Dizaineris Simonas Milišauskas pristato amputuotų rankos pirštų protezą

Konkurso „Jaunojo dizainerio prizas“ produkto dizaino kategorijoje šiemet triumfavo dizaineris Simonas Milišauskas, sukūręs funkcionalų ir nebrangų protezą amputuotiems rankos pirštams. CHRONO dizainas leidžia atlikti griebimo, laikymosi, spaudimo, prilaikymo veiksmus ir netrukdo pagrindiniams natūraliems rankos judesiams. Svarbu, kad be šių funkcijų, protezas padeda pagerinti žmogaus psichologinę savijautą ir tampa asmeniniu aksesuaru.
„Jaunojo dizainerio prizas“ produkto dizaino kategorijoje triumfavo Simonas Milišauskas, sukūręs protezą amputuotiems rankos pirštams
„Jaunojo dizainerio prizas“ produkto dizaino kategorijoje triumfavo Simonas Milišauskas, sukūręs protezą amputuotiems rankos pirštams / Tomo Kapočiaus nuotr.

Kas paskatino sukurti CHRONO koncepciją ir kaip sekėsi tai įgyvendinti, kalbamės su konkurso laureatu, Vilniaus dailės akademijos dizaino absolventu Simonu Milišausku.

– Sveikiname, „Jaunojo dizainerio prizo konkurse laimėjai pirmą vietą produkto dizaino kategorijoje. Beje, tu gavai net du apdovanojimus – buvai apdovanotas ir publikos prizu. Ką tau reiškia šie įvertinimai?

– Dėkui už sveikinimą. Įvertinimai patvirtino, kad tai, ką darau, turi potencialią vertę. Kai praleidi daug laiko prie vieno darbo, prasideda abejonės, ar tikrai judi teisinga kryptimi. Tiek komisijos, tiek publikos balsas padėjo atsakyti į tai ir dėl to jiems esu dėkingas.

Simono Milišausko nuotr./„Jaunojo dizainerio prizas“ produkto dizaino kategorijoje triumfavo Simonas Milišauskas, sukūręs protezą amputuotiems rankos pirštams
Simono Milišausko nuotr./„Jaunojo dizainerio prizas“ produkto dizaino kategorijoje triumfavo Simonas Milišauskas, sukūręs protezą amputuotiems rankos pirštams

– CHRONO. Kodėl savo darbui sugalvojai tokį pavadinimą?

– Pavadinimas reiškia „susieta su laiku“. Kadangi projektas kilo iš asmeninės traumos, natūraliai kilo mintys, kad jeigu atsukčiau laiką atgal, būčiau elgęsis kitaip. Deja, laiko neatsuksi, bet nereiškia, kad negali bent dalinai atkurti to, kas yra prarasta.

– Tavo tikslas buvo sukurti nebrangų protezą, kurio nereikia slėpti, o verčiau nešioti, kaip aksesuarą. Ar prototipas buvo išbandytas kitų žmonių, kuriems jis reikalingas? Kokių atsiliepimų apie CHRONO protezą sulaukei?

– Kadangi tai koncepcija, pilnavertiškai protezo dar nepavyko išbandyti su kitais žmonėmis – kol kas laiko pakako sukurti tik vienai versijai. Diskutuojant su kitais, kuriems jis būtų reikalingas, sulaukiau didelio paskatinimo kurti ir vystyti projektą toliau.

– Kodėl pasirinkai būtent tokias medžiagas, 3D spausdinimo technologiją?

– Pasirinkta medžiaga buvo medicininis nailonas – tai medžiaga, tinkanti ilgalaikiam kontaktui su oda, bei turinti lankstumo ir tvirtumo savybes, reikalingas funkcionuojančiam protezui.

– Proteze nėra sąnario. Ar tai padaryta vien tik tam, kad sumažintumei jo kainą, ar tiesiog tavo nuomone sąnario lankstymas kasdieninių veiksmų pilnatvei visai nebūtinas?

– Proteze yra sąnarys. Tiesiog šis sąnarys neturi ašies, o visas lankstumas išgaunamas iš plastiko formos. Tai sumažina kainą, bet išlaiko sąnario lankstymąsi, kuris, mano manymu, yra reikalingas kasdienių veiksmų pilnatvei.

Kai supranti, ko žmonėms reikia, net jeigu ir jie patys to nežino, tada turi galimybę sukurti ką nors gero.

– Kas buvo didžiausias iššūkis šiame projekte?

– Didžiausias iššūkis buvo mechanizmo veikimas. Visa projekto sėkmė buvo paremta, ar bus įmanoma padaryti vientisą detalę. Tai užtruko labai daug laiko bei reikėjo tikėjimo, kad judu teisinga kryptimi.

– Esi sakęs, kad produkto dizainas yra menas, pritaikytas vartojimui. Ar šiuo principu ir vadovaujiesi savo darbuose?

– Stengiuosi tuo vadovautis.

– Kaip manai, kas yra geras dizaineris? Kokių įgūdžių, empatijos jis privalo turėti?

– Dieter Rams yra pasakęs, kad „tu nesupranti gero dizaino, kol nesupranti žmonių“. Kai supranti, ko žmonėms reikia, net jeigu ir jie patys to nežino, tada turi galimybę sukurti ką nors gero.

– Kuris kitas „Jaunojo dizainerio prizo“ parodos darbas tau pasirodė įdomiausias ir kodėl?

– Vieno specifiškai negaliu įvardyti – visi darbai įdomūs, bet labiausiai įsiminė kurso draugų darbai: gyvo dizaino objektas ALIVE, pogulio baldas LULA, terapinis prietaisas randų gydymui TULIP, eksperimentinis šviesos objektas iš antrinių medžiagų TITALEE. Turbūt dėl to, kad mačiau šių projektų vystymą nuo pat pradžių.

– Paprastai sulaukiame nemažai „Jaunojo dizainerio prizo“ dalyvių paraiškų su medicininių prietaisų dizaino darbais. Gal ir tu norėtum dirbti šioje srityje? Kokie tavo ateities, karjeros planai?

– Apie ateitį kol kas sunku kalbėti. Gavęs galimybę toliau vystyti CHRONO protezą, ar kitus medicininės paskirties produktus, jų tikriausiai neatsisakyčiau. Taip pat neatsisakyčiau ir kitos paskirties objektų. Dizainas yra plati specialybė – neplanuoju apsiriboti.

– Ar toliau vystysi CHRONO protezus? Gal netrukus bus galima juos įsigyti? Įvertinus protezo savikainą, kokia preliminari CHRONO kaina?

– Planuoju tęsti CHRONO vystymą. Sunku komentuoti apie laiką ir kainą. Šiuo protezu siekiama sukurti ir specifinį gamybos būdą, kuriam reikia nemažai pastangų, siekiant jį išvystyti.

– Kam ketini panaudoti gautą premiją?

– Manau, panaudosiu ją atostogoms ir darbo vietos gerinimui.

Jau tradiciniu tapusį VDA Dizaino inovacijų centro (DIC) rengiamą konkursą vainikuoja „Jaunojo dizainerio prizo 2019” ekspozicija (VDA parodų salėse „Titanikas“), kurioje galima apsilankyti iki 2019 m. liepos 27 d.

Šį šeštadienį, liepos 27 dieną, 12:00 val., vyks nemokama edukacija, kurią ves „Vilnius ArtWalk“ gidė ir pristatysi visus jaunųjų dizainerių darbus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų