Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„JCDecaux premijos“ laureatai: apie dalyvavimo patirtį ir investuotą premiją

2016-aisiais įsteigtą „JCDecaux premiją“ kasmet lydi Šiuolaikinio meno centre organizuojama jaunųjų menininkų paroda. Vienas iš dalyvių tarptautinės komisijos sprendimu apdovanojamas piniginiu prizu ir galimybe savo darbus eksponuoti sostinės lauko reklamos erdvėse. Tokį apdovanojimą jau pelnę laureatai Ona Juciūtė, Anastasija Sosunova bei kūrybinis Monikos Janulevičiūtės ir Antano Lučiūno duetas prisimena dalyvavimo patirtis, pasakoja, kur investavo laimėtą premiją ir ką nuveikė po laimėjimo.
„JCDecaux premijos“ laureatų Antano Lučiūno ir Monikos Janulevičiūtės performansas Amsterdame
„JCDecaux premijos“ laureatų Antano Lučiūno ir Monikos Janulevičiūtės performansas Amsterdame / George Knegtel nuotr.

Pirmąją „JCDecaux premijos“ parodą „Seklus, greitas ir dar neįvardintas“ jos laureatė Ona Juciūtė prisimena kaip pirmą profesionalią parodą, kurioje jai teko dalyvauti. Pasak menininkės, tai buvo puiki galimybė pasinaudoti kūrinio gamybai skirtu biudžetu, dirbti su profesionalių technikų komanda, architektais. Tuo metu Audriaus Pociaus ir Edgaro Gerasimovičiaus kuruotoje parodoje O.Juciūtė pristatė kūrinį „Puota“. Tai pustrečio metro aukščio „nurengtą“ stalą primenantį skulptūrinė instaliacija, kurią tarptautinė komisija įvertino kaip verčiausią 3000 eurų premijos. Ją menininkė įvestavo į kūrybą ir buitį, o galimybe prisistatyti lauko reklamos plotuose dar nepasinaudojo – neskuba ir laukia idėjos, kuri prašytųsi viešos erdvės.

Paklausta, kur šiuo metu yra parodoje pristatytas kūrinys, O.Juciūtė šypsosi, kad apvyniotas ŠMC lipnia juosta laukia savo pirkėjų jos tėvų namuose. Po premijos laimėjimo Vilniaus dailės akademijos ir Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto (TSPMI) absolventė sako pajutusi padidėjusį susidomėjimą jos kūryba, tačiau dabar viskas nusistovėjo.

Per pastaruosius trejus metus menininkė dalyvavo grupinėse parodose Lietuvoje ir užsienyje bei pati jas kuravo, kūrė naujus darbus. Šį rugsėjį Kintų meno rezidencijoje kartu su Viktorija Damerell menininkė pristatė bendrą parodą „Kittens“. „Joje gilinomės į tam tikrus žmonių įpročius kuriant savo namų interjerą, natūralumo ir apgavystės santykius bei juose glūdinčias absurdiškas situacijas. Šios temos mane domino kuriant ir „JCDecaux premijos“ parodoje pristatytą kūrinį. Manau, kad į jas dabar esu labiau įsigilinusi, kuriu laisviau ir patiriu dar daugiau malonumo“, – sako O.Juciūtė, šiuo metu besiruošianti projektui Maskvos viešojoje erdvėje bei solo ir grupinėms parodoms Vilniuje.

Karolinos Pansevič nuotr./Ona Juciūtė
Karolinos Pansevič nuotr./Ona Juciūtė

2017-ųjų parodos laureatai Monika Janulevičiūtė ir Antanas Lučiūnas iki šiol tęsia kūrybinį bendradarbiavimą. Rudens pradžioje, sostinės Latako gatvėje įsikūrusioje projektų erdvėje „Editorial“ atidaryta menininkų paroda „Vandens čiuožikai“. Joje įrengę didelę ryškiai oranžinę rampą M.Janulevičiūtė ir A.Lučiūnas kalbėjo apie intymius ir atpažįstamus asmeninius daiktus, aplinkas ir užgaidas. Tai pirmoji menininkų solo ekspozicija, kurią jie pristatė po bendro kūrybinio debiuto „JCDecaux premijos“ parodoje. Po jos M.Janulevičiūtė ir A.Lučiūnas taip pat dalyvavo grupinėse parodose Lietuvoje, kūrė naują performansą, kurį rodė Vilniuje, Londone, Madride ir Amsterdame, kuravo filmų ir renginių programą, dalyvavo „Rupert“ alternatyvios edukacijos programoje.

Prisimindami dalyvavimo „JCDecaux premijos“ parodoje patirtis, menininkai džiaugiasi, kad tai buvo galimybė realizuoti savo projektą be didelių apribojimų. „Būtų smagu, kad premija paskatintų dar daugiau pradedančių kūrėjų, kurie nebūtinai save laiko menininkais arba sieja save su šiuolaikiniu menu“, – svarsto performanso menininko ir grafikos dizainerės bei leidėjos duetas.

Antrojoje „JCDecaux premijos“ parodoje „Lėtos mokyklos“ menininkai pristatė performatyvų kūrinį „Mergina liepsnoja“ (angl. „GIRLISONFIRE“), kurį atliko penki personažai – Globėjas, Panieka, Derlumas, Potraukis, Atotrūkis. Apie tankį ir intensyvumą, kalbą kaip instrumentą ir mūsų stimulus pasakojantis kūrinys tarptautinę komisiją tuo metu sužavėjo dėl iš lėto besiskleidžiančios minties, kitų kūrinių neužgožiančios poetinės formos. Laimėtą premiją menininkai investavo į naujos performanso dalies kūrybą, o reklaminių stendų plotus panaudojo kviesdami į pavasarį kuruotos kino programos renginius.

Trečioji „JCDecaux premija“ prieš metus įteikta Anastasijai Sosunovai. Monikos Kalinauskaitės ir Adomo Narkevičiaus kuruotoje parodoje „Orumas“ menininkė pristatė kūrinį „Tainstvo“ (liet. „Slėpinys“). Tai videoinstaliacija, kurioje A.Sosunova tyrinėja, kas šių laikų žmones atveda į tikėjimą. Menininkė jautriai pažvelgė į tarp skirtingų kalbų ir politinių sistemų atsidūrusią Lietuvos stačiatikių bendruomenę, prieš kurios narius, kaip pati sako, po laimėjimo pajutusi dar didesnę atsakomybę. Prisimindama dalyvavimo patirtis, menininkė prasitaria, kad ypatingai pulso padažnėjimą jutusi, kai mieste pasirodė į parodą kviečiančios reklaminės afišos, o darbas buvo dar tik kūrybiniame procese.

ŠMC nuotr./Anastasija Sosunova
ŠMC nuotr./Anastasija Sosunova

Skulptūros studijas Vilniaus dailės akademijoje baigusiai menininkei laimėjimas tapo padrąsinimu kurti toliau, o premija – galimybe šiek tiek atsikvėpti po išvarginusio pastovaus darbo ir papildomų užsakymų. Galimybe savo darbus eksponuoti lauko reklamos erdvėse A.Sosunova dar nepasinaudojo, bet planuoja tai padaryti sugalvojusi tinkamą idėją. Menininkė svarsto, jog „tai labai intriguojantis, bet tuo pačiu juk ir keblus formatas, prie jo reikia tinkamai prieiti“.

Per pastaruosius metus A.Sosunova dalyvavo grupinėse parodose Rygoje, Londone, Pekine ir Vilniuje. Rezidavo tarpdisciplininiame edukacijos, rezidencijų ir parodų centre „Rupert“, taip pat buvo pakviesta reziduoti Latvijoje, Vokietijoje ir Norvegijoje. Šiuo metu menininkė ruošiasi solo parodai Estijoje. „Mane dominančios temos išlieka tos pačios, tik, ko gero, įgauna vis kitokią formą. Viešų ir privačių erdvių, teritorijos ir individo santykių problemas šiuo metu apmąstau per „Saugios kaimynystės“ programos prizmę. Ieškodama naujų išraiškos formų vizualaus meno lauke, vis grįžtu prie seniai pažįstamų technikų, medžiagų ar atsiminimų, susijusių su namais, šeimos aplinka ir vis iškylančiais tapatybės klausimais. Tarytum žengiu vieną žingsnį atgal, kad žengčiau du žingsnius į priekį“, – pasakoja menininkė.

Paklausti apie tokios premijos vertę, visi jos laureatai sutaria, kad tai ypatingai reikalinga iniciatyva jauniems kūrėjams, neturintiems galimybių įgyvendinti savo sumanymų arba prieigos prie šiuolaikinio meno scenos. Konkursinę premijos dalį vertindami kaip antraeilį dalyką, menininkai svarsto apie autorinio atlygio svarbą visiems parodos dalyviams, taip šį konkursą galintį paversti dar vertingesniu.

Šių metų „JCDecaux premijos“ parodos „Ne dėl to, kad kas prašė“ laureatas bus paskelbtas lapkričio mėnesį. Iki 4000 eurų išaugusi premija bus įteikta vienam parodos menininkui ar kolektyvui už pristatomo kūrinio meninės raiškos originalumą bei aktualumą. 2019 m. „JCDecaux premijos“ parodos darbus vertins meno kritikas Jensas Asthoffas, kuratorė, projektų erdvės „Mimosa House“ Londone įkūrėja Daria Khan bei nepriklausoma kuratorė Monika Lipšic. Ketvirtąją „JCDecaux premijos“ jaunųjų menininkų parodą kuratoriai Adomas Narkevičius ir Monika Kalinauskaitė, o joje dalyvauja Gabrielė Vetkinaitė, Agnė Jokšė, Arvydas Umbrasas, Nancie Naive (Emilė Skolevičiūtė) bei menininkų Mildos Januševičiūtės ir Mišos Skalskio kūrybinis duetas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?