo žiuri prizo laimėtoja prancūzo Alaino Gomiso juosta „Felisitė“ („Félicité“). Visuose trijuose filmuose per herojų istorijas, atsiskleidžiamos giliai įsišaknijusios visuomenės ydos.
Pasiilgusiems egzotikos
Dalis programos filmų atkeliavo iš tolimų Azijos šalių. Butano džiunglėse filmuotos juostos „Hema Hema: padainuok man, kol laukiu“ („Hema Hema: Sing Me a Song While I Wait“) režisierius – budistų lama Khyentse Norbu. Jis norėjo žiūrovams parodyti mistišką, kas 12 metų vykstantį ritualą, kurio metu vyrai ir moterys išlaisvina savo paprastuose gyvenimuose užgniaužtus instinktus.
Nuolatinės baimės persmelkto filmo „Seksualioji Durga“ („Sexy Durga“, rež. Sanal Kumar Sasidharan) veiksmas vyksta Indijoje didžiulio festivalio, kuriame šlovinama deivė Durga, metu.
Filipinų sostinės Bankoko raudonųjų žibintų kvartale dirbanti Lak sutinka savo seną klientą japoną Ozavą, su kuriuo važiuoja į gimtąjį kaimą aplankyti šeimos filme „Bankoko naktys“ („Bangkok Nites“, rež. Katsuya Tomita).
Filipinų didmiesčio Manilos gatvėse gyvenančių paauglių pora desperatiškai ieško jų pagrobto kūdikio juostoje „Paprasta šeima“ („Ordinary People“, rež. Katsuya Tomita). Dar vienas filmas iš Filipinų – Tokijo kino festivalio konkursinės programos „Azijos ateitis“ pagrindinį prizą laimėjusi įtempta mįslinga drama apie korupciją ir nežmoniškus nusikaltimus šalyje „Gilzė“ (Birdshot, rež. Mikhail Red).
Nuo romantinės komedijos iki įtempto detektyvo
Keli filmai gilinsis į religijos išpažinimo temą. Pasiturinčioje marokiečių šeimoje Amsterdame gyvenanti 18-metė Laila negalėdama toliau ramiai reaguoti į musulmonų diskriminaciją prisijungia prie aktyvistų grupelės. Filme „Laila M.“ („Layla M.“, rež. Mijke de Jong) stebime merginos radikalėjimą ir meilės istoriją, kuri ją nuveda į Artimuosius Rytus. „Kiaurai sienos“ („Through the Wall“, rež. Rama Burshtein) visai kitoks filmas. Tai ironiška romantinė komedija, kurios ultraortodoksų bendruomenei priklausančios herojės Michal sužadėtinis atsisako eiti prie altoriaus. Ji baiminasi, kad reikli bendruomenė vyro neradusią moterį gali pasmerkti.
Įtemptų trilerių mėgėjai turėtų nepraleisti filmo „Tegelbsti mus Dievas“ („May God Save Us“, rež. Rodrigo Sorogoyen). Du detektyvai ieškos serijinio žudiko. Garsaus žydų kilmės austrų rašytojo Stefano Cveigo gerbėjai – juostos „Stefanas Cveigas: atsisveikinimas su Europa“ (Stefan Zweig: Farewell to Europe, rež. Maria Schrader), kuriame vaizduojami paskutiniai jo gyvenimo metai egzilyje. Nuostabios prancūzų aktorės Isabelle Huppert gerbėjai – filmo „Užtvanka“ (Barrage, rež. Laura Schroeder). Čia ji vaidina kartu su savo dukra Lolita Chammah.