Kultūros kompleksas SODAS 2123 – tai Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjungos (LTMKS) inicijuojama bei kuruojama bendruomeniškumo ir savivaldos principais veikianti visuomenei atvira erdvė.
Rugsėjo 9–12 dienomis komplekse, esančiame Vilniuje, Vitebsko g. 21 ir 23, vyks performansai, koncertai, diskusijos, atviros menininkų studijos ir kiti renginiai. Dalį renginių bus galima stebėti ir virtualioje erdvėje.
Ką pamatyti?
Apie SODAS 2123 programą 15min papasakojo Lietuvos tarpdisciplininio meno pirmininkė ir komplekso vadovė Danutė Gambickaitė. Ji teigė, kad programos sudarymo strategija buvo visiškai paprasta ir susijusi su tuo, kas čia yra įsikūrė – beveik visi programoje esantys renginiai yra sukurti komplekso rezidentų.
Šį kartą programoje – trečdalis rezidentų, o rugsėjo pabaigoje bus antrasis renginių atidarymo blokas. Jame dėmesys bus galimai sutelkiamas į dizaino, architektūros renginius, čia įsikūrusių grupių koncertus.
D.Gambickaitė išskyrė kelis renginių blokus, kuriuos, jos nuomone, verta pamatyti. Ji išskyrė SODAS 2123 dalyvavimą viename seniausių meno, technologijų ir visuomenės festivalių pasaulyje „Ars Electronica“. Šiais metais visas šis festivalis vyks virtualiai.
„Penktadienį nuo 19 val. vyks daugialypis performansas, paremtas virtualia patirtimi. Po visą pastatą ir po čia vykstančius renginius vaikščios ir šunys, ir katės, ir žmonės su kameromis bei renginius filmuos iš įvairių perspektyvų <...>“, – išryškino pašnekovė.
Antra – tai prodiuserių „Operomanija“ performanso „Radvila Darius, Vytauto“ premjera. Šio kūrinio komandoje yra režisierius Karolis Kaupinis, scenaristė Birutė Kapustinskaitė ir kt.
Ji išskyrė ir atviras menininkų studijas: „Čia lankytojai tiesiog gali apsilankyti ir pasižiūrėti, kaip menininkas yra įsikūręs“, – sakė D.Gambickaitė.
„Tikrai norėčiau išskirti ir galerijoje „Atletika“ atidaromą Arturo Bumšteino ir Gičio Bertulio parodą-performansą „Medica (Melos)“ , kuris tik šiandien ir vyks“, – minėjo ji.
Visą atidarymo renginių programą rasite čia.
SODAS 2123 erdvė dar keisis
Apie besikeičiančią erdvę kalbėjo komplekso architektai Petras Išora ir Ona Lozuraitytė.
Pasak P.Išoros, savivaldybė šias erdves skyrė 10-iai metų. „Dabar yra pirmi metai ir, kalbant apie erdvinius pokyčius, tai jie yra pasiruošiamieji, infrastruktūriniai. Nuo šio pavasario arba per ateinančius penkerius metus SODAS 2123 įgaus vadinamąjį apogėjų.“
„Kadangi čia architektūra daugiakryptė, sugalvojau keturis punktus <...>. Pirma – procesualumas kaip be galo svarbus šios erdvės aspektas. Mes neabejojame, kad per visus šiuos metus, kiek mes čia būsime, architektūra nuolatos kursis ir perkurs save <...>“ , – sakė O.Lozuraitytė.
Antrasis svarbus aspektas yra tai, kad architektai į šią erdvę žiūri pro viešosios erdvės prizmę.
Trečias menininkams svarbus punktas yra „medžiagų vadyba“: „Mes neturime nei kliento, nei vystytojo. Esame visi kaip bendruomenė ir veikiame savivaldos principais. Todėl medžiagos, kurios čia tampa architektūra, yra savotiškai valdomos cikliškai žiūrint į materiją. Pavyzdžiui, komplekse esantys suolai atkeliavo iš Jono Meko parodos, o prieš tai jie tarnavo eilei parodų Nacionalinėje dailės galerijoje <...>“, – teigė ji.
P.Išora 15min pasakojo, kad jie – P.Išora ir O.Lozuraitytė – pasiūlė priimti ir elementų iš erdvių, kurios yra griaunamos bei kelia diskusijų. Kaip pavyzdį jis pateikė situaciją, kai buvo griaunami Profsąjungų rūmai. Jis pateikia pavyzdį:
„Kurti viešas kultūrinio komplekso erdves (per)naudojant griaunamų ar kitaip dingstančių miesto viešųjų erdvių ir architektūrinių ženklų elementus ar sluoksnius, iš naujo juos ergonomiškai įdarbinant bei kartu menant apie jų kilmę, istoriją. Tarkime, sode bus įveiksminami nugriautų buvusių Profsajungų rūmų išaugoti kolonos bei granitinio cokolio elementai.“
Paskutinis architektų išskirtas punktas yra „kolaboracijos“, kurios, O.Lozuraitytės teigimu, čia yra ypač skatinamos.
Koronavirusas pakoregavo planus
Dar rugpjūčio pradžioje vienoje iš šio komplekso erdvių „Swallow“ buvusiam asmeniui buvo diagnozuotas koronavirusas. 15min domėjosi, ar SODAS 2123 po įvykio ėmėsi papildomų apsaugos priemonių.
„Taip, mes atsižvelgėme ir tai mums buvo šiek tiek šaltas dušas. Nors pats renginys nebuvo toks didelis, bet ėmė ir pasitaikė atvejis, kai lankytojas/a profilaktiškai pasitikrino ir [gavo teigiamą rezultatą], – atsakė Lietuvos tarpdisciplininio meno pirmininkė ir komplekso vadovė Danutė Gambickaitė. – Vėliau ir visi darbuotojai pasitikrino, net ir išsityrę laikėsi izoliacijos, o pati erdvė „Swallow“ buvo uždaryta. Tarėmės su Nacionaliniu visuomenės sveikatos centru ir darėm viską pagal jų instrukcijas, nors jie sakė, kad mums apskritai nebūtina užsidaryti, mat tebuvo vienas atvejis <...>.“
„O dabar laikysimės visų reikalavimų, prašysim, kad žmonės dėvėtų kaukes“, – tęsė ji. Komplekso vadovė sakė, kad organizacija taip pat planuoja srautus. Remiantis feisbuke į renginį užsiregistravusių žmonių skaičiumi, darbuotojai stebės, kiek į patalpą patenka lankytojų. Ji pažymėjo, kad SODAS 2123 erdvės yra didelės, 4000 kvadratinių metrų.
„Mes planavome kur kas didesnį atidarymą, kur galėtumėme įtraukti visus – beveik 50 studijų ir organizacijų būstinių, kuriose veikia ir ne po vieną menininką“, – sakė ji. Tačiau reaguodama į koronaviruso situaciją SODAS 2123 komanda nusprendė atidarymą bei renginius išskaidyti po visą rudenį. Tad dėl srautų reguliavimo „savo atidarymo niekaip nevadina“, o tiesiog skelbia, kad visas kompleksas, bet ne pavienės erdvės, pradeda veikti viešiau.
Su kokiomis dar – finansinėmis bei sklaidos – problemomis dėl koronaviruso susidūrė SODAS 2123? „Mūsų kompleksas veikia savivaldos principu ir visi čia esantys rezidentai prisideda prie jo išlaikymo. Iš tiesų mes jautriai reaguojame ir visada bandome kalbėtis bei mąstyti apie tai, kokioje situacijoje jie yra <...>. Kaip ir visoms kultūros organizacijoms, COVID-19 mums gerokai pakoregavo planus ir teko nemažai renginių atidėti bei atšaukti <...>“, – sakė vadovė.