Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2013 04 26

Penki talentingi lietuvių pianistai – penki įspūdingi Beethoveno koncertai Klaipėdoje

Šis išskirtinis festivalio „Klaipėdos muzikos pavasaris“ projektas balandžio 30 dieną, antradienį, 18 valandą Klaipėdos koncertų salėje pristatys penkis talentingus jaunosios kartos lietuvių pianistus.
Lukas Geniušas
Lukas Geniušas / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Kartu su Klaipėdos kameriniu orkestru, vadovaujamu Mindaugo Bačkaus,  jie atliks visus penkis Ludwigo van Beethoveno koncertus fortepijonui ir orkestrui. Klaipėdoje susirinks šiuo metu įvairiose šalyse ar miestuose gyvenantys pianistai: Gryta Tatorytė, Guoda Gedvilaitė atvyks iš Vokietijos, Lukas Geniušas – iš Rusijos, Edvinas  Minkštimas – iš JAV, Kasparas Uinskas – iš Vilniaus. Klausytojai turės retą progą išgirsti ir palyginti skirtingas L. van Beethoveno kūrinių interpretacijas, kurioms vadovaus žymus austrų dirigentas Johannes Wildner.  

Pasak M. Bačkaus, pagrindinis šio sumanymo aspektas yra „atlikimo subtilumai, stiliaus skirtumai, interpretavimo bei asmenybių kontrastai.“ Kartu su solistais muzikuosiantis Klaipėdos kamerinis orkestras, papildytas pučiamaisiais ir mušamaisiais instrumentais, priartės prie simfoninės sudėties. 

Savo koncertuose fortepijonui ir orkestrui L. van Bethovenas pratęsė Wolfgango Amadeus Mozarto pradėtą koncerto simfonizacijos tradiciją, kuri traktavo orkestrą kaip lygiavertį solisto partnerį. Kompozitorius, pats buvęs pianistu-virtuozu, sukūrė ypač sudėtingas partijas solistams.

L. van Beethoveno I-ąjį koncertą (op. 15, C-dur) su orkestru gros viena jauniausių projekto dalyvių Gryta Tatorytė.  Baigusi Nacionalinę M. K. Čiurlionio menų mokyklą ji pasirinko Karlsruhe‘s Muzikos Universitetą (Vokietija), kur šiuo metu tęsia magistrantūros studijas. Pianistė yra respublikinių bei tarptautinių konkursų prizininkė. G. Tatorytė koncertavo su Lietuvos ir Latvijos nacionaliniais simfoniniais, Lietuvos valstybiniu simfoniniu, Šv. Kristoforo kameriniu bei Mannheimo jaunimo simfoniniu orkestrais.

„Labai apsidžiaugiau, sužinojusi, kad bus atliekami visi penki Beethoveno koncertai. Taip publikai suteikiama galimybė išgirsti kompozitoriaus kūrybinį vystymąsi, stiliaus kitimą. Ir su penkiomis asmenybėmis prie fortepijono!“ – teigia G. Tatorytė. „Džiaugiuosi galėdama atlikti I-ąjį koncertą. Beethoveno jaunatviškas optimizmas „uždega“ nuo pirmųjų taktų ir leidžia pasireikšti tyram pianistiškumui. Lėtoji dalis – tarsi muzikinė pasaka, kurioje orkestro ir fortepijono garsai susilieja. O trečioji dalis primena kaimišką šventę. Su nekantrumu laukiu repeticijų su Klaipėdos kameriniu orkestru ir dirigentu iš Austrijos.“

L. van Beethoveno II-ojo koncerto (op. 19, Nr. 2, B-dur) solinę partiją paskambins tarptautinių konkursų laureatas Edvinas Minkštimas. 2011 metais jis baigė studijas ir apsigynė daktaro disertaciją garsiojoje menų mokykloje „The Juilliard School“ Niujorke. Prieš tai Edvinas studijavo Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje bei Paryžiaus Konservatorijoje. 

Pastaruoju metu pianistas sėkmingai plėtoja savo tarptautinę karjerą: jis tapo Zalcburgo Festivalio ir Malerio Filharmonijos Vienoje direktorių valdybos nariu, Embassy Series ir Phillips Collection Music Series festivalių Vašingtone direktoriaus pavaduotoju ir reziduojančiu menininku. Tarp būsimų Edvino pasirodymų minėtinas L. van Beethoveno koncertų atlikimas National Gallery of Art Vašingtone, koncertai Carnegie Hall salėje Niujorke, garstrolės Austrijoje, Italijoje ir Ispanijoje.

Pasak E. Minkštimo, „L. van Beethovenas II-ąjį koncertą pradėjo rašyti dar 1787 metais ir darbą tęsė iki premjeros 1795 metais. Koncertas nebuvo publikuotas iki pat 1801 metų ir todėl tapo „Antruoju“, nors chronologiškai yra pirmas. Rašytas W. A. Mozarto koncertų įtakoje šis kūrinys jau pradeda išsiskirti kontrastų gausa bei tirštesne akordine ir smulkių natų faktūra, taip pat drąsiais harmoniniais sprendimais, kuriuose juntamas savitas kompozitoriaus braižas.“

L. van Beethoveno III-ąjį koncertą (op. 37, c-moll) išgirsime Kasparo Uinsko interpretacijoje. Šis pianistas pasižymi emociniu jautrumu muzikai, ypatinga fantazija, vaizduote ir virtuoziškumu. Visa tai jam padėjo nugalėti nacionaliniuose ir tarptautiniuose konkursuose. Aukštojo muzikos mokslo studijas K. Uinskas pradėjo Varšuvos F. Chopino muzikos akademijoje, o pratęsė „The Juilliard School“ Niujorke. 2009 m. jis baigė Meno aspirantūrą Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. 

Po triumfuojančių debiutų pasaulinio garso koncertų salėse – Niujorko Carnegie Hall, Berlyno Filharmonijoje, Londono Wigmore Hall, J. F. Kennedy Center Vašingtone ir kitose, pianistas dabar intensyviai koncertuoja Lietuvoje ir užsienyje. Jis taip pat didelį dėmesį skiria jaunimo edukacijai, organizuoja paskaitas apie klasikinę muziką. “Savo veikla stengiuosi patraukti klausytojus ateiti į klasikinės muzikos koncertą ir nors kartą gyvenime išgirsti... išgirsti muziką ir jos grožį.“

K. Uinskas teigia: „Trečiasis L. van Beethoveno fortepijoninis koncertas – vienintelis iš penkių jo koncertų, parašytas minorinėje tonacijoje. Tai monumentalus klasikinės epochos kūrinys, atspindintis dramatišką ir originalų genijaus kūrybos braižą. Naudodamas iš pirmo žvilgsnio paprasčiausias muzikines priemones, Beethovenas, tarsi architektas, sukuria didingą  muzikinį kūrinį, kuriame persipina du kontrastuojantys pradai – kovojantis ir dramatiškas su idealistiniu, šviesiuoju.“

Guoda Gedvilaitė atliks L. van Beethoveno IV-ojo koncerto (op. 58, Nr. 4, G-dur) solo partiją. „1995 metais šis koncertas man atnešė pergalę Tarptautiniame M. K. Čiurlionio pianistų ir vargonininkų konkurse Vilniuje. Grojant šį kurinį  mintimis grįžtu į tuos studentiškus laikus... “ – pasakoja pianistė. „Tačiau šiandien esu jau kitokia: suaugusi, subrendusi muzikė, turinti užtikrintą supratimą ir neabejojančią interpretaciją. Džiaugiuosi būdama šios nuostabios beethoveniškos šventės dalimi. Man bus malonu susitikti savo kolegas ir didelė garbė dirbti su austrų dirigentu Johanesu Wildneriu. Ačiū Klaipėdos kameriniam orkestrui ir jo vadovui Mindaugui Bačkui už šios nuostabios  idėjos realizavimą.“

G. Gedvilaitė pelnė pirmąsias premijas keliuose tarptautiniuose konkursuose. Ji baigė Lietuvos muzikos ir teatro akademiją ir Frankfurto prie Maino aukštąją muzikos mokyklą, kurioje šiuo metu dėsto fortepijoną, taip pat veda tarptautinius meistriškumo kursus Lietuvoje ir Vokietijoje. Guoda yra konkurso-festivalio „Muzika be sienų“ Druskininkuose vertinimo komisijos narė ir fortepijoninės muzikos festivalio „Klaviertage Bad Wildungen“ Vokietijoje meno vadovė.  

Vakaro pabaigoje nuskambėsiantis L. van Beethoveno V-asis koncertas fortepijonui ir orkestrui 5 (op. 73, Es-dur), žinomas kaip „Imperatoriškasis“. Pats kompozitorius dėl progresuojančio kurtumo niekada šio koncerto neskambino. Šis kūrinys yra pats ilgiausias tarp kitų šio žanro autoriaus opusų, trunkantis apie 40 minučių. Antroji koncerto dalis yra vienas gražiausių ir lyriškiausių L. van Beethoveno kūrybinio palikimo puslapių.

Brandžiame amžiuje sukurtą paskutinį L. van Beethoveno fortepijoninį koncertą su Klaipėdos kameriniu orkestru atliks jauniausias projekto dalyvis Lukas Geniušas. Šis dvidešimt dvejų metų pianistas studijuoja Maskvos valstybinėje P.  Čaikovskio konservatorijoje ir jau pelnė laureatų vardus keliuose tarptautiniuose konkursuose. Svarbiausi Luko pasiekimai: sidabro medalis (II-oji vieta) tarptautiniame F. Chopino pianistų konkurse Varšuvoje  2010 metais ir 2012 metais Vokietijoje laimėtas German Piano Award. 

L. Geniušas koncertavo su Hamburgo, Duisburgo, BBC Škotijos, Varšuvos filharmonijos, Lietuvos valstybiniu, Kauno  simfoniniais orkestrais, Kremerata Baltica, Šv. Kristoforo kameriniu ir kitais orkestrais. Beje, su Klaipėdos kameriniu orkestru jis muzikuos antrą kartą. Kiti šio projekto pianistai su klaipėdiečių orkestru pasirodys pirmą kartą.

Johannesas Wildneris yra vienas žymiausių austrų dirigentų, koncertuojantis visame pasaulyje. Jis dirigavo Londono filharmonijos, Sankt Peterburgo filharmonijos, Rusijos valstybiniam, Bavarijos radijo, MDR, Dresdeno filharmonijos, Tokijo filharmonijos, Danijos nacionaliniam, Zagrebo filharmonijos, Naujosios Zelandijos, Kinijos ir  Honkongo filharmonijos ir kitiems garsiems simfoniniams orkestrams. Šiuo metu jis yra BBC koncertinio orkestro (Londonas) pagrindinis kviestinis dirigentas.  

Kita šio aktyvaus dirigento veiklos sritis yra opera. Jis dirbo Prahos, Leipcigo, Vienos, Graco, Zalcburgo, Berlyno, Bratislavos, Tokijo ir kituose operų teatruose. 

Įtemptame savo darbo tvarkaraštyje J. Wildneris atrado kelias laisvas dienas ir priėmė M. Bačkaus kvietimą atvykti į Klaipėdą. „Pasirinkau šį dirigentą todėl, kad jis yra tikras L. van Beethoveno muzikos specialistas, kuris užaugo su šia muzika ir gerai ją pažįsta. Jis gali priartinti mus prie šios muzikos ištakų, supažindinti su šimtmečius gyvuojančia jos atlikimo tradicija,“ – sako Klaipėdos  kamerinio orkestro meno vadovas.

Koncertą „Penki pianistai – penki koncertai“ filmuos Lietuvos nacionalinė televizija.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?