Beveik ketvirtį amžiaus A.Švilpa kuria vaidmenis Vokietijoje, Esseno Aalto muzikos teatre. Tačiau visą šį laiką ypatingas ryšys jį sieja su Lietuvos menininkais, kultūros institucijomis. Ir tas ryšys duoda didelių, abipusiai reikšmingų kūrybos vaisių.
Vienas naujausių ir ryškiausių A.Švilpos vaidmenų Lietuvoje – Olandas Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro senajame Elinge pastatytoje R.Wagnerio operoje „Skrajojantis olandas“ (režisierius D.Abaris, dirigentas M.Pitrėnas).
Lietuvį publika pažįsta dėl jo ypač sodraus ir spalvingo tembro balso, puikios dikcijos ir impozantiškos vaidybos, kuria A.Švilpa prikausto dėmesį kiekvieno pasirodymo metu.
Tačiau šį kartą kalbamės ne apie sėkmingą karjerą, o neblėstančią meilę gimtinei, dėl kurios solistas nori svarbią datą pasitikti Klaipėdoje.
– Penkiasdešimtą jubiliejų švęsite Klaipėdoje?
– Klaipėdoje gimiau, augau ir be jos negaliu. Natūralu, kad ir mano jubiliejaus koncertas pavadintas „Dedikacija Klaipėdai“ vyks šiame mieste. Net nekilo klausimų, kur dar jis galėtų vykti... Man reikia Klaipėdos! Noriu, kad mano gimtinė atsigautų. Kad ne tik Vilniuje telktųsi geriausi menininkai bei vyktų geriausi koncertai ir spektakliai. Kad sužydėtų man pats gražiausias miestas Klaipėda, kuriame pastaruoju metu irgi vis daugiau yra aukšto lygio kultūrinio gyvenimo. Į šį sūkurį noriu įsijungti ir aš.
– Jūsų koncertui diriguos ypatingas dirigentas?
– Specialiai šiam koncertui atvyksta į geriausių pasaulio dirigentų dešimtuką patenkantis Stefanas Solteszas. Tai profesionalas, kuris buvo pasaulinio garso dirigentų – Karlo Bohmo, Christopho von Dohnanyio ir Herberto von Karajano – asistentas. Man didelė garbė, kad S.Solteszas atvyks į Klaipėdą diriguoti mano jubiliejaus koncerto, tačiau dar labiau džiaugiuosi, kad jo profesionalumu galės pasimėgauti gimtojo miesto publika.
Kaip Žvejų rūmai sutalpins visus norinčius jį pamatyti?
Maestro esu dėkingas už savo sėkmingai susiklosčiusią karjerą: mane išgirdo ir pakvietė dainuoti į Aalto muzikinį teatrą Esene, kai man buvo 25-eri. Man nusišypsojo laimė su šiuo profesionalu dirbti kartu net 17-a metų Aalto muzikiniame teatre, kur jis buvo vyriausiasis muzikos vadovas, operos intendantas.
Jam vadovaujant Aalto muzikinis teatras net keturis kartus išrinktas geriausiu visoje vokiškai kalbančioje Europoje. Geriausiųjų vardą ne kartą pelnė ir orkestras. S.Solteszas taip pat diriguoja geriausiuose pasaulio teatruose, pavyzdžiui, esančiuose Vienoje, Miunchene, Ciuriche, Berlyne, Hamburge, Buenos Airėse ir kitur.
Net man sunku patikėti, kad jis tikrai sutiko atvykti! Kai tokio lygio muzikas atvyksta į mūsų miestą, prilygsta stebuklui. Kaip Žvejų rūmai sutalpins visus norinčius jį pamatyti?
– Kokius solistus išgirsime?
– Kartu su S.Solteszu į Klaipėdą atvyksta ir jo žmona, tarptautinio garso solistė Michaela Selinger. Dainuosime su ja duetu keletą kūrinių.
Be to, koncerte išgirsite ir Ievą Prudnikovaitę, Vaidą Vyšniauską, Laimoną Pautienių ir, aišku, mano mokytoją, maestro Vladimirą Prudnikovą. Atvyks ir jauna, perspektyvi solistė iš sostinės – Kamilė Bonte, su kuria susipažinau kartu dainuodamas Vilniuje.
Duetuose kartu su manimi dainuos ir KVMT geriausi solistai – Mindaugas Rojus ir Rita Petrauskaitė.
– Mėgausimės KVMT orkestro atliekama muzika?
– Gros Muzikinio teatro orkestras! O Muzikinio teatro orkestras ypatingas: ir tai ne pagyrimas, o – faktas. Dvi paskutines vasaras dainavau Muzikinio teatro pastatytoje R.Wagnerio operoje „Skrajojantis olandas“, tad ne iš nuogirdų, o iš patirties galiu užtikrinti, kad tai labai aukšto lygio orkestras.
Groti „Skrajojančio olando“ muziką gali tik geriausieji, o aš pastebiu, kaip orkestras tobulėja septynmyliais žingsniais. Pavyzdžiui, 2021 metų vasarą jie grojo dar geriau nei 2020 metais.
Mano jubiliejaus koncerte skambės išskirtinai stiprūs kūriniai: nuo ištraukų iš miuziklų iki klasikinių arijų, o rečitalis bus ilgas, didelės apimties. Norisi palikti paslapties, tačiau koncertui atrenkami geriausi klasikinės muzikos perlai. Išduosiu, kad publika mėgausis mano atliekamu Modestu Mussorgsky „Pesni i plyaski smerti“ („Mirties dainos ir šokiai“) su orkestru. Neteko girdėti, kad Lietuvoje kas būtų atlikęs šį kūrinį pritariant orkestrui. Skambės G.Verdi, Ch.Gounod kūriniai ir daug kitos gražios muzikos.
– Laukiate susitikimo su Klaipėdos publika?
– Kiekvieno miesto publika savita ir ypatinga, tad aš nekantriai laukiu susitikimo su gimtojo miesto žmonėmis. Klaipėdos publika nėra išlepinta: tik prieš kelis metus mieste prasidėjo kelias į klasikinės muzikos Olimpą... Mano manymu, anksčiau pajūrio muzikinis gyvenimas merdėjo.
Žemo balso savininkai, kaip bosai, sako, kad nuo 45–50 metų prasideda jų balso branda ir aukščiausios karjeros viršukalnės.
Viskas prasideda nuo Muzikinio teatro, o kai jis neturi net savo pastato, ką jis gali... Žmogus atėjęs į teatrą turi pajusti jo didybę, nuotaiką. Ir aš laukiu naujo teatro pastato. Ir tikiu, kad jau greitai Klaipėda taps sostinei prilygstančiu miestu, nes galėsime didžiuotis jo kultūra, skambančiais klasikos kūriniais.
– Ką solistui ir džentelmenui reiškia pusės amžiaus jubiliejus?
– Bėgantys metai lyg brandinamas taurus gėrimas: kuo brandesnis, tuo brangesnis ir skanesnis (juokiasi). Aš pasitikiu ir pritariu gydytojų pasakymui, kad gražiausi žmogaus metai prasideda nuo 40-ies, jei tik niekas neskauda. Ačiū Dievui, esu sveikas, tad gyvenu savo gražiausius metus. Ir kūryboje – taip pat. Žemo balso savininkai, kaip bosai, sako, kad nuo 45–50 metų prasideda jų balso branda ir aukščiausios karjeros viršukalnės.
– Kūrybinės svajonės?
– Solistas tokia profesija, kad save turi nuolat tobulinti. Balsas – tarsi deimantas: jei nustosi jį šlifuoti, bus blogai. Mano manymu, norint visapusiškai ištobulinti savo balsą solistams pritrūksta dar vieno gyvenimo... Noriu išdainuoti dar daugiau naujų partijų ir patobulinti jau atliekamas iki begalybės.
Profesionalioje scenoje dainuoju 26 metus: atlikau 89 partijas įvairiuose spektakliuose, o iš jų 59 – pagrindinės. Šis skaičius parodo, kad dauguma mano sceninių svajonių jau išsipildė, tačiau turiu dar pora svajonių spektaklių, kuriuos norėčiau įveikti. Vienas jų – Hanso Zachso partija iš operos R.Wagnerio operos „Niurnbergo meisterzingeriai“. H.Zachsas – pats ilgiausias vaidmuo operos literatūroje, kurį išdainuoti trunka 2 valandas 45 minutes. Palyginimui, opera „Niurnbergo meisterzingeriai“ trunka 5 valandas 30 minučių. Norint išmokti partiją tenka paaukoti apie 3 metus... Bet aš jos norėčiau!
Šiemet pirmą kartą dainuosiu Pilypą iš Giusepės Verdžio operos „Don Karlas“, kito sezono metu irgi turėsiu gražių premjerų.
Visi iššūkiai įveikiami ir visos svajonės pildosi.