Skaitytojams migruojant prie naujų skaitmeninių įrenginių, elektroninių knygų pardavimas tarp 2008-ųjų ir 2010-ųjų pakilo 1260 proc.
Susijaudinusiems knygynų darbuotojams teliko žiūrėti į klientus, kurie ateina į knygynus susirasti knygų, kurias vėliau pirks skaitmeniniu formatu. Knygų pardavimai ėmė smukti, knygynai atsidūrė prie užsidarymo ribos, o leidėjai bei rašytojai ėmė baimintis, kad kur kas pigesnės el. knygos sunaikins jų verslą.
2011-aisiais knygininkų baimės ėmė realizuotis, kuomet „Borders“, vieni didžiausių mažmenininkų JAV rinkoje, turėję beveik 700 knygynų, paskelbė bankrotą.
El. knygos buvo kaip raketa, kylanti tiesiai į viršų
„El. knygos buvo kaip raketa, kylanti tiesiai į viršų, – sakė Len'as Vlahos'as, buvęs Knygų industrijos tyrimų grupės, nepelno siekiančios organizacijos, kuri tiria leidybos industriją, generalinis direktorius. – Kad ir su kuo kalbėtumeisi, visiems atrodė, jog keliaujame tuo pačiu keliu kaip ir muzikos industrija.“
Bet skaitmeninė apokalipsė taip ir neįvyko, arba bent neįvyko planuotu laiku. Nors analitikai prognozavo, kad el. knygos aplenks spausdintas 2015-aisiais, šiuo metu yra matomas didelis skaitmeninių knygų pardavimo sulėtėjimas.
Vis atsiranda ženklų, kad kai kurie el. knygų skaitytojai grįžta prie spausdintų knygų arba tampa hibridiškais skaitytojais, skaitančiais tiek spausdintas knygas, tiek knygas skaityklėse. Amerikos Leidėjų Asociacijos duomenimis, kurie gauti iš daugiau nei iš 1200 leidėjų, el. knygų pardavimai per pirmus penkis 2015-ųjų mėnesius krito dešimčia procentų. Skaitmeninės knygos 2014-aisiais sudarė tik 20 procentų visos rinkos – beveik tiek pat kiek prieš kelis metus.
Muzikos ir televizijos scenarijus nesikartoja
Mažėjantis el. knygų populiarumas galimai rodo, kad leidyba, nors ir neatspari technologiniam perversmui, su skaitmeninių technologijų banga susitvarkys geriau nei kitos medijos formos – muzika ir televizija.
El. knygų prenumeratos paslaugos, sumodeliuotos pagal tokias kompanijas kaip „Netflix“ ir „Pandora“, nesugebėjo knygų mylėtojų paversti skaitmeniniais skaitytojais ir kai kurios jau nustojo veikti. Vartotojams imant naudoti planšetes bei išmaniuosius telefonus, el. knygų skaityklių pardavimas taip pat ėmė kristi. Ir, anot kai kurių apklausų, jauni skaitytojai, gimę jau skaitmeninėje eroje, vis dar teikia pirmenybę popierinėms knygoms.
Netikėta leidybos ištvermė suteikė pakilimą daugeliui knygininkų – maži, nepriklausomi knygynai, nors aptalžyti ekonominės krizės bei konkurencijos su „Amazon“, rodo stiprius atsigavimo ženklus. Taip pat matyti ženklus tokių knygynų gausėjimas – Amerikos Knygininkų Asociacija, 2010-aisiais vienijusi 1410 knygynų 1660 vietose, praėjusiais metais suskaičiavo 1712 knygynų 2227 vietose. „Tai, kad skaitmeninė rinkos pusė stabilizavosi, suveikė mūsų naudai, – sakė Oren'as Teicher'is, generalinis Amerikos Knygininkų Asociacijos direktorius. – Šiuo metu matome daug labiau atsigavusią nepriklausomų knygynų rinką, tokios jos jau seniai nematėme.“
„Žmonės kalbėjo apie fizinės literatūros mirtį lyg tai būtų laiko klausimas, tačiau net po 50 ar 100 metų popierinė leidyba bus didžioji mūsų kompanijos dalis“, – sakė Markusas Dohle'as, „Penguin Random House“ generalinis direktorius. Spausdintos knygos sudaro daugiau nei 70 proc. jo kompanijos pardavimų JAV.
Pelningiausi metai
Knygynas „BookPeople“, atsidaręs 1970 metais Ostine, Teksase, 2015-uosius įvardijo kaip pelningiausius per visą savo veiklos laikotarpį, nes pardavimai padidėjo beveik 11 proc., lyginant su 2014-aisiais.
Jie skaitė daugiau knygų elektroninėse skaityklėse, tačiau dabar arba jomis nebesinaudoja, arba skaito abiem būdais
Kiti nepriklausomi knygininkai taip pat mato grįžimą prie spausdintos literatūros. „Mes tiesiog matome grįžtančius žmones, – sakė Arsenas Kashkashianas, knygynininkas iš Boulderio, Kolorado. – Jie skaitė daugiau knygų elektroninėse skaityklėse, tačiau dabar arba jomis nebesinaudoja, arba skaito abiem būdais“.
Aukštos el. knygų kainos gali būti viena iš priežasčių, lemiančių leidybos atsigavimą. „Amazon“ internetinėje parduotuvėje populiarių knygų, pvz. Donnos Tart „The Goldfinch“, knygos minkštais viršeliais yra keliais doleriais pigesnės nei jų skaitmeniniai atitikmenys. Amerikos Leidėjų Asociacijos duomenimis, knygų minkštais viršeliais pardavimai per pirmus penkis 2015-ųjų mėnesius pakilo 8,4 proc.
Tačiau kai kurie leidėjai sako, kad pasaulis keičiasi per greitai, kad galėtume skelbti skaitmeninės leidybos sunykimą.
„Galbūt tai tik pauzė, – sako Carolyn Reidy, leidyklos „Simon & Schuster“ generalinė direktorė. – Galbūt ateinanti karta norės skaityti knygas tik savo išmaniuosiuose telefonuose, o gal matysime dar stipresnį leidybos atsigavimą?“