„HACKcultureATHON“ hakatonas tapo ne tik inovatyvių kultūros produktų kūrimo platforma, bet ir vertingos patirties mainų vieta, kur dalyviai turėjo galimybę dirbti su aukštos kvalifikacijos mentoriais. Šių dviejų intensyvių dienų metu komandas konsultavo įvairių sričių ekspertai, padėdami išvystyti idėjas iki realistiško prototipo, kurį būtų galima pritaikyti praktikoje.
VDU docentė dr. Asta Kyguolienė, turinti ilgametės patirties tiek akademinėje, tiek verslo srityje, patarė kultūros įstaigoms, kaip kurti vertę, pasitelkiant inovatyvias strategijas. KTU Dirbtinio intelekto centro vadovė Agnė Paulauskaitė-Tarasevičienė dalijosi savo patirtimi iš UNESCO etikos programos ir pateikė įžvalgų, kaip DI gali papildyti kultūros sektorių.
IT sektoriaus specialistas Jokūbas Drazdas, turintis patirties inovacijų ir kibernetinio saugumo srityse, konsultavo komandas apie produkto komercializaciją ir investicijų pritraukimą, ekonomikos ir inovacijų ekspertas Vilius Šlapelis padėjo kurti projektų realizavimo strategijas.
Toks bendradarbiavimas tarp įvairių sričių ekspertų suteikė renginio dalyviams galimybę mokytis ir tobulinti savo idėjas.
Kiekvienas mentorius savo žiniomis prisidėjo prie hakatono komandų gebėjimo kurti vertingus, inovatyvius ir kultūriniu požiūriu prasmingus produktus. Toks bendradarbiavimas tarp įvairių sričių ekspertų suteikė renginio dalyviams galimybę mokytis ir tobulinti savo idėjas, siekiant, kad jos būtų ne tik įgyvendinamos praktikoje, bet ir sukurtų ilgalaikę vertę.
Inovatyvios idėjos, vertos dėmesio
Po dviejų kūrybinių dienų komandos pristatė savo sukurtus prototipus ekspertų komisijai, kuriai vadovavo Lietuvos inovacijų centro inovacijų finansavimo (tarptautinių programų) ekspertas Ignas Šlapkauskas. Vertinimo komisijoje taip pat dalyvavo švietimo skaitmenizacijos ekspertas Šarūnas Dignaitis, futuristė, technologijų ekspertė Eglė Čiuoderienė, skaitmeninių projektų vadovė Vaiva Savickė bei „EdTech“ centro vadovė Indrė Šuolienė. Komisija ypatingą dėmesį skyrė sprendimų inovatyvumui, įgyvendinamumui bei jų pristatymo kokybei.
Lietuvos nacionalinis muziejus pasiūlė „Vieno kąsnio istoriją“ – platformą trumpiems istoriniams pasakojimams socialiniams tinklams, skirtą greito kultūrinio turinio ieškantiems žmonėms. Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešoji biblioteka sukūrė virtualiosiod realybės žaidimą „Perkūno įtūžis“, kuris moksleivius supažindina su baltų mitologija interaktyvioje aplinkoje.
Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka pristatė „LNBook“ – dirbtiniu intelektu paremtą projektą, skirtą kurčiųjų menininkų kūrybos sklaidai. Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro bei Lietuvos muzikos ir teatro akademijos komanda sukūrė automatinio natų sekimo aplikaciją, kuri optimizuoja spektaklių valdymą. Hakatono nugalėtoja tapo Lietuvos nacionalinio muziejaus komanda su projektu „Vilniaus adresų mozaika“.
Šis projektas yra inovatyvus sprendimas, skirtas surinkti ir išsaugoti senajai Vilniaus adresų istorijai. Idėja jungia muziejų ekspertų informaciją ir žmonių turimą turinį į vieną platformą, kuri leidžia lengvai ir patogiai pasiekti istorinę informaciją plačiajai visuomenei. Tai – ne tik mokslinis, bet ir pramoginis sprendimas, suteikiantis galimybę pažinti miestą iš arčiau ir kitaip.
Kultūra, vedanti į priekį
„HACKcultureATHON“ – tai renginys, kuris ne tik skatina kultūros transformaciją, bet ir padeda jai tapti patrauklesnei šiuolaikinei visuomenei.
Šie hakatonai yra būtini, nes skatina pokyčius kultūros sektoriuje. Kultūra, kaip mūsų tapatybės ir vertybių pamatas, reikalauja investicijų į plėtrą ir modernizaciją, kad būtų kuriami kokybiški ir inovatyvūs kultūros produktai, galintys pasiekti platesnę auditoriją.
Pirmasis kultūros hakatonas pademonstravo, kad kultūros organizacijos turi didelį potencialą, kuris atsiskleidžia dirbant kartu su kitais sektoriais. Tokios bendradarbiavimo formos leidžia kultūrai išlaikyti autentiškumą ir kartu prisitaikyti prie šiuolaikinių auditorijų poreikių ir technologijų pažangos.
Pirmasis kultūros hakatonas pademonstravo, kad kultūros organizacijos turi didelį potencialą.
Skatinant dialogą ir bendras iniciatyvas, galima sukurti tvarius sprendimus, kurie prisidės prie kultūros sektoriaus gyvybingumo ir inovatyvumo, formuojant dinamišką ir įtraukią kultūrinę aplinką.
Hakatonas, įgyvendintas kaip projekto „Kultūros sektoriaus bendrųjų, vadybinių ir profesinių kompetencijų tobulinimas“ inovacijų programos dalis, taps kasmetiniu renginiu, o tai padės nuolat skatinti naujas kultūros ir technologijų partnerystes.
Projektą „Kultūros sektoriaus bendrųjų, vadybinių ir profesinių kompetencijų tobulinimas“ įgyvendina Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka. Projektas yra finansuojamas pagal 2021–2030 metų Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos kultūros ir kūrybingumo plėtros programos pažangos priemonę Nr. 08-001-04-01-01 „Aukštos meninės vertės, įvairaus ir įtraukaus kultūros turinio prieinamumo didinimas“.