Užsieniečiai, dalyvavę šiame koncerte trečiadienį, pasakojo, kad Slovėnijos grupė, savo pasirodymų metu dažnai naudojanti totalitarinę simboliką, sulaukė šiltos reakcijos. Koncertą Pchenjano meno teatre stebėjo 1500 žmonių. „Atrodė, kad jiems iš tiesų tai patinka“, - sakė Kinijos turizmo agentūros „Koryo Tours“, kuri surengė kelionę šį koncertą norintiems pamatyti užsieniečiams, atstovas Simonas Cockerellis.
Atliko specialią programą
Šiaurės Korėjoje šie „Laibach“ koncertai surengti kaip dalis 70-ųjų išsilaisvinimo nuo Japonijos metinių minėjimo.
Visi sėdėjo savo vietose, nebuvo girdėti daug plojimų, niekas kartu nedainavo, tačiau tai yra įprasta koncertams šioje šalyje
Išskyrus 150 užsieniečių, dalis kurių buvo diplomatai, nevyriausybinių organizacijų atstovai, turistai, likusi publikos dalis buvo šiaurės korėjiečiai.
Kaip naujienų agentūrai AFP sakė S.Cockerellis, salėje nebuvo matyti daug kariškių ar aukštas pareigas užimančių pareigūnų.
Šiaurės Korėjoje „Laibach“ atliko 45 minučių programą. Šįkart jų pasirodymas nebuvo labai provokuojantis. Jie grojo tik vieną savo kūrinį, publika išgirdo „Europe“ dainos „The Final Countdown“, „The Beatles“ kūrinio „Across the Universe“ perdirbinius, tradicinės korėjietiškos dainos „Arirang“ versiją. Pasirodymo metu dainų tekstai buvo verčiami į korėjiečių kalbą ir rodomi ekrane virš scenos.
„Visi sėdėjo savo vietose, nebuvo girdėti daug plojimų, niekas kartu nedainavo, tačiau tai yra įprasta koncertams šioje šalyje“, - pasakojo S.Cockerellis, kuris Šiaurės Korėjoje lankėsi jau apie 150 kartų.
„Manau, kad daugelis žmonių neturėjo jokio supratimo, ko tikėtis, tačiau atrodė, kad visas šou jiems patiko“, - sakė jis.
Vietos naujienų agentūra gyrė „Laibach“ pasirodymą, pažymėdama „meninius sugebėjimus“, „savitą dainavimo būdą“, „gilų balsą“.
Grupė scenoje naudojo įprastinius totalitaristinius scenografijos elementus, kai kurie grupės nariai pasirodė apsirengę tradiciniais korėjietiškais drabužiais, tačiau „Laibach“ dar prieš pasirodymą pažadėjo, kad tai bus švelnesnė jų pasirodymų versija, bus mažiau provokacijų.
Buvo geriau, nei tikėjosi
1980 metais įkurta grupė „Laibach“ nevengia prieštaringų įvaizdžių naudojimo, jos kuriamos muzikos ideologiją daug kas supranta visiškai skirtingai – vieniems tai yra totalitarizmo kritika, o ir grupės nariai skelbia būtent tokią ideologinę nuostatą, visgi kiti sugeba įžvelgti fašizmo propagavimą – dažniausia dėl jų naudojamos simbolikos.
„Tai labai geras jausmas. Manau, mes padarėme daugiau, nei tikėjomės. Nežinau, kiek daug, nežinau, kokį pėdsaką mes čia paliksime, tačiau manau, kad tai didelis žingsnis visai žmonijai ir mažas žingsnis „Laibach“, - po koncerto sakė grupės narys Ivanas Novakas.
Prieš šiuos pasirodymus grupės nariai sakė nebijantys cenzūros: „Mes tikimės, kad nesulauksime jos, nes elgsimės taip, kaip pridera svečiams“.
Idėja gimė kuriant vaizdo klipą
„Laibach“ koncertas Šiaurės Korėjoje tapo įmanomas norvegų režisieriaus Morteno Traaviko dėka – jis jau kurį laiką organizuoja kultūrinius mainus su Šiaurės Korėja.
Jis jau seniai žavisi „Laibach“ muzika, o praėjusiais metais kūrė vaizdo klipą grupės dainai „The Whistleblowers“. Šio bendro darbo metu ir gimė idėja suorganizuoti grupės koncertą Šiaurės Korėjoje.
Žmogaus teisių gynėjai sakė, kad jie nesitiki, jog vienas koncertas gali pakeisti padėtį šalyje, tačiau visgi tai gali padėti vietos žmonėms atrasti ir tai, kaip atrodo kitų šalių kultūra.