EMCY rūpinasi jaunų atlikėjų tobulėjimu ir karjera
Apie 50 nacionalinių ir tarptautinių jaunimo (iki 25 metų) muzikos konkursų jungianti EMCY gyvuoja jau 46-erius metus. Įkurta Briuselyje, šiandien ji apima visą Europą, rūpindamasi jaunųjų žemyno muzikantų karjera ir tobulėjimu.
„Po Antrojo pasaulinio karo buvo suvokta, kad Europa privalo bendradarbiauti kultūriniu lygiu. 1970 m. įkurtos EMCY pagrindu iš pradžių buvo Belgijos, Prancūzijos ir Vokietijos konkursai, tačiau vėliau organizacijos nariais tapo ir kitų vakarų bei rytų Europos valstybių konkursai. Mūsų tikslas – padėti jauniems atlikėjams, žengiantiems pirmuosius žingsnius į profesionalią sceną. Skatiname juos dalyvauti kultūriniuose mainuose, mokytis, tobulėti ir bendradarbiauti“, – EMCY tikslus dėstė organizacijos prezidentas Paulas Scholeris.
EMCY veiklos amplitudė – labai plati. Organizacija nustato konkursų kokybės standartus, puoselėja jų edukacines vertybes, užtikrindama renginių profesionalumą ir skaidrumą. Ne ką mažiau svarbi veikla susijusi su jaunųjų atlikėjų karjeros skatinimu.
„Ten, kur pasibaigia konkursai, prasideda EMCY. Tada dalyviams dažnai iškyla klausimas, ką daryti toliau, o mes stengiamės jiems padėti. Vykdome gausybę projektų visoje Europoje – tai kamerinės muzikos turai, kurių metu jauni muzikai susipažįsta, buriasi į ansamblius, mokosi vieni iš kitų. Taip pat – meistriškumo kursai, kuriuos veda žymūs profesionalai. Rengiame ir kursus, kurių metu atlikėjai mokomi bendrauti su auditorija, išnaudoti socialinę mediją. Be to, muzikas, laimėjęs kurį nors EMCY konkursą, yra pristatomas ne tik savo šaliai, bet ir visai Europai“, – pasakojo EMCY generalinė sekretorė Sophie Duhnkrack.
Nariams taikomi aukšti kokybės standartai
Didžiulis pasiekimas Lietuvai yra ir tai, jog EMCY viceprezidento pareigas užima garsus lietuvių pianistas Justas Dvarionas, kurio iniciatyva Lietuvos balsas organizacijoje yra girdimas ir svarus.
„Labai džiugu, kad Lietuva EMCY yra pastebima ir kartais net imasi lyderio vaidmens tarptautinėje veikloje. Turime lietuvį viceprezidentą J. Dvarioną, dėl kurio aktyvios veiklos galime betarpiškai dalyvauti organizacijos veikloje, būti girdimi, matomi ir užimti pirmaujančias pozicijas“, – teigė VšĮ „Natų knygynas“ direktorius ir konferencijos koordinatorius Lietuvoje Vygintas Gasparavičius.
Pats J. Dvarionas, pasakodamas apie EMCY prioritetus, išskyrė kokybės užtikrinimo svarbą. Jo teigimu, jauniems atlikėjams labai svarbu žinoti, kad jie vyksta į profesionalų ir skaidrų renginį, kuriame užtikrinama tiek komisijos kompetencija, tiek teisingas jos darbas.
„Pagrindiniai EMCY kokybės standartai paliečia keletą skirtingų sričių. Visų pirma, konkursų repertuaras privalo būti įvairus, išskyrus tuos konkursus, kurie skirti konkrečiam stiliui ar kompozitoriui. Reikalaujama pakankamai ilgos programos, kad atlikėjui būtų suteikiama galimybė parodyti savo gebėjimus. Apibrėžtas ir laureatų skaičius – EMCY konkursuose visi dalyviai jais tapti negali. Privaloma vertinimo komisijos narių rotacija, jie negali būti susiję vieni su kitais, pageidaujama, kad didžioji dalis komisijos narių būtų iš užsienio valstybių, reglamentuota komisijos vertinimo tvarka. Taip pat siekiama užtikrinti profesionalų organizacinį darbą – visiems dalyviams būtina užtikrinti vienodas sąlygas ruoštis, repetuoti“, – pasakojo EMCY viceprezidentas.
Puikų Lietuvos konkursų vertinimą lemia tęstinumas ir bendradarbiavimas
Šiuo metu EMCY priklauso trys Lietuvos konkursai – Nacionalinis Balio Dvariono pianistų ir stygininkų, Tarptautinis Balio Dvariono jaunųjų pianistų ir smuikininkų bei Tarptautinis Jaschos Heifetzo smuikininkų konkursai. Pakeliui į organizaciją ir ketvirtasis – Tarptautinis Stasio Vainiūno pianistų ir kamerinių ansamblių konkursas.
Konkursų narystė EMCY suteikia išskirtinių tarptautinio bendradarbiavimo galimybių. Kiekvieno jų metu EMCY skiria specialų prizą – meistriškumo kursus, koncertus Europoje, kas jaunam atlikėjui yra ypatingai reikalinga. O organizatoriams tai – galimybė mokytis ir dalintis patirtimi.
„Keičiamės informacija apie žiūri narius, kokybę, kalbame tiek apie gerąją, tiek apie blogąją patirtis. Iš savo pusės, mes stengiamės rekomenduoti žymius Lietuvos muzikus, pedagogus užsienio konkursų komisijoms. EMCY dėka parašėme projektą „Give Music a Future“, kuris gavo programos „Kūrybiška Europa“ finansavimą – tai leis mums praplėsti veiklų spektrą, rengiant Tarptautinį Jaschos Heifetzo smuikininkų konkursą sukuriant dar didesnę pridėtinę vertę. Skatiname ir lietuviško repertuaro sklaidą – inicijavome programą, kurios metu visi EMCY nariai dalinsis specialiai konkursams parašytais kūriniais. Norisi, kad kompozicijos, kurios yra vykusios, skambėtų dažniau ir plačiau – ne tik Lietuvoje, bet ir svetur“, – apie narystės EMCY privalumus pasakojo V. Gasparavičius.
Geru žodžiu apie Lietuvos profesionaliosios muzikos konkursus atsiliepia ir tarptautinė bendruomenė. EMCY prezidento P. Scholerio nuomone, ne visi Europos renginiai gali pasigirti tuo, kuo gali mūsiškiai.
„Lietuvos konkursai turi ilgas tradicijas – dar nebūdami EMCY nariais jie buvo itin aukštos kokybės. Noriu pastebėti, kad konkursams svarbi valstybės parama, o Lietuvoje bendradarbiauti šiuo klausimu sugebama. Tai galima pastebėti ir iš to, kad Vilniuje vyksta ši EMCY konferencija. Labai smagu, kad čia puikiai integruojamos naujosios medijos – tikrai ne visi konkursai Europoje tuo gali pasigirti“, – stipriąsias Lietuvos konkursų puses dėstė EMCY prezidentas.
„Mūsų konkursų stiprybė – tęstinumas, kurį valstybė palaiko. Negalime atitrūkti nuo kultūros lauko realijų ir tikėtis didžiulio finansavimo. Tačiau, atsižvelgiant į galimybes, valstybės dėmesys ir finansavimas yra sistemingas. O tai, kad čia negalime gauti tiek pinigų, kiek norėtume ir kiek reikėtų, mus skatina dairytis ne tik į Lietuvos kultūros tarybą ar LR kultūros ministeriją, bet ir žvelgti plačiau – dalyvauti konkursuose Europos sąjungos projektuose ir kai kurioms veikloms pinigų gauti būtent ten“, – pasakojo VšĮ „Natų knygynas“ direktorius V. Gasparavičius.
Svarbus tarptautinis įvertinimas
Pastarieji konkursai, vykę mūsų šalyje, džiugino tiek aukšta menine kokybe, tiek puikia organizacija. Tai, jog EMCY konferenciją ir Generalinę asamblėją šiemet nuspręsta rengti Lietuvoje – dar vienas šalies kultūrinės bendruomenės laimėjimas.„Tai yra viso mūsų darbo ir ilgos profesionaliosios muzikos konkursų istorijos Lietuvoje įvertinimas. Čia susirinko pagrindinių Europos konkursų organizatoriai. Ne tik dalinamės patirtimi, bet ir supažindiname svečius su mūsų kultūra, giliomis jos tradicijomis, pristatome Lietuvą kaip kūrybišką šalį“, – įvykio svarbą išskyrė V. Gasparavičius. Jam antrino ir J. Dvarionas, tvirtindamas, kad tokio masto renginys įrodo, jog Europoje esame gerbiami.
„Šis renginys – labai didelis įvertinimas. Ilgametė, nuosekli konkursinė tradicija lėmė tai, kad mūsų renginiai išsikovojo vardą europiniame kontekste. Tai, jog EMCY konferencija ir Generalinė asamblėja vyksta Lietuvoje, yra dar vienas to įrodymas. Jos metu Lietuva tampa ne tik geografiniu, bet ir muzikiniu Europos centru“, – džiaugėsi EMCY viceprezidentas.
Svarbu tai, kad šis EMCY renginys pastebėtas ne tik muzikų bendruomenės. Konferencija surengta ne tik remiant LR kultūros ministerijai, Lietuvos kultūros tarybai, bet ir „Erasmus+“ programai. Sveikinimo žodžių sulaukta ir iš svarbių politikų: konferencijos buklete spausdinamas Europos komisijos pirmininko Jeano-Claude'o Junckerio sveikinimas, dėmesį renginiui parodė ir Vilniaus meras Remigijus Šimašius.
Tarptautinei bendruomenei pristatomas naujas, Lietuvoje sukurtas kūrybinių industrijų produktas
Šiųmetėje EMCY konferencijoje pagrindinis dėmesys skirtas dviem klausimams – skaitmeninių kompetencijų integracijai bei auditorijų plėtros galimybėms. Pranešimus šiomis temomis skaitė devyni pranešėjai. V. Gasparavičiaus teigimu, konkursai privalo žengti koja kojon su modernėjančiu pasauliu.
„Akademinės muzikos konkursai negali atitrūkti nuo realybės. Kultūriniame sektoriuje – didelė konkurencija. Šiandien mes norime pasiekti potencialų žiūrovą ne tik koncertų salėse, bet ir už jos ribų, todėl jau keletą Lietuvoje vykusių konkursų tiesiogiai transliavome internetu. Tarptautinį Balio Dvariono pianistų įr smuikininkų konkursą stebėjo žiūrovai iš 55 pasaulio šalių! Norime tobulėti kartu su kintančiu pasauliu, dalyvauti socialinėje erdvėje ir pritaikyti naujausius metodus“, – apie poreikį integruoti naujus metodus kalbėjo VšĮ „Natų knygynas“ direktorius.
Konferencijos metu savo veiklą pristatė „Naujų idėjų kamerinio orkestro“ (NIKO) narė ir viena įkūrėjų Augusta Jusionytė, pasakojusi apie modernių technologijų ir naujų išraiškos priemonių integraciją į ansamblio veiklą, padėjusią pritraukti platų klausytojų ratą. Gerąja patirtimi dalijosi viešnia iš Ukrainos, Tarptautinio Vladimiro Horowitzo jaunųjų pianistų konkurso organizatorė bei radijo laidų vedėja Ivanna Karabits, pristačiusi skaitmeninio radijo Aristocrats.fm veiklą.
Programoje taip pat aptartos Europos sąjungos programos „Kūrybiška Europa“ teikiamos bendradarbiavimo galimybės, „Erasmus+“ programa, muzikinių konkursų kokybės vertinimo rezultatai, naujų praktikų pritaikymo galimybės. Pristatytas ir naujas lietuvių sukurtas projektas, skirtas konkursams – skaitmenizuota konkursų registracijos sistema „Artist Database“.
„Pirmą kartą „Artist Database“ pristatėme Tarptautinių muzikos konkursų pasaulio federacijos asamblėjos metu Armėnijoje, o konferencijoje Vilniuje projektą aptarsime plačiau. Jau dabar sulaukėme didžiulio susidomėjimo iš kolegų Europoje. Galbūt turėsime progų kooperuotis, tobulinsime šią sistemą, kol galėsime ją pritaikyti ne tik konkursams, bet ir kitų renginių administravimui“, – pasakojo V. Gasparavičius.