„2013 metais susibūręs „Synaesthesis“, vadovaujamas dirigento Karolio Variakojo, nuo pat pradžių Lietuvos scenoje išsiskyrė tiek atlikimo precizika, tiek įdomiais programiniais sprendimais.
Savo misija laikydamas eksperimentinių lietuvių ir užsienio kūrinių pristatymą, kolektyvas per penkerius metus sugebėjo ne tik užsitarnauti išskirtinai ambicingo ansamblio reputaciją, pradėti tarptautinę karjerą, bet ir ne vieną skeptišką žvilgsnį į šiuolaikinę muziką pakeisti entuziastingu susidomėjimu“, – rašoma festivalio „Gaida 2018“ organizatorių žiniasklaidai išplatintame pranešime.
Praėjusių metų „Gaidos“ festivalyje „Synaesthesis“ pristatė programas „Strange People Playing Cool Music“ ir „Cool People Playing Strange Music“. Šių metų „Gaidoje“ ansamblio pristatomų programų pavadinimai „In Celsius“ ir „In Fahrenheit“ nurodo į dviejuose žemynuose – Europoje ir Amerikoje – naudojamus skirtingus matavimo vienetus.
„Tai tarsi simbolizuoja žmonių mąstymo skirtumus, bet kartu pabrėžia ir bendras pamatines vertybes“, – teigia organizatoriai.
Koncerto „In Celsius“ programa sudaryta iš Europos kompozitorių kūrinių, kuriais ansamblis „Synaesthesis“ atskleidžia savo subjektyvų smalsumo lauką. Atliekamų kūrinių autoriai – pasaulinę premjerą pristatantis kompozitorius Tomas Kutavičiaus, graikų kilmės kūrėjas Panayiotis Kokoras, vokiečių menininkas Alexanderis Schubertas ir olandas Louisas Andriessenas.
P.Kokoro „Conscious Sound“ buvo sukurtas Barselonos „Mixtur“ festivalio užsakymu – jame kiekvienas instrumentas traktuojamas kaip pulsinis generatorius. A.Schuberto „Sugar, Maths and Whips“ – tai išskirtinio skambesio rafinuotos ir brutalios underground muzikos mišinys.
Vieno ryškiausių nūdienos kūrėjų L.Andriesseno „Workers Union“ meistriškai suvienija tris skirtybes: modernistinį tikslumą, pop muzikos ritmiškumą ir improvizaciją. Kompozitoriaus T.Kutavičiaus premjera – „Ritus rhythmus“, kurioje ritmas traktuojamas kaip savita „kalba“.
Antrajame koncerte „In Fahrenheit“ ansamblis „Synaesthesis“ tyrinėja garsą. Jame skambės Amerikos kompozitorių Florent Ghys, Frederic Rzewski, Meredith Monk ir trys Julios Wolfe kūriniai. Iš pirmo žvilgsnio atrodytų, šis pasirodymas turi aiškią liniją – tai J.Wolfe muzika.
Tačiau pažvelgus atidžiau, atsiskleidžia platesnė amerikiečių muzikos panorama, jos sudėtingi ideologiniai aspektai ir persipynimai.
Pagrindinė koncerto mintis siejama su Downtown ir Uptown muzikos ideologijomis. Kaip rašė Kyle'as Gannas, „Frederico Rzewskio muzika nei iš Uptown, nei iš Downtown, nei europietiška, nei amerikietiška, nei konservatyvi, nei avangardiška. [...] Jis kuria dviejų plotmių muziką – stulbinančią ir mįslingą.“
Neapibrėžtumo kategorijai artimi ir kiti du autoriai šioje programoje – Meredith Monk ir Florentas Ghysas.
„Šiame kontekste tarsi nepastovumo koncentratas išnyra Julios Wolfe muzika – tvirta, intensyvi, psichologizuota, agresyvi ir besąlygiška. F.Ghyso „An Open Cage“ naudojamos ištraukos iš paties Johno Cage'o užrašų, o F.Rzewskio „Les Moutons de Panurge“ traktuojamas kaip „minimalizmo sabotažas“.
M.Monk „Double Fiesta“ – tai itin populiaria tapusi daina iš teatro pjesės „Acts from Under and Above“. Garsusis J.Wolfe kūrinys „Big Beautiful Dark and Scary“ mena kompozitorės patyrimą, iš arti stebint Rugsėjo 11-osios tragediją“, – programą aprašo organizatoriai.
Daugiau informacijos apie festivalį „Gaida 2018“ – čia.