„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2020 09 05

Iš koncertų salių išlaisvinti skambesiai: gamtos objektai, miestų erdvės ir kalėjimų salės

Muzika, ypač klasikinė, dažniausiai atliekama įprasto koncerto scenarijumi, kuriame esama labai aiškių ribų tarp klausytojų bei atlikėjų, nemažai istoriškai susiformavusių konvencijų, numatančių, kaip kūriniai turėtų būti atliekami ir kaip jų reikėtų klausytis. Koncertų salės pirmiausia Vakarų, o vėliau – likusiame pasaulyje jau daug šimtmečių laikomos standartine muzikavimo vieta. Tačiau muzikos ir erdvių sąveikos formų įvairovė yra kur kas spalvingesnė, o geografija – be galo plati.
Donatas Katkus ir Šv. Kristoforo kamerinis orkestras Trakų žvyro karjere
Donatas Katkus ir Šv. Kristoforo kamerinis orkestras Trakų žvyro karjere / Orkestro archyvo nuotr.
Temos: 1 Muzika

Šiuolaikiniai menininkai vis dažniau kvestionuoja tradicines muzikavimo konvencijas, kritiškai ir kūrybiškai mesdami iššūkį ne tik koncerto formatui, bet ir apskritai ieškodami naujų erdvinės saviraiškos būdų, formuojančių netikėčiausius garsynų, klausytojų ir aplinkos žaismo pavidalus, kurių aptarimui nepakanka vien akustikos ir estetikos sąvokų.

Įvietinta – specialiai unikalioms erdvėms sukomponuota ar joms pritaikyta atlikti – muzika atveria naujas socialinių, politinių ir kultūrinių problemų apmąstymo galimybes ar paprasčiausiai sudaro sąlygas naujai suvokti įvairias kasdienes ar neįprastas vietas. Miškai, skersgatviai, vandens rezervuarai, smėlio karjerai, ligoninės ir kalėjimai – tai tik maža dalis erdvių, kuriose muzikiniai įvykiai gali įgyti naujų reikšmių, o kompozicijos nuskambėti visiškai kitaip nei koncertų salėje. Savo ruožtu kūrėjams tai sudaro sąlygas autorinei kūrybai suteikti išskirtinių paveikumo kokybių.

Štai italų kompozitorius ir pianistas Ludovico Einaudi, bendradarbiaudamas su aplinkosaugos organizacija „Greenpeace“, parašė originalų opusą „Elegija už Arktį“ (Elegy for the Arctic), kurį koncertiniu fortepijonu 2016 m. birželio mėnesį atliko viduryje Arkties vandenyno, tirpstančių, pasirodymo metu griūvančių Norvegijos ledynų apsuptyje, ant plūduriuojančios platformos. Nors šis pasirodymas laikytinas gerai surežisuota viešųjų ryšių ir politinės komunikacijos akcija, skirta atkreipti dėmesį į žalingos klimato kaitos keliamus iššūkius, jos koncepcijos įgalintas, kvapą gniaužiantis estetinis paveikumas sukuria prielaidas susimąstymui, kuris vargu ar būtų pasiektas kūrinio klausant ištaigingoje filharmonijoje.

Youtube kadras/Ludovico Enaudi
Youtube kadras/Ludovico Enaudi

Tačiau originalių erdvės, muzikos, atlikėjų ir auditorijos sampynų pavyzdžių esama kur kas daugiau ir ne tik užsienyje. Lietuvos kūrėjai ir muzikantai, kuratoriai ir renginių organizatoriai įnirtingai stengiasi nustebinti vis labiau dėmesio bei laiko stokojančią publiką, kuri, gyvendama kultūrinės produkcijos pertekliaus ir intensyvaus informacinio triukšmo sąlygomis, tampa vis labiau išrankesnė. Apžvelkime keletą ryškiausių pavyzdžių bei svarbiausių tendencijų.

Muzika – tai ne tik natos ir garsai

Dar 1994 m. žymiausio Lietuvos dirigento Donato Katkaus įkurtas Šv. Kristoforo orkestras, kuriam jis vadovavo iki pat 2018-ųjų, yra atlikęs nemažai įvairios muzikos pačiose netikėčiausiose vietose. Kolektyvui teko pasirodyti scenoje, apsuptoje ne sienų, tačiau saulės kepinamo smėlio žvirgždo kopų – 2003 m. specialiu užsakymu kviestiniams svečiams jie atliko muzikinę programą Trakų žvyro karjere.

Pastarojo pasirodymo metu D. Katkui šovė idėja padiriguoti ne tik savo orkestrui, tačiau ir... ekskavatoriams. Išrikiavus dešimtis sunkiasvorių, kasybai naudojamų mašinų su šalia jų stovinčiais, mėlynais kombinezonais vilkinčiais, baltomis pirštinėmis mūvinčiais darbininkais, dirigentas rankos mostu nurodė jiems sulipti į kabinas, o vėliau grakščiais batutos judesiais atlikto improvizuotą kylančių ir nusileidžiančių kasimo kaušų, variklio burzgesių ir garsinių signalų „simfoniją“, kurią karūnavo bendra industrinių mašinų ir orkestro muzikinė partija.

Tai buvo toli gražu ne vienintelis kartas, kai kolektyvas savo nestandartiniuose koncertuose išnaudodavo performatyvius, stipriems įspūdžiams žadinti skirtus sprendimus. Po metų, 2004-aisiais, vykusiame Kristupo vasaros festivalio koncerte Kalnų parke, muzikantams atliekant savo programą, tuo pat metu dangų lėktuvu raižė legendinis Lietuvos pilotas Jurgis Kairys,: ausinėse klausydamas atliekamos muzikos, jis atliko įvairius akrobatinius triukus, skambiai įvardytus „oro baleto“ sąvoka.

Archyvinė orkestro nuotr./Šv. Kristoforo orkestras
Archyvinė orkestro nuotr./Šv. Kristoforo orkestras

Dar vienas paminėtinas įvykis – 2013 m. sugrotas specialus orkestro koncertas Trakų rajone, netoli Aukštadvario esančioje Velnio duobėje. Jo metu, šalia kitų Lietuvos kompozitorių kūrinių, skambėjo specialiai šiam pasirodymui parašytas Gintaro Sodeikos opusas „Tuba plumbum D'N'G”. Renginys suorganizuotas kaip tarptautinio projekto „New Music: New Audiences (NewAud)“ dalis.

Pastaroji iniciatyva – tai 17 šalių ansamblius, kompozitorių asociacijas, muzikos informacijos centrus ir autorių teisių asociacijas jungiantis tinklas. Jo veiklos tikslas –demonstruoti naujus muzikos koncertų formatus, orientuojantis į kuo didesnį publikos pasiekiamumą, visapusišką jų įtraukimą į aktyvų muzikos klausymąsi.

Tiek minėti Šv. Kristoforo orkestro pasirodymai bei buvusio jo meno vadovo sumanymai, tiek šis projektas iliustruoja koncertų organizavimo tendenciją, ryškiai pasireiškiančią nūdienoje – tai bandymai muzikos koncerto formai suteikti meninę vertę, papildančią ar kartais netgi nustelbiančią pačios muzikos meniškumą. Tokiame kontekste muzikos įtaigumas konstruojamas ne tik užrašytomis natomis ir techniškai kokybišku atlikimu, tačiau ir režisuojant ar improvizuojant vizualumo, performatyvumo, interaktyvumo elementų visumą.

Naujų klasikinės muzikos atlikimo formų bei erdvių paieška gali būti nulemta ne tik kūrybinių, tačiau ir komunikacinių sumetimų, kuriais siekiama plėsti klausytojų ratą ir kuo labiau juos sudominti. „Tam, kad orkestras išsilaikytų ir galėtų Šv. Kotrynos bažnyčioje groti Haydną, mes turime užsiiminėti kitais dalykais – tam, kad patrauktume dėmesį, kad visi žinotų, kas yra Šv. Kristoforo kamerinis orkestras. Mūsų atliktas darbas visų pirmiausia buvo tarnavimas klausytojams, Lietuvos klasikinės kultūros puoselėjimas“, – apie savo kūrybinių sprendimų motyvus pasakojo buvęs orkestro vadovas D. Katkus.

Naujieji miestų įgarsinimai – tarp pažinimo ir meninio tyrimo

Nagrinėdami įvietintos muzikos reiškinį, galime išskirti kur kas daugiau kūrybinių bei performatyvių praktikų, neapsiribojančių vien naujų koncerto pavidalų paieška ar siekiu sudaryti sąlygas Lietuvos bei pasaulinei klasikai suskambėti kitoniškai vien dėl to, kad ji grojama neįprastose erdvėse. Muzika yra tuo labiau įvietinta, kuo labiau jos kūryba bei atlikimas originaliai atliepia, kūrybiškai papildo ir pažintiniu požiūriu išplečia tam tikras erdves. Ne tik gamtos, tačiau ir miesto erdves, kurių originali paskirtis gali būti visai nesusijusi nei su menu, nei su įprastai suprantama kultūra.

Vienas tokių muzikinių projektų – tai kompozitorės ir kuratorės Jutos Pranulytės chorinės muzikos kūrinys „Vandenys“, sukurtas kartu su vizualizacijų kūrėju Luku Vytautu Dagiliu ir šviesų dailininku Arvydu Buinausku. Jolitos Vaitkevičienės vadovaujamas merginų choras „Liepaitės“ šį kūrinį atliko 2018 m. spalio 6 d. netikėtoje vietoje – Liepkalnio vandens saugykloje, pastatytoje dar 1916 metais.

T.Tereko nuotr./Vandens rezervuaras
T.Tereko nuotr./Vandens rezervuaras

Rezervuaras pasižymi išskirtinėmis akustinėmis ir architektūrinėmis savybėmis – 5 metrų gylyje įrengtos, itin didelio tūrio bei apskrito pavidalo industrinės patalpos viršuje esama įspūdingo, kolonomis į grindis besiremiančio kupolo, o jame aidas gali atsikartoti iki 5 ar netgi 6 kartų. Vandens motyvus menančios, dinamiškai raibuliuojančios šviesos ir ratu palei apskritą patalpos liniją išsirikiavusio choro balsų pripildytoje erdvėje publika turėjo galimybę maudytis girdėdama atmosferinius tekančio vandens, lietaus, krioklių skambesio garsus ir klausydama lietuvių, švedų, arabų, mandarinų ir kitomis kalbomis dainuojamų bei tariamų patarlių apie skystį, be kurio nebūtų įmanoma jokia gyvybė.

„Kūrinio „Vandenys“ atsiradimą inspiravo erdvė – pamačiusi ir išgirdusi Liepkalnio vandens saugyklą supratau, kad ji ypatinga, dėl ko reikia sukurti būtent jai specifiškai skirtą kūrinį. Taip atsirado tai, ką pati vadinu erdviniu-atmosferiniu-choriniu veiksmu. Man taip pat labai artimi gamtos elementai – žemė, vanduo, oras... Jie vienaip ar kitaip atsikartoja ne vienoje mano kompozicijoje“, – apie sumanymą parašyti įvietintos muzikos kūrinį pasakojo kompozitorė J. Pranulytė.

Erdvė šiai kompozitorei yra ne tik įkvėpimo šaltinis, tačiau ir instrumentas, galiausiai – kūrybinių apmąstymų ir muzikinės vaizduotės objektas. „Erdvė man yra neatsiejama kūrinio suvokimo dalis. Istoriškai, daugelis kompozitorių rinkosi apie tai nekalbėti, tačiau jaučiu, kad šiandienos kūrėjams – tai savaime suprantamas dalykas ir mes visi kurdami dažniausiai pagalvojame apie vietą, kurioje skambės kūrinys“, – teigė jaunoji muzikė.

T.Tereko nuotr./Koncertas vandens rezervuare
T.Tereko nuotr./Koncertas vandens rezervuare

Vaizduotės pasivaikščiojimai su muzikuojančia atmintimi

Kaip rodo aptarti pavyzdžiai, grakščiam muzikos bei vietos sąskambiui būtina daugialypė sinergija, kuri meniniu požiūriu paveiki tiek, kiek kūrėjai bei įvykių organizatoriai išdirba ją ne tik estetiškai, bet ir konceptualiai. Pastaruoju požiūriu svarbus tampa ne tik muzikos, tačiau ir garso menas – tarpdisciplininėmis raiškos formomis pasireiškiančios kūrybinės praktikos bei jų rezultatai, dažnai įgyjantys meninio tyrimo pobūdį ar netgi tiesiogiai persidengiantys su įvairių mokslų sritimis.

(Psicho)akustika, aplinkos garsų įrašai, urbanistinių garsovaizdžių tyrinėjimai, audioskulptūros, triukšmo (ne)muzika, garsinė kraštotyra, garso instaliacijos – tai tik keletas tarpusavyje susipynusių, konceptualiai sunkiai apčiuopiamomis skirtimis besiribojančių sričių, nagrinėjančių ne tik ir ne tiek muzikos-erdvės, kiek visų pirmiausia garso-erdvės sąveikos reiškinį. Visapusiškam pastarojo pažinimui nebeužtenka vien estetinio sąlyčio su tikrove – šis abstraktus santykis savyje talpina ne vien meninę problematiką, o apima kur kas daugiau nei menininko saviraišką. Kas yra tas daugiau?

Siekiant atsakyti į šį klausimą, norėtųsi išskirti ir kiek plačiau aptarti kitą garso meno „žanrą“ – garsinius pasivaikščiojimus. Kaip savo veikale „Urbanistinių erdvių konstravimas su garsais ir muzika“ (orig. Constructing Urban Space with Sounds and Music, 2014) taikliai pastebi Ricciarda Belgiojoso, „garsiniai pasivaikščiojimai nelengvai duodasi apibendrinami įprastomis meno pasaulio kategorijomis. Tai vienu ir tuo pačiu metu yra multimedijos instaliacijos, performansai, specifinės vietos ir viešojo meno kūriniai. Iš esmės jie radikaliai keičia mūsų erdvės suvokimą“. Tokiam pokyčiui būtinas aktyvus įsitraukimas – sąmoningos pastangos vietą pažinti per garsą.

R.Masiulinio nuotr./„Glaistas“
R.Masiulinio nuotr./„Glaistas“

Garsiniai pasivaikščiojimai, viena vertus, auditorijai sukonstruoja patyrimą-kaip-kūrinį, kita vertus, paprasčiausiai sudaro sąlygas kūrybiškai, aktyviai bei individualiai klausytojo-vaikštinėtojo patirčiai formuotis. Jų pradžia sietina su XX a. pab., o paplitimas – su XXI a., tačiau istorinės ištakos siekia dar XX a. pr. organizuotas dadaistines ekskursijas. Pastarosiomis bandyta sukurti ideologinę opoziciją standartiniam turistiniam miestų lankymui, o kasdienį vaikštinėjimą po banalias vietas pakylėti į dėmesingos estetinės patirties lygį. Tačiau šiuolaikiniais garsiniais pasivaikščiojimais siekiama ne tik estetiškai pakylėti, bet ir sudaryti galimybę konceptualiai ir patyrimiškai kitokiam miesto istorijos, kultūros, socialinio gyvenimo pažinimui.

Lietuvoje tokia meno forma atsirado palyginti neseniai, o vienu ryškiausių jos pavyzdžių galime laikyti garsinius pasivaikščiojimus po Vilniaus getą „Glaistas“. Tai – kūrybinės kompanijos „Operomanija“ prodiusuota garso patirtis, kurios bandomoji versija skambėjo 2019 m. spalio-lapkričio mėnesiais , o galutinai išbaigta – 2020 m. kovą. Dramaturgo Rimanto Ribačiausko, režisieriaus Manto Jančiausko ir kompozitorių Jūros Elenos Šedytės bei Andriaus Šiurio sukurtas daugialypės terpės kūrinys, sujungdamas šiuolaikinę muziką, dokumentiką, garso meną ir judesį, klausytojus-vaikštinėtojus panardina į valandos trukmės istorinę kelionę po buvusio Vilniaus geto gatves, skersgatvius ir kiemus.Kūrinio branduolį sudaro garsiniai dokumentai – į paskirus, selektyviai suderintus vokalinius fragmentus išpreparuoti, į eksperimentinės bei atmosferinės elektroakustikos audinį organiškai įausti keturių Vilniaus gete gyvenusių ir po karo į Izraelį emigravusių Lietuvos žydų pasakojimai. Pagal pasivaikščiojimo maršrutą bei lankomas vietas dinamiškai besiskleidžiantys rusų, anglų, jidiš kalbomis tariami ir dainuojami prisiminimai byloja kasdieniškas, linksmas, o taip pat ir skaudžias bei šiurpias praeities akimirkas.

M.Endriuškos nuotr./„Glaistas“
M.Endriuškos nuotr./„Glaistas“

„Glaistas“ kaip kūrinys yra efemeriškas – viena vertus, tai kruopščiai suplanuota, talentingai surežisuota, įtaigiai sukomponuota patyrimo stimulų visuma, kuri, kita vertus, neišvengiamai kiekvienos kelionės metu papildoma iš anksto nenuspėjamų ir nenumatytų, kas kartą kintančių miesto aplinkos, jame judančių mašinų ir žmonių vaizdų. Kiekvienas šios kelionės pakartojimas visuomet vyksta kaip permanentinė, niekada iki galo nepabaigiama kvazi-rekonstrukcija, kas kartą pripildoma skirtingų klausytojų-vaikštinėtojų interpretacijų bei unikalaus patyrimo, kurio neįmanoma apibendrinti jokia kolektyvine sąvoka.

Istorinė atmintis šioje kelionėje pasirodo ne kaip faktografijos refleksija, bet kaip aktualioje dabartyje tarpstanti, nenuspėjamos vaizduotės konstruojama, individualiai ir subjektyviai išgyvenama drama. Itin įtaigi psichoakustinė drama, per emocines įtampas bei subtiliai numanomas potekstes skatinanti susimąstyti apie žmogiškumo trapumą, laikinumo neišvengiamybę, subjektyvios tikrovės neišreiškiamumą, nesibaigiantį miesto kismą bei istorijos pažinimo sąlygiškumą.

Kalinius išlaisvinanti klasika

Pradėję nuo klasikos grįžkime prie klasikos. Ne šiuolaikinės, tačiau tradicinės – didžiųjų Europos kompozitorių kūryba kokybiško klasikinio koncerto scenarijumi gyvai atliekama vietose, kuriose tokios muzikos skambėjimas atrodo mažų mažiausiai netikėtas. Šių koncertų auditorija – už įvairius nusikaltimus nuteisti kalėti žmonės, o salės – apsuptos storų sienų, metalinių tvorų ir apsaugos postų.

Idėja reguliariai ir nuolatos organizuoti aukščiausios kokybės, profesionaliai atliekamos klasikinės muzikos koncertus įkalinimo įstaigose kilo Kanadoje gyvenančiam verslininkui ir filantropui Dmitrijui Kanovičiui. Specialiai šiai veiklai Toronte jis netgi įkūrė labdaros organizaciją „Looking at the Stars“, kuri privačių rėmėjų lėšomis rūpinasi klasikinės muzikos sklaida atskirtį bei izoliaciją išgyvenantiems žmonėms.

Muzikavimas neįprastoje erdvėje šiame projekte pasirodo ne tik kaip meninis-estetinis, tačiau visų pirmiausia kaip edukacinis-šviečiamasis sprendimas, per muziką sujungiantis socialiai ir kultūriškai nutolusias erdves bei žmones. Veiklos pradžioje muzikinius renginius D. Kanovičius organizuodavo ir ligoninėse, ilgalaikės globos įstaigose, prieglaudos namuose, tačiau šiuo metu yra susitelkęs išskirtinai į kalėjimus bei pataisos namus, kuriuose pasaulinio lygio muzikantai groja tiek solo, tiek susiburdami į kamerinius ansamblius.

Per penkerių metų laikotarpį surengta daugiau kaip 40 koncertų, kurių geografija, kaip planuoja pats D. Kanovičius, galiausiai turėtų aprėpti visą pasaulį. Žengiama ir už Kanados ribų – Europos Sąjungos kryptimi. Pirmasis verslininko kaliniams surengtas klasikinės muzikos koncertas įvyko Pravieniškių pataisos namuose-atvirojoje kolonijoje, kurioje Ludvigo van Beethoveno ir Fryderyko Chopino kūrinius atliko pianistas, „Looking at the Stars“ meno direktorius ES šalims Darius Mažintas, besirūpinantis projekto plėtros ir sklaidos darbais Lietuvoje. Artimiausiu metu planuojami nauji pasirodymai kitose įkalinimo įstaigose, prieš tai surengus labdaringus koncertus finansinei paramai surinkti.

Jean-Paul Laurieau nuotr./Smuiku kaliniams griežia Gidon Kremer. Pacific Institution Regional Treatment Centre kalėjimas
Jean-Paul Laurieau nuotr./Smuiku kaliniams griežia Gidon Kremer. Pacific Institution Regional Treatment Centre kalėjimas

„Kas mane paskatino to imtis? Pirmiausia – karti mano gyvenimo patirtis. Grįžus į Kanadą po ilgai trukusio pasaulio maišymo nusprendžiau užsiimti tuo, kas man būtų brangu ir artima. Tikslas buvo vienas – patenkinti save, savo norą tobulėti. Supratau, kad malonumą man teiks užsiiminėjimas klasikine muzika, kurią per savo gyvenimą pamilau palaipsniui. Kilo klausimas, ką gi su ja daryti? Mokytis groti man jau per vėlu, o vien klausyti – per daug pasyvu. Todėl norėjau sugalvoti kažką labiau dinamiško, kas padėtų tiek klasikinės muzikos auditorijai, tiek muzikantams“, – apie labdaringų koncertų idėjos gimimą pasakojo D. Kanovičius.

Pripažindamas, kad nejaučia didelio susižavėjimo tipiniais klausytojais, besilankančiais didžiosiose koncertų salėse, jis nusprendė ieškoti alternatyvos, kurią atrado nuo visuomenės izoliuotose vietose. Kalintys žmonės, pasak D. Kanovičaus, yra visiškai apleista ir pamiršta muzikos auditorija, kuri, patalpinta į įkalinimo įstaigą, yra ne gydoma, tačiau žlugdoma.

Tiek esami, tiek buvę kaliniai iš tiesų yra viena labiausiai diskriminuojamų ir marginalizuojamų socialinių grupių – tai rodo tiek visuomenės nuomonės apklausos, tiek mokslinės studijos. Tačiau daug kas pasakytų, kad ne be pagrindo. Esama daugybės žmonių, kurie atvirai ir be užuolankų teigtų, kad nusikaltėliai paprasčiausiai neverti tokių labdaringų pastangų, kurioms D. Kanovičius skiria daug laiko ir nemažai pinigų. Ką jis atsako taip manantiems?

„Pirmiausia siūlau jiems pasižiūrėti į save ir prisiminti, kiek kartų gyvenime jiems buvo kilęs noras ką nors užmušti, kiek kartų teko patirti nusižeminimo, patyčių, diskriminacijos ir išdavysčių. Tuomet siūlyčiau pagalvoti apie tai, kokiose šeimos gimę tie, kurie šiandien sėdi kalėjime, kas tuos žmones į kalėjimus atvedė, kokios yra jų istorijos ir pasidžiaugti, kad patys nepatyrė panašios praeities ir kad tai – nebūtinai jų, o Dievo nuopelnas. Ir trečia, norėčiau, kad jie nepamirštų, jog tie, kas šiandien yra kaliniai, rytoj bus jų kaimynai. Apie visa tai nemąsto tie, kas pirštais bado ir ranka numoja į kalinčius žmones“, – svarstymais apie savo misiją dalinosi pašnekovas.

Tekstas 2020 m. rugpjūtį buvo publikuotas žurnale „Druskomanija“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau