Pirmoji ciklo „Vartams“ – 20“ paroda lankytojus kvietė į šiuolaikinio meno gerbėjams puikiai pažįstamo, pasaulyje sparčiai garsėjančio menininko Žilvino Kempino personalinę parodą, kurią aplankė beveik 10 000 žiūrovų. Antrojoje ciklo parodoje pristatomi du paskutiniai kito perspektyvaus lietuvių menininko Ugniaus Gelgudos projektai bei pirmoji autorinė knyga. 1977 metais Vilniuje gimusio menininko kūryba jau yra įvertinta Lietuvos bei užsienio institucijų, 2010 metais Vilniaus dailės akademijoje jam buvo suteiktas meno licenciato laipsnis.
Naujausiame Ugniaus Gelgudos video darbe „A Paradise tree“ (liet. Rojaus medis) dokumentuojamas Vilniuje kylantis naujas menininkų kvartalas, dirbtinai gretinamas su Niujorko SoHo rajono modeliu ir dvasia. „A Paradise tree“ savitai išplėsdamas dokumentikos žanrą kalba apie pirmuosius nenatūraliai didmiestyje gimstančios bendruomenės žingsnius, kuriems „nupasakoti“ pasitelktas dar 1990 m. Jono Meko sukurtas menkai žinomas video darbas „A walk“ (liet. Pasivaikščiojimas).
Šiame valandos trukmės pasivaikščiojime po lietumi merkiamą SoHo rajoną J.Mekas intymiai ir padrikai pasakoja šio rajono kūrimosi istoriją, pirmąjį jo ir Jurgio Mačiūno šiame industriniame rajone pasodintą medį ir neatpažįstamai savo veidą ir gyventojus pakeitusias SoHo gatves. Ugniaus Gelgudos video darbe dar kartą permąstomas miesto erdvės ir vieningos idėjos palaikomos bendruomenės santykis, jo neišvengiama kaita bėgant laikui ir veikiant stipriems komerciniams mechanizmams.
Video kamerai lėtai slenkant T.Ševčenkos kvartale įrenginėjamų loftų siluetais bei vis dar egzistuojančio, tačiau savo funkciją pakeitusio, fabriko griaučiais, tarsi propagandiniame filme supinami pilkų pastatų vaizdai su būsimų naujakurių viltimis.
„Kriminaliniai peizažai“ žiniasklaidoje
2008 pradėta kurti fotografijų serija „Kriminaliniai peizažai“ kalba apie Lietuvos žiniasklaidoje įsigalėjusių simbolinių vaizdų bei žodinių tekstų simbiozę. Projekte menininkas analizuoja vizualinio ir žodinio pranešimo juoduosiuose Lietuvos žiniasklaidos puslapiuose neatitikimą ir iš šio neatitikimo iškelia „kriminalinio peizažo“ sąvoką. Nagrinėjant lietuviškoje spaudoje pateikiamas kriminalinių pranešimų iliustracijas paaiškėja, jog atskyrus iliustruojančius vaizdus nuo žodinio pranešimo konteksto, jie tarsi tampa atsitiktiniais, plačią reikšmių skalę turinčiais vaizdais.
Tokiuose vaizduose neužfiksuojami patys kriminaliniai įvykiai, o tik įvykių vietos arba tuos įvykius atspindintys vaizdiniai, tačiau dėl nuoseklaus jų gretinimo su itin kryptingo turinio pranešimais, juos tapo įmanoma atpažinti konkrečiuose kontekstuose: vandens telkinys – skenduolis, sodyba – šeimos tragedija, gamtos peizažas – rasti palaikai. Cikle „Kriminaliniai peizažai“ savaip atkuriami Lietuvos dienraščių kriminaliniuose puslapiuose rasti ir atrinkti vaizdai, slepiantys kriminalinių įvykių nuojautą, tačiau tų įvykių nevaizduojantys arba juos imituojantys.
Ugnius Gelguda projektą tęsė ir įgyvendino meninės rezidencijos metu Zalcburge, Fotohof galerijoje, kur paaiškėjo, jog austriškoje žiniasklaidoje veikia panašūs vaizdo ir žodžio derinimo mechanizmai.
Ugniaus Gelgudos kūrybos paroda sostinės galerijoje „Vartai“ atidaroma birželio 7 dieną, 18 val., ir veiks iki liepos 2 dienos.