Ketvirtadienį, 17 val., muziejuje bus atidaryta tradicinių bulgariškų kaukių paroda „Šiapus ir anapus pasaulio“.
Pasak parodos kuratorių, karnavaliniai žaidimai Bulgarijoje turi gilias tradicijas, kilusias iš poreikio pažaboti gamtą ir antgamtinį pasaulį. Senieji bulgarai buvo pagonys ir tvirtai tikėjo pasaulio dvilypumu, kai viena pasaulio pusė priklauso gyviesiems, o už regimosios realybės egzistuoja kitas – protėvių pasaulis, vadinama „didžioji anapusybė“. Vienintelis būdas peržengti šią ribą ir vėl sugrįžti – reinkarnacija į kažką kitą, galintį tai padaryti. Tuomet tikėta, kad kaukės atveria kelią į anapusinį pasaulį, suartina, tarsi sutapatina su nematomomis jėgomis, ir padeda gauti iš jų reikiamą pagalbą. Su protėvių dvasiomis dažniausiai bendrauta prieš Naujus metus ir pavasario pradžioje – svarbiais atsinaujinimo laikotarpiais.
Nors šiais laikais Bulgarija – ne pagoniška šalis, ritualiniai karnavalai ir tai skirtų kaukių gamyba tebegyvuoja. Pavyzdžiui, sutinkant Naujuosius ir pavasario pradžią visoje Bulgarijoje galima pamatyti persirengėlių grupelių, vadinamų „koukeri“, „survaskari“, „kamilari“. Zoomorfines ir antropomorfines būtybes vaizduojančias kaukes jaunuoliai gamina patys. Naudojama gyvulių oda, kailis, ragai, medis ir kitos natūralios medžiagos. Persirengėliai keliauja į visus namus iš eilės sveikindami gyventojus varpų tilindžiavimu ir linkėdami sveikatos, ilgaamžiškumo bei gero derliaus. Sveikintojai noriai priimami, nes tikima, kad jų apsilankymas neša namams laimę, o linkėjimai pildosi.
Aplankyti parodą „Šiapus ir anapus pasaulio“ M.K.Čiurlionio dailės muziejaus A.Žmuidzinavičiaus kūrinių ir rinkinių muziejuje (V.Putvinskio g. 64) bus galima iki sausio 30 dienos.