Karių ir civilių kolektyvams vadovavęs Lietuvos karo akademijos lektorius, tarptautinių karinių lyderystės ir švietimo konferencijų pranešėjas, tinklaraščio ir straipsnių lyderystės temomis autorius Linas Dungveckis, kartu su leidykla VAGA, pristato nedidelės apimties, tačiau itin koncentruotą naujieną – „Švyturiai. Lyderystė kiekvienam. Vadovui. Komandai. Organizacijai“.
„Kai pradėjau domėtis literatūra apie lyderystę, Karo akademijos bibliotekoje radau šimtą devynias knygas, kurių pavadinimuose buvo žodis leadership. Vienos buvo labai akademinės, kalbančios apie lyderystės teorijas ir jas patvirtinančius tyrimus. Kitos daugiau praktinės su vadų, merų, vadovų patarimais. Trečios – konsultacinės, jose ugdymo ekspertai dalijasi patirtimi, kaip ugdyti vadovus. Pastebėjau, kad lyderystė turi daug reikšmių ir apibrėžimų. Didžiausi moksliniai tyrimai, kuriuose vartojamas žodis leadership, neskyrė vadovavimo nuo lyderystės. Jie matavo, koks vadovo elgesys lemia geriausius komandos rezultatus. Taigi, supratau, kad man lyderystė yra toks vadovo elgesys, kuris užtikrina geriausius ir ilgalaikius komandos rezultatus. Ir jokio skirtumo, ar jį vadinsime vadovavimu ar lyderyste. Kuo labiau gilinausi, tuo daugiau turinys kartojosi. Bendros idėjos apie lyderystę, pavyzdį ir pasiaukojimą įkvepia, bet... Labiausiai pasigedau patarimų, ką tiksliai, nuo pat pirmos dienos turi daryti vadovas“, – sako knygos autorius.
„Švyturiai. Lyderystė kiekvienam“, be jokios abejonės, padėjo autoriui išgryninti aiškius ir tikslius žingsnius, kuriuos privalu atlikti, ketinant profesionaliai ugdyti komandą. Sykiu tai peraugo į išgalvotą, bet labai įtraukiantį pasakojimą apie karinių jūrų pajėgų laivo įgulą, kurios gyvenimo kasdienybė įtraukia ir išlaiko dėmesį nuo pradžios iki paskutinio puslapio. „Šią knygą skiriu jauniems vadovams, kurie dar tik žengia pirmuosius žingsnius (I) dalis, pažengusiems vadovams, kurie siekia suburti darnią komandą (II dalis), ir – labai patyrusiems vadovams, norintiems organizacijoje sukurti tokią aplinką, kuri skatintų vadovus augti ir lyderiauti, o komandas – augti ir būti šeimininkiškomis (III dalis). Šioje knygoje rasi tris programas. Jas visas sujungs ir ilgą, nuoseklų kelią į lyderystę parodys devynių lyderystės lygių sistema – Lyderystės švyturys,“ – supažindina autorius.
Unikalios laivo įgulos kasdienybės patirtys ir iššūkiai organiškai persipina su autoriaus pateikiamais pavyzdžiais ir svarstymais, kodėl komandoje kyla problemų: „Kodėl daug kas knygoje sukasi apie laivą? Noriu, kad kuo lengviau, iš pirmo karto, prisimintum palyginimus ir patarimus. Laivas, jo įgula, vėjas, burės, varžybos, kuriose viską lemia įgūdžiai, įkvepia mane, tikiu, įkvėps ir Tave. Pirmiausia, įlipk į laivą. Ten laukia patyrusi įgula. Nesiūbuok valties ir nekelk bangų. Apsiprask. Susipažink. Mokykis iš įgulos. Padėk jai. Antra, susitarkite, kur plauksite, kad laive nekiltų maišto. Nustatykite kryptį. Nusibrėžkite maršrutą. Pasidalykite pareigas ir atsakomybes. Užtikrintai judėkite į priekį. Trečia: pasiruoškite vandenynui. Mokykitės greičiau kelti ir nuleisti bures, keisti kursą, toliau matyti tamsoje, ilgiau nepavargti ir nuolat išlaikyti nuotaiką. <...> Ir dar: perėjus į antrą etapą pirmas nesibaigia. Nuolatos reikės susipažinti artimiau, mokytis iš komandos ir jai padėti. Perėjus į trečią, nesibaigia nei pirmas nei antras etapai. Reikės nuolatos tartis dėl komandos krypties, misijos, plano, vaidmenų. Todėl žiūrėk į šį planą ne kaip į atskirus žingsnius, o kaip į veiklą, kuri niekada nesibaigia. Kaip ir laivo vairavimas.“
Motyvuojanti retorika ir geros nuotaikos užtaisas įkvėps kiekvieną, kuriam patikėtos vadovo pareigos. Knygoje pateikiami konkrečių problemų pavyzdžiai ir jų sprendimai, kuriuos paprasta ir lengva įdiegti bet kuriame kolektyve. Vizualiai pateikta informacija padeda lengvai įsiminti kertinius principus, palaikančius lanksčią lyderystę. Pasakojimo pamatą sudaro trijų vadovavimo metodų sistema, kurią įgyvendinus komandoje pastebimai auga tarpusavio darna, susitelkimas, įsitraukimas ir tobulėjimas: „Tikiu, kad čia pateikiau gana universalų receptą. Jis susideda iš trijų komponentų: pirmas – mūšių ir karų patirties suformuota Didžiosios Britanijos kariuomenės vadovavimo filosofija „Serve to lead“, antras – vokiška vadovavimo sistema „Auftragstaktik“, arba vadovavimas pasitikėjimu, trečias – suomių giliosios lyderystės (deep leadership) modelis. Šios, didžiuliais ilgalaikiais moksliniais tyrimais ir praktika pagrįstos, teorijos suteikia tvirtą pagrindą ir neleidžia nuklysti nuo pagrindinio kelio“, – užtikrina Linas Dungveckis.
Labai dažnai lyderystė interpretuojama kaip žavėjimasis vadovu ir sekimas juo . Tačiau šioje knygoje pastebimai akcentuojamas būtinas vadovo gilinimasis į savo komandos mikroklimatą, nuolatinis domėjimasis, kaip darbus atlikti pavyksta kiekvienam organizacijos nariui. Taip pat pabrėžiama savo paties kaip vadovo stebėsena ir svarba atkreipti dėmesį į savo trūkumus, mažinančius natūralią pavaldinių pagarbą vadovui: „Lyderystę būtų galima pamatuoti maištu. Jei žmonės nepatenkinti, maištas bręsta, vadinasi, lyderystė nekokia. Ugdyk save! Dažnai pradedama nuo šio patarimo. Pirmiausia turi imtis savęs, tobulintis, tada rodyti pavyzdį, ir laukti, kol Tavimi ims žavėtis ir Tave sekti. Aš palaikau atvirkščią kelią. Ir turiu svarių argumentų. Siūlau, kad pirmiausia Tu įsijaustum ir suprastum, ko kiekvienam žmogui trūksta ir būtent dabar labiausiai reikia. Kai keičiasi vadovai, (kai ateini Tu) darbuotojai jaučia nerimą, nes kažkas tikrai pasikeis. Jie turi neužbaigtų darbų ir kai kurie iš jų stringa. Jie rūpinasi savo ateitimi, kuri stipriai priklausys nuo Tavęs. Kyla klausimas, dėl ko darbuotojas jaučia daugiau nerimo? Dėl Tavo profesinės kompetencijos? Ar dėl Tavo empatijos, rūpinimosi ir apskritai žmogiškumo? Tavo profesinė kompetencija užtikrina, kad darbuotojas dirbs efektyviame skyriuje, gaus prasmingas užduotis, turės iš ko mokytis. Tavo žmogiškoji kompetencija užtikrina, kad jis bus išgirstas, suprastas, padrąsintas ir nepaliktas vienas. Aš renkuosi žmogiškąją kompetenciją ir patariu Tau pirmiausia rūpintis ne savo ugdymu, o darbuotojais, savo komanda.“
Pagavus pasakojimas ir taiklios bei prasmingos sentencijos vadovavimo ir lyderystės temomis, praturtins ir įkvėps kiekvieną, kuris nori būti švyturiu savo komandai.