Istoriniai įvykiai – greta šiandienos aktualijų
Grafikos darbuose prieš trisdešimt metų parašytos knygos įvykiai dažnai vaizduojami taip, lyg vyktų šiandieniniame Vilniuje. „Vilniaus pokerio“ iliustracijos man yra visų pirma asmeninis projektas, todėl ir rezultatas labai asmeniškas – gyvenimas „rajone“, ilgus dešimtmečius nekintantys jame sutinkamų moterų tipažai, turgus, laiptinės, mėlyni balkonai ir kiti Vilniaus atributai“, – apie savo iliustracijas pasakoja menininkė.
Autorė sako siekianti perteikti R.Gavelio rašymo stilių, kai tas pats įvykis papasakojamas skirtingų veikėjų, ir galiausiai išryškėja visiškai skirtingos istorijos versijos. „Ričardo Gavelio kūryba, mano nuomone, labai vizuali, jo tekstuose gausu spalvų bei atmosferiškumo. Man pačiai kūryboje labai svarbus kūniškumas“, – teigia Greta Alice.
Nesukaustyta kūryba ir atviri vaizdai
Kaip ir R.Gavelio romanai, Gretos Alice iliustracijos dažnai yra atviros – nevengiama atviro kūno, buities ir erotikos vaizdavimo. „Žmonės reaguoja labai skirtingai. Kai kas nustemba, kad tokį kūrinį galima analizuoti vizualiai, kiti sako, jog tai – savęs traumavimas“, – sako menininkė.
Ji priduria, jog ne vieną žiūrovą jos iliustracijos paskatino atrasti iki tol nežinomą lietuvių literatūros kūrinį – daug ką nustebina, kad lietuvių rašytojai apskritai nagrinėja tokias sudėtingas temas, ir kad panaši knyga galėjo būti parašyta 1989 metais.
„Greta atstovauja šiuolaikinei iliustracijai, grafikai, menui apskritai, pasižyminčiam tiek temų universalumu bei konceptualumu, tiek komiksine ryškių spalvų samprata. Autorei yra būdingas jaunatviškai ironiškas požiūris į meną ir į gyvenimą, kuriame esama ir smagaus pasikikenimo, ir intelektualaus pakrizenimo, ir sardoniško juoko buitinių ir būties nesąmonių atžvilgiu. Tai užburia, tai daro poveikį, nes bent jau lietuviškasis menas iki šiol yra pernelyg sukaustytai rimtas ir tariamai solidus“, – Gretos Alice kūrybą apibūdina dailėtyrininkas dr. Vidas Poškus.
Norėtų išleisti ziną
Savo kūrybą Greta Alice iki šiol pristatė daugiausiai grupinėse parodose, prieš metus dalyvavo Londono iliustracijų mugėje. „Dėl kažkokių priežasčių „Vilniaus pokerio“ veikėjai itin domino mugės lankytojus iš Azijos valstybių. Daug kas vartė iliustracijas, kuriose vienas knygos herojų po mirties virsta šunimi ir keliauja miesto gatvėmis – teko aiškinti, kas tai per istorija, ar tai toks tautinis lietuvių mitas“, – prisimena iliustratorė.
Šioje parodoje savaitgaliais ji taip pat planuoja rengti kūrybines trimačių atvirukų dirbtuves.
Gretos Alice teigimu, jau prieš 9 metus, pirmą kartą skaitydama „Vilniaus pokerį“, ji žinojo, kad tai bus jos gyvenimo projektas. Šįmet ji su knygos iliustracijomis apsigynė magistrinį darbą Vilniaus dailės akademijoje, o ateityje norėtų išleisti romanui skirtą ziną (zinas – savileidybos principu išleistas limituoto tiražo žurnalas – red. past.). „Neturiu tikslo nuosekliai iliustruoti visos knygos, vargu, ar tokiam kūriniui to reikia. Tiesiog savo kūryba jį analizuoju, o knyga tokia pilna, kad panašu, jog dar tik įpusėju“, – teigia menininkė.