Fortepijono virtuozas Aleksandras Palėjus (JAV) vėl skambins ir diriguos Klaipėdos kameriniam orkestrui (meno vadovas Mindaugas Bačkus). Tai bus jau tryliktasis fenomenaliais gabumais išsiskiriančio pianisto pasirodymas Klaipėdos koncertų salėje.
Moldovoje gimusio ir Maskvos konservatorijoje studijavusio A. Paley tarptautinė karjera prasidėjo 1985 metais, laimėjus pirmąją premiją J. S. Bacho konkurse Leipcige bei po poros metų - Bosendorferio prizą ir Grand Prix konkurse Bulgarijoje. Dabar savo repertuare jis turi daugiau nei trisdešimt koncertų fortepijonui ir orkestrui, šimtus solinių ir kamerinės muzikos kūrinių. Tačiau visų W. A. Mocarto fortepijoninių koncertų ciklą jis groja ir diriguoja pirmą kartą.
Įgyvendinant šį didingą sumanymą A. Palėjus Klaipėdoje tenka lankytis triskart per metus: žiemą, vasarą ir rudenį. Kaip pats yra pripažinęs, net savo mamą, gyvenančią Niujorke, jis aplanko rečiau, nei mus. Žymiajam pianistui kelionės yra nuolatinė būsena: jo laukia koncertų salės ir klausytojai visoje Europoje, Šiaurės ir Pietų Amerikoje. Tiesa, A. Palėjus turi namus Niujorke ir Paryžiuje, kur dirba pedagoginį darbą. Skrydžiai, repeticijos ir koncertai detaliai sužymėti jo dienotvarkėje ir planuojami toli į priekį.
Atlikėjui pavyko išvengti rugpjūčio pabaigoje Amerikoje siautusio uragano, kurio metu jis su žmona Pei-Wen Chen, praėjusį vasarį koncertavusia KKS, svečiavosi jos gimtinėje Taivanyje. Spalio viduryje pianistų pora kartu grojo W. A. Mocartą A. Palėjus vadovaujamame festivalyje Richmonde (JAV). Alexanderis su kolegomis ten dar atliko kamerinę muziką.
A. Palėjus pasirodymas su Klaipėdos kameriniu orkestru netrukus suteiks progą pasigėrėti gražiausiais W. A. Mocarto fortepijoniniais koncertais, sukurtais Vienos laikotarpiu.
XVI-ąjį koncertą fortepijonui ir orkestrui D-dur kompozitorius parašė 1784 metais ir pirmasis atliko solo partiją. Mocartas tada jau buvo užkariavęs išprususios Austrijos sostinės publikos simpatijas.
Kitais metais parašytas XX-asis koncertas d-moll - vienas iš dviejų Mocarto koncertų, parašytų minorinėje tonacijoje. Juo žavėjosi ir į savo repertuarą įtraukė jaunasis Ludvikas van Beethovenas, Mocarto kūriniui sukūręs savo kadenciją.
XXI-asis koncertas C-dur, taip pat parašytas 1785 metais, yra vienas gražiausių ir populiariausių šio žanro autoriaus kūrinių. Svajingu ir tauriu skambesiu ypač patraukia jo II-ji dalis Andante. Nuostabi jos muzika skamba net keliuose filmuose, iš kurių minėtinas prancūziškas „Koncertas“ /„Le concert“.
Beje, A. Palėjus yra puikus ne tik klasikinės muzikos, bet ir kino, literatūros, meno žinovas. Įdomus pašnekovas, pasižymintis ypatinga atmintimi ir erudicija, stebina lietuvius mūsų tautos kultūros bei istorijos išmanymu. Programoje „Mocartas: visi koncertai fortepijonui ir orkestrui V“ vėl stulbins atlikėjo temperamentas, įtaiga bei žavės subtilus Klaipėdos kamerinio orkestro, papildyto pučiamaisiais ir mušamaisiais instrumentais, muzikavimas.